InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mercedes-Benz Viano (8 zitplaatsen)

Mercedes-Benz Viano (8 zitplaatsen)

Vanaf 1996 heeft het Duitse automerk Mercedes-Benz de Viano in het assortiment. Deze MPV, want daar behoort hij toe, staat op het platform van de Mercedes-Benz Vito. Velen zullen de Viano bestempelen als een kleine bus, maar je kunt er alle kanten mee uit. Het formaat maakt de Viano ook prima geschikt als alternatief voor het grotere gezin dat ruimte én zitplaatsen nodig heeft.

Mercedes-Benz Viano

In 1996 lanceert Mercedes-Benz een MPV op de markt. Men gebruikt hiervoor het platform van de dan zeer populaire Mercedes-Benz Vito: de bestelbus van het merk. In deze jaren komen veel merken met een MPV op de markt, in navolging van de Renault Espace die veel populariteit geniet. Waar veel andere merken pogingen doen om het idee van een personenauto aan de MPV te geven, en juist niet van een busje, kiest Mercedes-Benz ervoor om geen nieuw model te ontwikkelen, maar te werken op basis van het bestaande Vito model.

De Mercedes-Benz Viano is verkrijgbaar in drie lengtes: kort, lang en extra lang. Dit houdt in respectievelijk een lengte van de laadruimte áchter de zitplaatsen van 34,4 centimeter, 58,9 centimeter of 81,9 centimeter. De korte variant verschilt in totale lengte niets met andere gangbare MPV-modellen van andere merken. De lange variant daarentegen maakt van de Viano een heel grote wagen, met veel ruimte voor personenvervoer én bagage tegelijkertijd.

De Viano kan ruim plaats bieden aan 6 of 7 personen. Hiervoor zijn op de tweede en derde zitrij een tweepersoonsbank te plaatsen. Je kunt de inrichting echter ook aanpassen naar 8 zitplaatsen door op beide zitrijen een derde zitplaats te nemen en de tweepersoonsbanken te vervangen door driepersoonsbanken. En daarmee past de Viano goed in het aanbod van auto’s met minimaal 7 zitplaatsen.

Zoals het een MPV betaamt, zijn de zetels weg te nemen zodat je een enorme laadruimte creeërt. In de lange versie, zonder stoelen, houdt je een laadruimte over van ruim 4.600 liter. De ruimte achterin is bereikbaar door één of optioneel twee schuifdeuren.
De Mercedes-Benz Viano heeft in de loop der jaren meerdere aanpassingen gekend, van binnen en van buiten. In 2010 heeft de Viano een facelift gehad: de bumpers en verlichting aan de voor- en achterzijde zijn gewijzigd. Tevens heeft men hoogwaardiger materialen gebruikt voor het interieur.

Uitrusting

Mercedes-Benz rust de Viano standaard al rijk uit met veel opties en accesoires. Er zijn twee standaard uitrustingniveaus: Trend en Ambiente. Daarnaast worden geregeld speciale actiemodellen uitgegevens, zoals de Ambiente Edition, Trend Business, Trend Edition. Dit zijn de standaard uitrustingniveaus aangevuld met extra opties en accessoires. Omdat de uitrusting standaard al zeer rijk is, worden hier de verschillen tussen Trend en Ambiente aangegeven: de Ambiente heeft wel stoelverwarming vóór, climate control, airconditioning en warmte wisselaar voor de passagiers en een schuifdeur aan de linkerzijde. Naast de standaarduitrusting kun je ook zelf nog kiezen uit een enorm aanbod van accessoires en opties. Zo is er een uitgebreid audio- en navigatiesysteem, de mogelijkheid voor een glazen panoramadak en nog veel meer.

Motoren

Mercedes-Benz heeft de Viano uitgerust met dieselmotoren en een zéér krachtige benzinemotor:
  • 2.0 CDI Blue Efficiency dieselmotor
  • 2.2 CDI Blue Efficiency dieselmotor
  • 3.0 V6 CDI dieselmotor
  • 3.5 V6 benzinemotor

Alle dieselmotoren beantwoorden aan de EURO 5 Gr. III emissienorm en onderscheiden zich door een lager brandstofverbruik, een verminderde emissie, hebben standaard een dieselpartikelfilter en zijn toch heel bedrijfsstil. De V6 benzinemotor voldoet aan de emissienorm EURO 5 Gr. I. Alle V6 motoren (zowel diesel als benzine)zijn voorzien van een 5 traps automatische versnelling. De 2.0 en 2.2 liter dieselmotoren hebben standaard een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen. De Viano is tevens beschikbaar in een vierwiel aangedreven versie.

Concurrentie

Omdat de Mercedes-Benz Viano zich richt op personenvervoer van meer dan 5 personen, is feitelijk elke (midi)MPV als concurrent te bestempelen. Toch is de Viano een ander soort auto dan bijvoorbeeld een Renault Kangoo. Meer vergelijkbaar zijn modellen als een Peugeot Expert Tepee, de Citroen Jumpy Multispace of een Fiat Scudo. Deze wagens zijn ook gelanceerd als bestelwagens en hebben een variant voor personenvervoer tot wel 8 of zelfs 9 personen.

Prijzen

De Mercedes-Benz Viano Combi is er al vanaf € 55.195,-. Je krijgt dan de Trend Business uitvoering met een 2.0 CDI dieselmotor in de korte variant. De lange variant kost € 1.000,- meer. En de extra lange variant kost nogmaals € 1.000,- meer. Afhankelijk van de motorkeuze, uitrustingsniveau en opties en accessoires lopen prijzen op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)SsangYong Rexton (7 zitplaatsen)De Zuid-Koreaanse autofabrikant SsangYong introduceert in 2001 een midsize SUV: de SsangYong Rexton. De auto is een seri…
Mercedes-Benz R-klasse (2012) (7 zitplaatsen)De Mercedes-Benz R-klasse is model van de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz en kwam in 2005 op de markt. De grote auto…
Mercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Diesels: C250 CDI Blue EfficiencyMercedes Benz heeft een complete generatie dieselmotoren klaar. De C 250 CDI Blue Efficiency van Mercedes heeft nieuwe d…
Mercedes, auto uit DuitslandMercedes, auto uit DuitslandAl hebben de heren Daimler en Benz elkaar nooit ontmoet, toch hebben ze samen één van de bestlopende automerken op de ma…
Bronnen en referenties
  • Mercedes-benz.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Mercedes-Benz Viano (8 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 03-06-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!