InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen Touran (7 zitplaatsen)

Volkswagen Touran (7 zitplaatsen)

Vanaf 2003 heeft de Duitse autofabrikant Volkswagen de Volkswagen Touran beschikbaar. De Touran is een midi-MPV en biedt optioneel plaats aan 7 personen. De Volkswagen Touran is een auto die ruimte en zitplaatsen in verschillende verhoudingen aan biedt. Je kunt het zelf bepalen hoe je de indeling in de auto toepast. De betrouwbaarheid en degelijkheid van Volkswagen is nu verkrijgbaar in een praktische gezinsauto.

Volkswagen Touran

Sinds 2003 heeft Volkswagen een compacte MPV toegevoegd aan het assortiment. Men heeft al de Volkswagen Sharan. Deze full-size MPV bedient de doelgroep die bewust kiest voor een MPV met 7 zitplaatsen. De midi-MPV of compacte MPV, waarin de Volkswagen Touran valt, is meer gericht op de doelgroep die wel de ruimte en de mogelijkheid van meerdere zitplaatsen wensen, maar die ook willen rijden in een handzame, compacte auto. Ook andere merken hebben een dergelijke midi-MPV in het assortiment naast de full-size MPV. Denk bijvoorbeeld aan de Renault Scenic, Ford C-Max, Opel Zafira of Peugeot 5008.

Kenmerkend voor de midi-MPV en dus ook voor de Touran is de mogelijkheid om 7 zitplaatsen te creëren. Dit is niet per definitie standaard. De auto’s zijn dus ook interessant voor berijders die wel graag een ruime auto willen, maar niet per definitie tot 7 zitplaatsen willen. Zij nemen de midi-MPV met 5 zitplaatsen en betalen niet voor de extra zitplaatsen. Waarom zou je betalen voor iets dat je niet nodig hebt? De optie voor 7 zitplaatsen (a € 875,-), maakt de auto’s ook interessant als gezinsauto. De zitplaatsen op de derde zitrij zijn niet van die omvang dat volwassen passagiers comfortabel gedurende lange ritten kunnen zitten. Kinderen daarentegen kunnen prima plaats nemen op die derde zitrij. De Volkswagen Touran is daarin niet anders als de concurrentie. De midi-MPV’s nemen een aanzienlijk deel van het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen voor hun rekening.

De ruimte is natuurlijk ook te besteden aan bagage. Je kunt met de stoelen op de tweede (en eventueel de derde) zitrij neergeklapt ruim 1.900 liter aan bagage kwijt. Heb je de tweede zitrij opengeklapt dan houdt je bijna 600 liter over. Heb je de derde zitrij ook opengeklapt dan blijft er ruim 120 liter over.

De Volkswagen Touran heeft in 2007 een facelift gehad. Men heeft uiterlijk de Touran weer in lijn gebracht met alle andere gangbare modellen van Volkswagen. Tevens is er een Cross Touran op de markt verschenen. Dit betreft een Touran met een ‘stoer’ uiterlijk. De auto staat hoger op de wielen, heeft kunststof beschermkappen rondom de auto, chromen accenten zijn vervangen door mat chromen accenten. Alsof je met de auto zo de wilde natuur in kan rijden. Hetzelfde concept zie je ondermeer bij Audi en Volvo.

Uitrusting

Volkswagen heeft de Touran uitgerust in verschillende standaard niveaus. Deze zijn oplopend tot een zeer rijk aangeklede variant. Omdat er verschillende doelgroepen zijn voor de Touran, van het gezin tot de zakelijke rijder, is er voor ieder een niveau naar keuze. Met vele opties en accessoires is de auto verder aan te kleden tegen meerprijs.
  • Easyline
  • Trendline
  • Comfortline
  • Highline
  • Cross Touran

De Easyline beschikt ondermeer al over een halfautomatische airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, audio, cruise control, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, airbags, ESP, ABS. De Trendline doet daar onder andere bij: een zwarte dakrails, afdekking van de bagageruimte, meer uitgebreide audio en een midden armsteun vóór. Wil je nog meer? Dan is de Comfortline een oplossing met ondermeer: 16” lichtmetalen velgen, getinte ruiten achter, stootlijsten rondom in carrosseriekleur, meer instellingsmogelijkheden in stoelen vóór, extra bergruimtes, volautomatische airconditioning, lederen stuurwiel en extra mogelijkheden in de boordcomputer. Nog niet tevreden? Dan biedt de Highline speciale 16” lichtmetalen velgen, een zilverkleurige dakrail, mistlampen vóór, veel chromen accenten, sportstoelen vóór en een zeer uitgebreide boordcomputer. Ben je dan nog niet tevreden, dan kun je jouw Touran uitrusten met veel extra accessoires en opties die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn. Volkswagen heeft deze ondermeer in samengestelde pakketten beschikbaar.

Techniek en motoren

De Volkswagen Touran is bijna 4.40 meter lang en 1.80 meter breed. Hij staat op dezelfde bodemplaat als de Volkswagen Golf.
  • 1.2 liter TSI benzinemotor, 105 pk, 6 versnellingen handgeschakeld
  • 1.2 liter TSI BlueMotion benzinemotor, 105 pk, 6 versnellingen handgeschakeld
  • 1.4 liter TSI benzinemotor, 140 pk, 6 versnellingen handgeschakeld (7 traps automaat optioneel)
  • 1.4 liter TSI benzinemotor, 170 pk, 7 traps automaat
  • 1.4 liter TSI EcoFuel (aardgas), 150 pk, 6 versnellingen handgeschakeld (7 traps automaat optioneel)
  • 1.6 liter TDI dieselmotor, 90 pk, 6 versnellingen handgeschakeld
  • 2.0 liter TDI dieselmotor, 105 pk, 6 versnellingen handgeschakeld (7 traps automaat optioneel)
  • 2.0 liter TDI dieselmotor, 170 pk, 7 traps automaat optioneel

Prijzen

De Volkswagen Touran is al verkrijgbaar voor € 25.790,- (benzinemotor). Wil je op aardgas rijden, dan begint de prijs bij € 30.890,-. Een dieselvariant is er al vanaf € 30.290,-. Een Cross Touran rijd je al vanaf € 33.690,-. De meest uitgebreide uitvoering van de Touran is er voor nog geen € 44.000,- Alle prijzen van andere uitvoeringen liggen hiertussen. Bepalend voor de prijs is jouw keuze voor motor, uitvoering en eventuele extra’s tegen meerprijs. Voor de leaserijders zijn de varianten met een BlueMotion motor en een aardgas variant. In plaats van 25% bijtelling vallen deze in de 20% categorie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Nieuwe Porsche MacanPorsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan. Tot op hed…
Kleine Skoda CitigoWaar Volkswagen eind 2011 de markt van kleine stadsauto's heeft betreden met de Up!, zal een andere dochter uit de Volks…
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Volkswagen Transporter Multivan (7 zitplaatsen)De Volkswagen Multivan is de variant van de Volkswagen Transporter helemaal ingericht op comfortabel personenvervoer. De…
Bronnen en referenties
  • www.volkswagen.nl

Reageer op het artikel "Volkswagen Touran (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!