InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat Scudo (9 zitplaatsen)

Fiat Scudo (9 zitplaatsen)

Vanaf 1995 is hij al op de markt: de Fiat Scudo. Nog altijd is deze mini-van Fiat succesvol, zowel als bestelwagen, als ook voor personenvervoer. De Fiat Scudo is net even groter dan een full-size MPV, maar heeft ook weer niet het formaat van een bestelbus. Je kunt in de Scudo tot wel 9 personen vervoeren. Kies je voor de langere variant, dan heb je ook nog bagageruimte ter beschikking. Een ideale oplossing voor het gezin dat veel ruimte en zitplaatsen nodig heeft, maar niet in een grote bus wil rijden.

Fiat Scudo

De Fiat Scudo is in 1995 geïntroduceerd. Hij werd ontwikkeld in samenwerking met Peugeot en Citroen, die tegelijkertijd met hun variant van het model op de markt kwamen: de Peugeot Expert en de Citroen Jumpy. Deze samenwerking staat niet op zich, omdat deze merken ook samen een MPV hebben ontwikkeld in deze periode. Dit zijn de Peugeot 806, de Citroen Evasion en de Fiat Ulysse. Deze samenwerkingsprojecten (de middelgrote transportauto én de MPV) zijn zeer nauw aan elkaar verbonden, getuige ook het uiterlijk van de eerste generaties van beide modellen. Het model van de eerste generatie Fiat Scudo is tot 2007 leverbaar geweest.

Vanaf 2007 is de tweede generatie Scudo beschikbaar gekomen. Het onderscheid tussen de MPV (Fiat Ulysse) en de Scudo is meer duidelijk geworden. De Scudo is primair bedoeld als bedrijfswagen (bestelwagen). De variant voor personenvervoer kan zowel dienen voor het grotere gezin, alsmede voor zakelijke vervoer van personen. Je vindt de Fiat Scudo dan ook in het aanbod van bedrijfswagens van Fiat.

De Scudo heeft niét het formaat van een ‘full-size busje’ maar kan wél veel bagage en/of personen vervoeren. Een ideale oplossing voor het grotere gezin dat niet in een bus wil rijden, maar wel behoefte heeft aan ruimte. De Fiat Scudo is een veelzijdige mini-van waar je tot wel 9 personen in kunt vervoeren en mag daarom zeker niet ontbreken in het aanbod auto's met 7 (of meer) zitplaatsen. Voor 9 zitplaatsen dien je het optioneel verkrijgbare tweepersoons bankje vóór te nemen. Anders is dit een normale bijrijderstoel en lever je een plek in. Daar krijgt je wel meer comfort en zitruimte op de eerste zitrij voor terug.

Uitrusting

De Fiat Scudo voor personenvervoer is er in drie uitrustingsniveaus. Deze zijn:
  • Combinato
  • Panorama Family
  • Panorama Executive

De Fiat Scudo Combinato heeft een tweepersoons zitbank op de tweede zitrij en een tweepersoonsbank en een volledig opklapbare stoel op de derde zitrij. Standaard beschikt de Scudo over ABS, airbags, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, radiovoorbereiding en een schuifdeur aan de rechterzijde.

Bij de Fiat Scudo Panorama Family zijn de rugleuningen van de bank op de tweede zitrij individueel verstelbaar. Tevens is er een volledig opklapbare stoel op de tweede zitrij. Er is airconditioning en je krijgt mistlampen vóór. Kies je voor de 165 pk motor dan krijg je ook ESP en komt de Scudo op lichtmetalen velgen.

De Fiat Scudo Panorama Executive heeft ook de derde zitrij individueel instelbaar voor wat betreft de rugleuningen. Je krijgt een aanvullende verwarmingsunit en airconditioning voor de tweede en derde zitrij. Verder krijg je onder meer: een audioinstallatie, elektrisch verstelbare buitenspiegels, in carrosseriekleur gespoten bumpers (onderzijde), parkeersensoren, tripcomputer, cruise control, verlichting- en regensensoren.

Naast de standaarduitvoeringen kun je jouw Scudo verder aankleden met accessoires en opties die tegen meerprijs beschikbaar zijn. Zo kun je onder meer een tweede schuifdeur bestellen. Standaard heb je alleen een schuifdeur aan de rechterzijde.

Techniek en motoren

De Fiat Scudo, dus ook die voor personenvervoer is verkrijgbaar in twee lengtes. De eerste variant is 480,5 centimeter lang en heeft een wielbasis van 300 centimeter. De langere variant is 513,5 centimeter en heeft 12 centimeter langere wielbasis. Kies je voor de langere variant dan krijg je vooral extra bagageruimte achter de derde zitrij.

De Fiat Scudo voor personenvervoer is uitgerust met twee motoren:
  • 2.0 liter MultiJet dieselmotor met 130 pk

Concurrenten

Direct concurrenten van de Fiat Scudo zijn onder meer de Citroen Jumpy Multispace en de Peugeot Expert Tepee.

Prijzen

De Fiat Scudo voor personenvervoer is er al vanaf € 43.413,- euro. Je rijdt dan een Scudo Combinato met een 2.0 liter MultiJet dieselmotor met 130 pk. De Scudo Panorama Family is er vanaf € 44.714,- en de Scudo Panorama Executive vanaf € 47.316,-. Je kunt de Scudo zelf verder aankleden met opties en accessoires tegen meerprijs.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiat Multipla (6 persoons)De Fiat Multipla kennen de meeste mensen als die vreemde auto met die rare neus, welke in 1998 op de Nederlandse markt k…
De Fiat 500: milieubewust en wegenbelastingvrij rijdenDe Fiat 500 is een bijzonder populaire auto. De auto is niet alleen mooi vormgegeven, het is ook een auto met een relati…
Fiat, auto uit ItaliëFiat, auto uit ItaliëFiat is een redelijk oud automerk, opgericht in de tweede helft van 1899. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een g…
Fiat Punto Mk1 (1993-1999)Fiat Punto Mk1 (1993-1999)De Fiat Punto sloeg begin van de jaren negentig van de vorige eeuw in als een bom. Het vlotte uiterlijk en de ruimte bin…
Fiat Grande PuntoFiat Grande PuntoFiat gaat met de Grande Punto qua vorm weer richting het eerste model van de Punto, hij is weer stukken ronder geworden.…
Bronnen en referenties
  • www.fiat.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Fiat Scudo (9 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 21-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!