InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Citroen C8 (8 zitplaatsen)

Citroen C8 (8 zitplaatsen)

Citroen C8 (8 zitplaatsen) Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ van onder meer de Peugeot 807. De Citroen C8 biedt ruim plaats aan 7 volwassen personen (tot zelfs 8 personen), maar je kunt er ook voor kiezen de zitplaatsen (gedeeltelijk) weg te klappen, en zo een enorme bagageruimte te creëren.

Citroen C8: MPV van Citroen

In 1994 slaan de automerken Peugeot, Citroen, Fiat en Lancia de handen ineen. Men wil de concurrentie aangaan met de succesvolle Renault Espace. De merken willen meegaan in de nieuwe klantbehoefte: de alsmaar groter wordende klantgroep die interesse in de grotere, monovolume auto’s hebben. Deze auto’s kunnen niet alleen veel bagage vervoeren, maar ook tot wel 7 personen. Tot dan weten met name Renault en Mitsubishi de klanten te bedienen; er zijn dan nog niet veel auto’s met 7 zitplaatsen op de markt.

Peugeot, Citroen, Fiat en Lancia ontwikkelen ook een MPV, zoals het segment van de deze wagens gaat heten. Hetzelfde model wordt door de merken tegelijkertijd op de markt gebracht. Er zijn kleine, met name uiterlijke verschillen die de MPV een eigen gezicht van het merk geven. Maar het zijn overduidelijk dezelfde wagens. Citroen noemt haar MPV: de Citroen Evasion. Bij Peugeot gaat hij de Peugeot 806 heten. Fiat noemt de MPV: Fiat Ulysse en tot slot bij Lancia wordt het de Lancia Zeta.

In 2002 zijn de MPV’s aan vervanging toe. Een tweede generatie komt op de markt. Citroen geeft haar Evasion een nieuwe naam, meer in lijn met de dan gangbare modellen van het merk: de Citroen C8. Peugeot kiest er ook voor de tweede generatie een nieuwe naam te geven: de Peugeot 807. Fiat houdt het bij dezelfde naam. De Lancia Zeta gaat verder als de Lancia Phedra. Fiat en Lancia halen uiteindelijk de MPV uit het assortiment. Anno 2012 rijden de Peugeot en Citroen nog op de wegen.

Uitrusting

De Citroen C8 is er alleen in de Ambiance uitvoering. Je kunt de auto met veel opties en accessoires tegen meerprijs zelf uitrusten naar eigen wensen en voorkeuren. De C8 straalt standaard al veel klasse uit. De grote schuifdeuren zijn met een druk op de knop openen (optioneel met afstandbediening). De centrale deurvergrendeling schakelt automatisch in wanneer je harder dan 10 kilometer per uur rijdt. Er zijn veel opbergmogelijkheden. De airconditioning is in vier zones instelbaar. Zaken als cruise control, parkeersensoren, een telefoon met spraakherkenning, navigatie… het kan allemaal, als het er al niet standaard op zit.

De laadruimte is enorm en kan wel tot bijna 3.000 liter bevatten en dan toch nog met 5 zitplaatsen. Heb je alle zitplaatsen nodig, dan is er nog altijd 500 liter. Je kunt natuurlijk ook kiezen voor het configureren van de auto met zitplaatsen. De inklapbare, en uitneembare stoelen kunnen tot wel 8(!) zitplaatsen verzorgen. Optioneel zijn de draaibare stoelen, zodat je ook een ‘vergaderopstelling’ kunt creëren.

Techniek en motoren

De Citroen C8 is in totaal 4,73 meter lang en ruim 1,85 meter breed. De auto heeft alle moderne techniek op gebied van veiligheid aan boord: ABS, ESP, EBD. Zowel aan veilige weggedrag als veiligheid in geval van nood is gedacht. De C8 beschikt standaard over 6 airbags. Motorisch is er de keuze uit twee dieselmotoren, waarvan er één kan worden uitgerust met een automatische transmissie. De motoren hebben een modern roetfilter, voor een beter milieu.
  • 2.0 liter HDi dieselmotor, 135 pk, 6 versnellingen handgeschakeld
  • 2.0 liter HDI dieselmotor, 160 pk, 6 versnellingen automaat

Concurrenten

In het segment van full-size MPV’s heeft de Citroen C8 onder meer concurrentie van de Renault Espace, de Peugeot 807, de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en in de meer luxe uitvoeringen ook de Lancia Voyager.

Prijzen

Het instapmodel, in dit geval de C8 met een 135 pk sterke HDi dieselmotor, is er al vanaf € 42.200. Dezelfde auto maar dan met de 160 pk sterke motor is verkrijgbaar vanaf € 45.850,- en tot slot de automaat is er al vanaf € 56.620,-

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.citroen.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Citroen C8 (8 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 17-04-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!