InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen Sharan (7 zitplaatsen)

Volkswagen Sharan (7 zitplaatsen)

De Volkswagen Sharan rijdt sinds 1995 op de Nederlandse wegen. De full-size MPV van de Duitse autofabrikant is gezamenlijk met Ford en Seat ontwikkeld. Momenteel is de Sharan nog altijd de grootste personenauto in het assortiment van Volkswagen. De ruime Sharan biedt veel bagageruimte of zitplaatsen tot wel 7 personen
In 1995 ontwikkelt de Duitse autofabrikant Volkswagen samen met Ford een full-size MPV. Men wil ook profiteren van de interesse in dergelijke grote auto’s. Binnen de Volkswagen Groep zal ook Seat mee gaan liften op het zelfde model. De merken geven met kleine uiterlijke verschillen de nieuwe MPV een eigen ‘look’ en introduceren de MPV’s onder eigen label: de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en de Seat Alhambra.

Ford en Volkswagen zijn niet de enige automerken die samen gaan werken om ook een marktaandeel te verwerven in het segment van de MPV’s. Een segment waar tot dan met name de Renault Espace succesvol is. Er wordt ook samengewerkt door Peugeot, Citroen en Fiat, die gezamenlijk een model ontwikkelen deze afzonderlijk op de merkt uitbrengen.

In 2000 ondergaan de MPV’s, dus ook de Volkswagen Sharan een facelift. Het model blijft echter herkenbaar. Pas in 2010 komt daar verandering in. Dan wordt de tweede generatie Sharan geïntroduceerd. Deze tweede generatie is groter dan de voorganger. Tevens wordt de nieuwe Sharan voorzien van schuifdeuren; iets wat andere merken allang als groot voordeel beschouwen. De Volkswagen Sharan is een zeer degelijke auto, en zeker een serieuze kandidaat in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen.

Uitrusting

Volkswagen heeft de Sharan beschikbaar in 4 standaard uitrustingniveaus:
  • Easyline
  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline

De Easyline mag als het standaard model worden beschouwd met onder andere schuifdeuren achter (links en rechts), stalen velgen, halfautomatische airconditioning, audio, 7 airbags, ESP, ABS en remassistentie. De Trendline heeft een meer uitgebreide boordcomputer, een stuurwiel met bediening van audio en boordcomputer, cruise control, mistlampen vóór, meer uitgebreide radio en dakrails. Nog niet tevreden? De Comfortline biedt 16” lichtmetalen velgen, chromen accenten, meer instellingsmogelijkheden in stoelen, volautomatische airconditioning, automatische lichtschakeling met dag rijverlichting en automatisch dimmende binnenspiegel en regensensor. Wil je echt uitpakken, dan is de Highline uitvoering het antwoord, met onder andere 17” lichtmetalen velgen, chromen dakrails, speciale bekleding van de stoelen, nog meer chromen accenten, verwarmde voorstoelen en verlichting bij de voeten en bij de portieren.

Je kunt, zoals vaak bij Volkswagen modellen, de standaard uitvoering extra aankleden met opties en accessoires die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn, zoals een panoramadak of uitgebreide telefoon-, audio- en navigatiesysteem. Volkswagen heeft uit accessoires en opties meerdere pakketten samengesteld.

Standaard wordt de Sharan geleverd als 5 persoons auto. Wil je liever 6 of zelfs 7 zitplaatsen, dan moet je dit als afzonderlijk pakket bestellen. Voor 6 personen worden er twee stoelen op de derde zitrij geplaatst en twee comfortabele stoelen met armleuning en instaphulp op de tweede zitrij. Voor 7 personen zijn er geen armleuningen op de tweede zitrij en zijn er drie zitplaatsen op de tweede rij. De meerprijs voor een 6- of 7 persoons uitvoering ligt tussen de € 1.590,- en € 2.135,- afhankelijk van de uitvoering die je kiest (i.v.m. bijvoorbeeld de andere bekleding).

Techniek en motoren

Je kunt bij de Volkswagen Sharan kiezen uit zowel meerdere benzine- als dieselmotoren. Je kunt de Sharan zelfs krijgen met 4 wielaandrijving. Afhankelijk van de keuze van uitrustingsniveau zijn meerdere motoren beschikbaar:
  • 1.4 liter TSI benzinemotor, 150 pk, 6 versnellingen handgeschakeld (automaat optioneel)
  • 2.0 liter TSI benzinemotor, 200 pk, 6 versnellingen automaat
  • 2.0 liter TDI dieselmotor, 140 pk, 6 versnellingen handgeschakeld (automaat optioneel)
  • 2.0 liter TDI dieselmotor, 140 pk, 6 versnellingen handgeschakeld, 4Motion (4 wielaandrijving)

Alle motoren zijn voorzien van de BlueMotion technologie, behalve de 2.0 liter TSI benzinemotor met 200pk. Deze technologie zorgt ondermeer voor minder CO2 uitstoot, minder verbruik door kleinere en krachtigere motoren en het stop&start systeem. Het draagt bij aan een beter milieu, en is ook beter voor de portemonnee.

Concurrentie

De concurrentie voor de Volkswagen Sharan zijn met name de grotere, full-size MPV’s op de markt, zoals onder andere de Ford Galaxy, de Renault Espace, de Citroen C8 en Peugeot 807. Ook Lancia heeft de Lancia Voyager, welke standaard zeer luxe is uitgevoerd en qua prijs iets hoger in het segment is gepositioneerd.

Prijzen

De Volkswagen Sharan is er al vanaf € 38.090,-. Dit is voor de Easyline uitvoering met een 1.4 TSI BlueMotion benzinemotor met 150 pk en handgeschakelde transmissie. De goedkoopste dieselvariant begint bij € 42.890,-. Prijzen voor een standaard uitvoering lopen op tot een vanafprijs van € 52.090,-. Alle prijzen van overige modellen liggen hiertussen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Ford Galaxy (7 zitplaatsen)Ford Galaxy (7 zitplaatsen)Al vanaf 1996 biedt het automerk Ford een ruime, full-size MPV aan: de Ford Galaxy. De Galaxy is het grootste model ‘mon…
Seat Alhambra (7 zitplaatsen)Seat Alhambra (7 zitplaatsen)De Seat Alhambra is de full-size MPV van het oorspronkelijk Spaanse automerk. De Alhambra is een bijzonder grote auto, w…
Volkswagen Transporter Multivan (7 zitplaatsen)De Volkswagen Multivan is de variant van de Volkswagen Transporter helemaal ingericht op comfortabel personenvervoer. De…
Bronnen en referenties
  • www.volkswagen.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Volkswagen Sharan (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 15-03-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!