InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Boten > De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschip

De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschip

De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschip In Antwerpen van 28 mei tot 2 juni 2013: de Cisne Branco of witte zwaan. Een Braziliaans opleidingsschip uit de Tall Ships reeks, zusterschip van de Stad Amsterdam. Het schip is normaal gebaseerd in Rio de Janeiro maar legt even aan bij het MAS. Hopelijk komt dit mooie schip terug naar Antwerpen in 2016 voor de Tall Ships Race.

De Cisne Branco

De Cisne Branco is een Tall Ship van de A-klasse van de Braziliaanse zeemacht. Het is gebaseerd in Rio de Janeiro in Brazilië. Het is reeds het derde Braziliaanse schip dat de naam Cisne Branco of Witte Zwaan draagt. De naam Cisne Branco is afkomstig uit een strofe uit de "Cisne Branco", het lijflied van de Braziliaanse marine, beter gekend als "Cancion de Marinero" (zeemanslied). Dit lied kan beluisterd worden op www.sabercultural.com. Bovendien staat het woord zwaan symbolisch voor "Goede overtocht en voorbode".

De eerste Cisne Branco
De eerste Cisne Branco was een 15 meter lang, houten jacht. Het was ontworpen door de architect Alfred Mylne en gebouwd door Alexander Robertson and Sons Ltd. in 1910. In 1978 ondernam het schip een 8 maanden durende expeditie over de Atlantische Oceaan.

De tweede Cisne Branco
De tweede Cisne Branco had een romp uit aluminium en was iets langer dan de eerste. Het werd door de Braziliaanse Zeemacht gebruikt tussen 1980 en 1986. Daarna werd het eigendom van de zeevaartschool.

De derde Cisne Branco
Het derde schip werd in een recordtijd gebouwd in Amsterdam, Nederland op de Damen Oranjewerf. Eén jaar en 3 maanden waren er nodig om het schip, ontworpen door de architecten Gerard Dijkstra en Partners, af te hebben. Het moest zo snel gaan omdat de Cisne Branco haar maiden trip moest maken over de Atlantische Oceaan richting Brazilië, ter gelegenheid van de 500ste verjaardag van de ontdekking van Brazilië door Admiraal Pedro Alvares Cabral in 1500. De Cisne Branco is een zusterschip van de Stad Amsterdam en het ontwerp is gebaseerd op een 19de eeuwse clipper. De Cisne Branco wordt gebruikt om Brazilië nationaal en internationaal te vertegenwoordigen, en meer bepaald om de Braziliaanse cultuur en zeemacht te promoten. Het schip wordt ook gebruikt als opleidingsschip voor de cadetten van de Braziliaanse Zeevaartschool. In 2003 en 2008 nam de Witte Zwaan deel aan de Armada Rouen, in 2008, 2009 en 2013 aan de Tall Ship Races. In 2008 behaalde de Cisne Branco The Royal Thames Yacht Club Challenge Cup. In 2010 nam het schip deel aan de Velas Sudamerica 2010. Elf Tall Ships vierden toen het 200-jarig bestaan van de eerste nationale Argentijnse en Chileense regeringen. Gedurende vijf maanden vaarden de schepen rond in de zeeën van Zuid-Amerika en de Caraïben. De start was in Rio de Janeiro in Brazilië, de aankomst in Ushuaia in Argentinië. Andere deelnemende schepen waren onder andere de Mexicaanse Cuauhtemoc, de Portugese Sagres en de Nederlandse Europa.

Technische karakteristieken van de Cisne Branco

  • lengte: 74 meter
  • breedte: 10,5 meter
  • hoogte: 46 meter
  • motor: Caterpillar diesel
  • 15 zeilen (2195 m²)
  • 3 masten
  • 1 radar
  • snelheid: 20 km/uur met de zeilen, 32,4 km/uur met de motor
  • 2 kanonnen voor ceremonies
  • diepgang: 4,8 meter
  • bemanning: 72, zowel matrozen als cadetten
  • standplaats: Rio de Janeiro, Brazilië
  • ontwerp: Gerard Dijkstra en Partners
  • bouw: Amsterdam, Damen Oranjewerf
  • te waterlating: 4 augustus 1999

De Cisne Branco in Antwerpen

De Cisne Branco kwam aan in Antwerpen op dinsdag 28 mei 2013 om 9 uur en vertrok terug op zondag 2 juni 2013 om 9 uur. Op vrijdag 31 mei en op zaterdag 1 juni 2013 van 12 uur tot 18 uur was de Cisne Branco gratis te bezoeken in het Bonapartedok voor het grote publiek, met het MAS als achtergrond. Antwerpen hoopt dat de Cisne Branco, het prachtige witte schip, in 2016 Antwerpen terug zal aandoen tijdens de Tall Ships Race. Fingers crossed!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Vitor Pamplona / Flickr
  • www.mar.mil.br
  • www.sabercultural.com
  • Wikipedia
  • Velas Sudamerica 2010
  • www.philipheylen.be
  • GVA

Reageer op het artikel "De Cisne Branco: een Braziliaans opleidingsschip"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 27-11-2015
Gepubliceerd: 31-05-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Boten
Special: Tall Ships
Schrijf mee!