InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mercedes-Benz Citan (2012)

Mercedes-Benz Citan (2012)

Op de BedrijfsautoRAI 2012 laat de Duitse autofabrikant Mercedes-Benz een nieuw model zien: de Mercedes-Benz Citan. De Citan is een kleine bestelwagen, die in samenwerking met Renault is ontwikkeld. Hiermee maakt Mercedes haar assortiment bedrijfswagens compleet: van groot naar klein.

Mercedes-Benz Citan

In 2012 komt Mercedes-Benz, verder Mercedes, met een kleine bestelwagen op de markt en daarmee heeft de Duitse autofabrikant met de Vario, de Sprinter, de Viano, de Vito en dus nu de Citan een volledige lijn aan bedrijfswagens: van groot naar klein.

Mercedes heeft de ontwikkeling van de Citan uitgevoerd samen met Renault. Het mag dan ook niet verwonderlijk zijn, dat de Citan eigenlijk dezelfde auto is als de Renault Kangoo. De Citan en Kangoo zijn dezelfde auto, hebben dezelfde afmetingen, maar verder heeft Mercedes er toch echt haar best op gedaan om de gelijkenis tot daar te houden. Uiterlijk heeft Mercedes de neus van de Citan een eigen gezicht gegeven. Het dashboard is volledig in eigen beheer ontwikkeld. En met kleine accenten, zoals sierstrips heeft men de Citan een eigen identiteit kunnen geven. De Citan zal wel van band bij Renault rollen.

Het imago van Mercedes is onverwoestbaar. Het rijden in een Mercedes geeft toch een bepaalde status. Dat komt natuurlijk door de personenauto’s die men met name in het premium segment uitbrengt. De Mercedes bedrijfswagens liften maar al te graag mee op deze beleving. De slogan van de Mercedes Vito is niet voor niets: de Mercedes onder de busjes. Daarmee speelt men in op het feit dat je gezien mag worden in een auto met de grote ster van het Duitse merk op de neus. Ook met de Citan mikt Mercedes weer op deze ontwikkeling. Er is immers voldoende aanbod in het segment waar de Citan in uitkomt (zie concurrentie). En toch rekent men erop dat er mensen zijn, die juist voor de Mercedes gaan… omdat het een Mercedes is.

Mercedes heeft de Mercedes Citan laten zien op de BedrijfsautoRAI in Amsterdam begin 2012. Later in het jaar zal de Mercedes Citan nogmaals officieel worden onthuld op de IAA, de internationale autoshow voor bedrijfswagens in Duitsland. Men wil de nieuwe Duitse telg ook graag in eigen land officieel onthullen. Daarna, vanaf medio september 2012, zal de Citan leverbaar zijn bij de bedrijfswagendealers van Mercedes.

Uitvoeringen

De Citan is verkrijgbaar in drie lengtes: 3.94 meter, 4.32 meter en 4.71 meter. Primair is de Citan bedoeld als auto voor goederenvervoer. De laadruimtes zijn ruim te noemen en vergelijkbaar met de Kangoo (tot wel 3.000 liter). De middelste variant komt er in de uitvoering Citan Mixto en biedt plaats aan 5 personen. De passagiers voor de tweede zitrij kunnen de zitplaatsen bereiken via de schuifdeuren. De tweede zitrij kan worden ingeklapt om meer laadruimte te creëren. De langste variant komt er als Citan Crewbus. Ook deze heeft vijf zitplaatsen en twee schuifdeuren, maar meer laadruimte achterin.

Zoals bij nagenoeg alle andere merken met soortgelijke modellen is het niet ondenkbaar dat er ook een 7 persoons variant komt. De auto is dan volledig ingericht voor personenvervoer en zal als MPV een plek in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen in gaan nemen. Mercedes heeft eerder de Vaneo gehad die deze rol in het assortiment van de Duitsers vervulde.

Motoren

De Mercedes Citan wordt leverbaar met een turbodieselmotor met 75 pk of 110 pk. Hij komt er ook met een supercharged benzinemotor met 114 pk. Alle motoren hebben een vijf- of zesversnellingsbak. Kies je voor de benzinemotor, dan krijg je standaard een BlueEfficiency motor met stop-startsysteem Voor de dieselmotoren, die standaard een roetfilter hebben, kun je een brandstofbesparend pakket (onder andere stop-startsysteem) als optie krijgen. Dit is goed voor het milieu en op termijn ook voor de portemonnee. Gezien de ontwikkelingen op gebied van technische aandrijving ligt het in de lijn der verwachting dat de Mercedes Citan ook later met een elektromotor verkrijgbaar zal zijn.

Concurrentie

In het segment van de kleine bestelwagens rijden al jarenlang de Franse tweeling Peugeot Partner en de Citroen Berlingo rond. Volkswagen heeft de Caddy. Fiat heeft de Doblo, en deze heeft weer dezelfde genen als de Opel Combo. En nu dus ook de Mercedes-Benz Citan die in de Renault Kangoo haar evenknie heeft.

Prijzen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Mercedes.nl
  • Autoblog.nl

Reageer op het artikel "Mercedes-Benz Citan (2012)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 23-05-2012
Gepubliceerd: 23-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!