InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Seat Alhambra (7 zitplaatsen)

Seat Alhambra (7 zitplaatsen)

Seat Alhambra (7 zitplaatsen) De Seat Alhambra is de full-size MPV van het oorspronkelijk Spaanse automerk. De Alhambra is een bijzonder grote auto, waarin veel bagage of tot 7 personen met gemak en comfort vervoerd kunnen worden. De Seat Alhambra is al vanaf 1996 op de markt en heeft in 2010 een tweede generatie gekregen.

Seat Alhambra

In 1996 komt het Spaanse automerk Seat met een MPV op de markt. In deze jaren wint de MPV flink in marktaandeel. De consument ziet de voordelen van een monovolume auto met veel ruimte en de mogelijkheid om meer dan 5 personen te kunnen vervoeren. Koploper in dit segment is tot dan toe de Renault Espace. Later volgen de drieling: Citroen Evasion (later C8), Peugeot 806 (later 807) en Fiat Ulysse. Deze merken hebben de handen ineen geslagen en een gezamenlijk project ontwikkeld: een MPV. Met kleine uiterlijke aanpassingen doorgevoerd, brengt elk merk afzonderlijk dezelfde MPV onder eigen naam op de markt. Later, bij de tweede generatie voegt zelfs de Lancia Phedra zich bij het drietal.

Eenzelfde constructie zetten Ford, Volkswagen en Seat (sinds 1990 volledig onderdeel van Volkswagen) op. Ook zij ontwikkelen gezamenlijk een MPV en brengen deze tegelijkertijd, allen onder de eigen naam op de markt: de Ford Galaxy, de Volkswagen Sharan en dus de Seat Alhambra.

In 2000 krijgt de drieling een kleine facelift. Naast kleine uiterlijke wijzigingen, blijft het model herkenbaar hetzelfde. In de loop der jaren worden er meer motoren toegevoegd aan het gamma. Gaandeweg de jaren houden Volkswagen en Seat hetzelfde model aan. Tot maar liefst 2010 blijft het eerste model Alhambra leverbaar. Dan wordt hij vervangen door de tweede generatie Seat Alhambra.

De Seat Alhambra is verkrijgbaar met 5 of met 7 zitplaatsen. De stoelen op de 2e en eventueel op de 3e zitrij kun je eenvoudig wegklappen en zo creëer je een bijzonder grote laadruimte van ruim 2.400 liter met vlakke laadvloer.

Uitrusting

De Seat Alhambra is beschikbaar in twee verschillende standaard uitrustingniveaus, te weten Reference en Style. De Reference is het basismodel en beschikt eigenlijk al over veel opties en accessoires die je in een MPV mag verwachten. De Style heeft deze basisuitvoering verder uitgebouwd met onder andere een sportonderstel, elektrisch bedienbare panoramadak, audio met 8 speakers, mistlamp met bochtverlichting, cruise control, automatische schuifdeuren, parkeerassistentie en een achteruitrijdcamera. Naast deze twee uitvoeringen kun je de auto zelf verder aankleden met veel accessoires en opties tegen meerprijzen.

Techniek en motoren

De Seat Alhambra is 4,85 meter lang. De Alhambra is standaard voorzien van ABS, ESC (stabiliteit), TCS (traction control) en EDS (elektronisch differentieel sper). Deze systemen dragen bij aan jouw veiligheid tijdens het rijden.

Motorisch kan de Seat Alhambra worden uitgerust met de volgende motoren. Alle motoren zijn uitgerust met het Stop/Start-systeem en een remenergie regeneratiesysteem. Deze dragen niet alleen bij aan minder verbruik (en dus goed voor de portemonnee) en een beter milieu. Het zorgt eveneens voor een verbeterd comfort en betere prestaties.

  • 1.4 TSI DSG Ecomotive benzinemotor, 150 pk / 110 kW, B-label
  • 1.4 TSI Ecomotive, benzinemotor, 150 pk / 110 kW, B-label
  • 2.0 TSI DSG benzinemotor, 200 pk / 147 kW, C-label (alleen in Style uitvoering)
  • 2.0 TDI DSG Ecomotive dieselmotor, 140 pk / 103 kW, B-label
  • 2.0 TDI E-Ecomotive dieselmotor, 140 pk / 103 kW, B-label
  • 2.0 TDI dieselmotor, 170 pk / 125 kW, B-label (alleen in Style uitvoering)
  • 2.0 TDI DSG Ecomotive dieselmotor, 170 pk / 125 kW, B-label (alleen in Style uitvoering)

Ook is vanaf 2012 een vierwielaangedreven Alhambra verkrijgbaar. Voor deze vierwielaandrijving maakt Seat gebruik van de Haldex-koppeling. Daarbij kan continue en automatisch worden geschakeld tussen de voor- en achterwielen. Het systeem kiest daarbij zelf de verhouding op basis van de input van sensoren. Bij snel optrekken wordt bijvoorbeeld extra vermogen naar de achterwielen gestuurd, terwijl op kruissnelheid vooral de voorwielen worden aangedreven. Mochten de voorwielen geheel doorslippen, dan stuurt het systeem honderd procent van de aandrijfkrachten naar de achterwielen. Zo drijft de Seat optimaal de vier wielen afzonderlijk aan. De vierwielaangedreven (4WD) Seat Alhambra is alleen verkrijgbaar met de 2.0 TDI dieselmotor (140 pk) in de Style-uitvoering.

Concurrentie

De Seat Alhambra vindt haar concurrentie in alle full-size MPV’s . Zo is er de Peugeot 807, de Citroen C8, de Renault Espace, de Volkswagen Sharan en de Ford Galaxy. In zekere zin is ook de Lancia Voyager een interessante optie, maar dan alleen als je voor een zeer compleet en luxe uitgeruste versie gaat. Want dat is de Lancia standaard ook.

Prijzen

De Seat Alhambra in de Reference uitvoering is er al vanaf € 38.795,-. De Style uitvoering begint bij een prijs van € 41.595,-. De prijs van de Seat Alhambra 4WD bedraagt € 44.500,-.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SEAT, auto uit SpanjeSinds 1953 bestaat het automerk SEAT, al had het een samenwerkingsovereenkomst met het Italiaanse Fiat. Pas in 1980 gaat…
Nieuwe Seat Toledo (2012)Het automerk Seat komt met de nieuwe Toledo. Het is inmiddels de vierde generatie Seat Toledo. Met de voorganger van dez…
De Seat Mii, mijn autoSinds eind juli 2012 ben ik de trotse eigenaar van een Seat Mii. Er is al veel geschreven over deze auto. Maar kloppen d…
Volkswagen Sharan (7 zitplaatsen)De Volkswagen Sharan rijdt sinds 1995 op de Nederlandse wegen. De full-size MPV van de Duitse autofabrikant is gezamenli…
Meet&Seat van KLM: vliegen naast een leuke 'buur'Medepassagiers op een lange vliegreis kunnen op je zenuwen werken. Vooral als er eentje naast je zit die slurpt en smakt…
Bronnen en referenties
  • Seat.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Seat Alhambra (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!