InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen Transporter Multivan (7 zitplaatsen)

Volkswagen Transporter Multivan (7 zitplaatsen)

De Volkswagen Multivan is de variant van de Volkswagen Transporter helemaal ingericht op comfortabel personenvervoer. De Volkswagen Transporter, en dus ook varianten voor personenvervoer, bestaat al heel lang, sinds begin jaren '50 van de vorige eeuw. Inmiddels rijdt al de 5e generatie rond (T5) op de Nederlandse wegen. Ook van deze generatie is een variant voor personenvervoer aanwezig: de Volkswagen Multivan voor 7 personen.

Volkswagen Transporter

Al in de begin jaren ’50 van de vorige eeuw kwam Volkswagen met een busje (de ‘spijltjesbus’). Men was daarmee één van de eersten die met een busje voor personen kwamen. Het busje kreeg de werknaam ‘Type 2’ mee, en kwam naast de Type 1 wat de Volkswagen Kever was. Van de Volkswagen bus zijn inmiddels al 5 generaties: T1 tot en met de huidige T5 (vanaf 2003). De naam Transporter wordt eigenlijk al vanaf het begin gebruikt. Officieel is de naam pas vanaf de vierde generatie (1990) geregistreerd.

Er zijn van de Volkswagen Transporter altijd al zowel uitvoeringen voor goederenvervoer en voor personenvervoer geweest. En daarmee is de Volkswagen Transporter ook altijd een alternatief geweest voor de families die op zoek zijn naar een voertuig waarin men zowel veel bagage als personen kan vervoeren. Of een combinatie hierin natuurlijk.

Volkswagen Multivan

De naam van de Volkswagen Transporter voor personenvervoer heeft overigens verschillende namen in de loop der jaren, zoals Caravelle, Kombi, Shuttle en ook gewoon Transporter. Veelal betreft het kleine verschillen, of is het de opstelling van de stoelen en banken die het verschil vormen. Er wordt anno 2012 op de Nederlandse website van de bedrijfswagens van Volkswagens alléén nog gesproken over de Volkswagen Multivan. Op de tweedehands markt kun je ook zoeken op de andere namen en de verschillende varianten en uitvoeringen bieden zowel zitplaatsen voor 6, 8 of zelfs 9 personen. De Multivan is zeker te overwegen als alternatief in het aanbod van auto's met 7 zitplaatsen.

De Volkswagen Multivan (T5) is een uitvoering voor 7 personen. De tweede zitrij bestaat uit twee losse stoelen, de derde rij is een drie persoons zitbank. De tweede zitrij is om te keren, richting de achterste rij. Klap je ook het aanwezige tafeltje omhoog, dan heb je een opstelling waarmee je met 5 personen comfortabel bij elkaar kunt zitten. Dit is slechts één van de vele opstellingen die mogelijk is.
De Volkswagen Multivan is, overigens afhankelijk van de uitvoering, verkrijgbaar in twee lengtes. De eerste heeft een wielbasis van 3.00 meter. De langere variant heeft een wielbasis van 3.40 meter. De totale lengte bedraagt bijna 4.90 meter en van de langere variant bijna 5.30 meter. Daarnaast is de Volkswagen Multivan ook verkrijgbaar met een dubbele cabine: je hebt een cabine voor de personen tot maximaal 6 personen. In de laadcabine achter heb je 3.9 m3 ruimte voor bagage. Ook de variant met een dubbele cabine is in de langere variant verkrijgbaar. De laadruimte neemt dan toe tot 4.6 m3.

Uitrusting

Standaard is de Volkswagen Multivan verkrijgbaar in 3 standaardniveaus. Alleen de Comfortline uitvoering is ook verkrijgbaar met een langere wielbasis, en dus langere wagen voor meer ruimte.
  • Bluemotion (basisuitvoering)
  • Comfortline
  • Highline

Standaard is de Volkswagen Multivan voorzien van ondermeer: alle carrosserie onderdelen (bumpers, spiegels, deurgrepen) in kleur mee gespoten, 2 schuifdeuren, stuurbekrachtiging, in hoogte verstelbaar stuur, ISOFIX voorbereiding voor kinderzitjes, airbags, ABS, ASR (antislip), MSR, ESP, EDS, hill hold functie, comfortabele en instelbare stoelen vóór, veel opbergruimtes, boordcomputer, centrale deurvergrendeling, airconditioning. Standaard staat de Multivan op 16”stalen velgen, maar 16”of 17” lichtmetalen velgen zijn meer gangbaar. De Highline uitvoering, de meeste uitgebreide standaard uitrusting, geeft met name veel extra impulsen aan de luxe en comfort. Alcantare en/of lederen bekleding, chroomaccenten, getint privacyglas, maken het helemaal af.

Motoren

De Bluemotion uitvoering heeft een 2.0 liter TDI dieselmotor met 114 pk en 5 versnellingen. De andere motoren die verkrijgbaar zijn:
  • 2.0 TDI dieselmotor met 102 pk
  • 2.0 TDI dieselmotor met 140 pk, ook met Bluemotion verkrijgbaar
  • 2.0 TDI dieselmotor met 180 pk

De transmissie varieert per motor. Er kan worden gekozen voor 5 versnellingen handgeschakeld (alleen 102 en 114 pk motoren), 6 versnellingen handgeschakeld of een 7 traps automaat (DSG). De 140 en 180 pk sterke motoren zijn optioneel óók verkrijgbaar met vierwielaandrijving.

Concurrentie

Als meest directe concurrenten kun je andere mini-vans zoals de Peugeot Partner Tepee, de Citroen Jumpy Multispace of Mercedes-Benz Viano zien. De Volkswagen Multispace is meer dan een 'busje' alleen. Dat blijkt alleen al uit het feit dat alle ruimte wordt ingericht voor 7 personen in ruime opstelling, in plaats van 9 personen in een busopstelling. Je mag hem daarom ook zeker in het hogere premium segment voor vervoer van meerdere personen plaatsen.

Prijzen

De Volkswagen Multivan is er al vanaf net geen € 50.000,- Je hebt dan wel standaard een vrij luxe wagen voor vervoer van meerdere personen tot je beschikking. Prijzen van de Highline uitvoering met 7 traps DSG transmissie en vierwielaandrijving lopen op tot over de € 90.000,-.
Gerelateerde artikelen
Volkswagen Amarok, de pick-upVolkswagen Amarok, de pick-upHij bestaat al enkele jaren, maar het publiek is nog niet zo bekend met dit broertje van de Volkwagen Touareg. We hebben…
Volkswagen Touran (7 zitplaatsen)Vanaf 2003 heeft de Duitse autofabrikant Volkswagen de Volkswagen Touran beschikbaar. De Touran is een midi-MPV en biedt…
Nieuwe Porsche MacanPorsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan. Tot op hed…
Kleine Skoda CitigoWaar Volkswagen eind 2011 de markt van kleine stadsauto's heeft betreden met de Up!, zal een andere dochter uit de Volks…
Auto's voor groot gezin: 7 zitplaatsen (MPV/zevenzitter)Wanneer je een groter gezin hebt (3 kinderen of meer) is de keuze in een juiste auto meer beperkt dan bij een kleiner ge…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Volkswagen.nl
  • Vwbedrijfswagens.nl

Reageer op het artikel "Volkswagen Transporter Multivan (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 07-06-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!