InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nissan Qashqai+2 (7 zitplaatsen)

Nissan Qashqai+2 (7 zitplaatsen)

In 2007 komt Nissan met een nieuw model auto op de markt: de cross-over. Men introduceerde de Qashqai een jaar eerder op de Autosalon in Parijs. Een auto als de Qashqai wordt geplaatst tussen de SUV en de midi-MPV in. In 2008 is de Qashaqai+2 erbij gekomen: de variant met plaats voor 7 personen.

Nissan Qashqai+2

In 2006 laat Nissan op de Autosalon in Parijs de Qashqai zien. Dit model auto valt niet te plaatsen naast de SUV modellen, die veelal groter zijn. Deze auto is ook weer geen hatchback, al heeft het wel dezelfde omvang. De cross-over, zoals deze categorie auto wordt genoemd boort een nieuwe doelgroep aan. Wel de ‘looks’ van een SUV, maar de eigenschappen van een gewone personenauto. En toch ook weer de features van de compacte MPV’s. Later zullen andere merken ook in dezelfde categorie auto’s uit gaan brengen.

In 2008 kondigt Nissan een variant aan met 7 zitplaatsen. Deze Qashqai+2, waarbij de toevoeging ‘+2’ de twee extra stoelen aanduidt, is 21 centimeter langer dan de gewone Qashqai. En daarmee voegt men een extra doelgroep toe aan de potentiele klantenkring van de Nissan Qashqai: de grotere families die behoefte hebben aan ruimte en extra zitplaatsen, waarvan de vader toch graag in een stoere auto wilt rijden.

Uitrustingniveaus

Nissan heeft de Qashqai+2 beschikbaar in vier standaard uitrustingniveaus. Het instapmodel is al zeer compleet en wordt stapsgewijs meer aangekleed met allerlei opties en features.
  • Visia
  • Optima
  • Connect Edition
  • Tekna

De Visia uitvoering heeft standaard 7 zitplaatsen, 6 airbags, ABS, EBD, cruise control, airconditioning en een Bluetooth handsfree telefoonvoorbereiding. De boordcomputer heeft een groot LCD scherm. Let wel, dit is het instapmodel. De Optima beschikt ondermeer over 17” lichtmetalen velgen, parkeersensoren, een glazen panoramadak, elektrisch bedienbare ramen, een automatische airconditioning, audiovoorziening met spraakherkenning. De Connect Edition staat op 18” lichtmetalen velgen, heeft dakrails en een uitgebreid communicatie- en navigatiesysteem mét achteruitrijdcamera aan boord. Nog niet tevreden? Dan is de Tekna uitvoering het antwoord: zacht lederen bekleding, een Bose audiosysteem, een ‘intelligent key’ en Xenon verlichting.

Los van de uitrusting in de standaarduitvoeringen, kun je kiezen uit vele extra’s aan opties en accessoires tegen meerprijs om jouw Qashqai naar wens aan te kleden.

Techniek en motoren

De Nissan Qashqai+2 is verkrijgbaar met drie verschillende motoren. Afhankelijk van de uitvoering die je kiest, kun je een keuze maken uit onderstaande motoren:
  • 1.6 liter benzinemotor, 117 pk, stop&start
  • 2.0 liter benzinemotor, 140 pk
  • 1.6 liter dCi dieselmotor, 130 pk, stop&start

Concurrenten

Als directe concurrenten kun je feitelijk alle auto’s met 7 zitplaatsen nemen. Wat dat is een van de kenmerken waarom mensen zouden kiezen voor een Nissan Qashqai+2. Maar de Nissan mikt toch op een ander publiek. Zij die graag een SUV zouden willen rijden, maar toch ook ruimte en extra zitplaatsen nodig hebben. Daarvoor is de Nissan Qashqai+2 zeer geschikt. De cross-over heeft het stoere uiterlijk van een SUV, maar verder alle eigenschappen die een midi-MPV ook biedt. Wellicht kun je de Kia Sportage, Hyundai iX30, Peugeot 3008 en Mitsubishi ASX het meest als concurrent aanduiden. Al hebben deze geen van allen de mogelijkheid om 7 personen te vervoeren.

Prijzen

De Nissan Qashqai+2 is verkrijgbaar vanaf € 25.590,-. De startprijs van de meest aangeklede uitvoering (Tekna) is € 34.400,-. Afhankelijk van de keuze van de motor kan de prijs oplopen tot net geen € 40.000,-. Met extra opties en accessoires tegen meerprijzen kun je de auto verder aankleden en het prijskaartje verhogen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.nissan.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Nissan Qashqai+2 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 16-05-2012
Gepubliceerd: 16-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!