InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Lancia Voyager (7 zitplaatsen)

Lancia Voyager (7 zitplaatsen)

Lancia Voyager (7 zitplaatsen) Vanaf 2011 heeft Lancia een nieuwe MPV in haar assortiment: de Lancia Voyager. Jarenlang was de Lancia Phedra de zevenzitter van het Italiaanse merk, maar daar is men in 2010 mee gestopt. De Voyager is de oudste, meest beproefde MPV en is altijd als Chrysler verkocht. Nu heeft de Fiat Group de gevoerde auto omgedoopt tot de Lancia Voyager!

Lancia en haar MPV

Vanaf 1995 heeft het Italiaanse merk Lancia een MPV in haar assortiment. De Lancia Zeta neemt een bescheiden plek in binnen het aanbod van auto's met 7 zitplaatsen. Men heeft gekozen om mee te liften op het model MPV van Citroen, Peugeot en Fiat. De eerste generatie van de MPV's zijn medio 2001 aan vervanging toe. In 2002 introduceren de merken dan ook de tweede generatie. Citroen kiest ervoor hun Citroen Evasion een nieuwe naam te geven: de Citroen C8. Peugeot maakt van de 806 een 807. Fiat houdt het bij de Ulysse. Tot slot verandert Lancia de Zeta in Phedra. Het zijn alle vier dezelfde auto’s met enkele kleine (uiterlijke) verschillen.

Lancia Voyager

Fiat Group heeft het merk Chrysler ingelijfd. Lancia is al jaren onderdeel van het concern. Fiat blijft meerdere modellen van Chrysler gebruiken, maar dan als Lancia. Dit bespaart in ontwerpkosten en -tijd. De Chrysler 300C wordt omgedoopt tot de nieuwe Lancia Thema. In het MPV segment is de Chrysler (Grand) Voyager een begrip, hij is al vanaf begin jaren ’80 op de markt. Fiat doopt de Grand Voyager om tot de opvolger van de Lancia Phedra (sinds 2010 niet meer leverbaar). De Lancia Voyager is hetzelfde model dat ondermeer in USA als Dodge Grand Caravan, Volkswagen Routan of Chrysler Town & Country wordt verkocht. Via import zie je deze af en toe op de Nederlandse wegen.

Uitrusting

Standaard heeft Lancia de Voyager beschikbaar in drie uitrustingniveau. Deze zijn:
  • Silver
  • Gold
  • Platinum

De Silver uitvoering heeft drie zitrijen. Alle stoelen zijn verzinkbaar in de vloer. De stoelen zijn met leder bekleed. Verder beschikt de Silver uitvoering onder andere over een automatische airconditioning (3 zones), cruise control, airbags, ESP, ABS, audiovoorziening en elektrisch bedienbare ramen voor en achter, en zelfs op de derde zitrij kunnen de ramen elektrisch worden uitgeklapt. De spiegels kunnen elektrisch worden versteld. De Silver heeft een ‘keyless entry’ systeem, wat inhoudt dat de auto en sleutel elkaar automatisch herkennen en jij de sleutel niet meer uit je broekzak hoeft te halen om de portieren te openen.

Ben je nog niet tevreden over de toch al zeer complete uitrusting van de Silver uitvoering, dan kun je kiezen voor de Gold uitvoering. Deze uitvoering heeft onder andere elektrische (op afstand) bedienbare schuifdeuren en achterklep, parkeersensoren, een verwarmd lederen stuurwiel, mistlampen voor, dakrails, elektrisch bedienbare stoelen voor extra chroom accenten en nog veel meer.

Wil je echt alles er op en er aan? Dan is er de Platinum uitvoering, met onder andere als extra’s het ‘keyless go’ systeem waarmee je zelfs de auto kunt starten zonder de sleutel uit je zak te halen. Verder heeft de Platinum uitvoering Xenon verlichting, bijzondere lederen bekleding, regensensoren, achteruitrijdcamera, chromen buitenspiegels, dakrails, en deurgrepen. En een audiovoorziening met 6,5” touchscreen, interne harde schijf en 9 speakers.

Naast de standaard uitrustingen zijn er vele opties beschikbaar. Denk hierbij aan een schuifdak, uitgebreide audio en navigatie, andere velgen, Xenon verlichting en vele andere opties. Lancia heeft deze ook samengepakt in een pakketten.

Techniek en motoren

De Lancia Voyager is geen kleintje, met een lengte van bijna 5,22 meter en een breedte van net geen 2,00 meter. Deze afmetingen duiden op een grote inhoud, en dat blijkt. Met alle zetels opengeklapt heb je nog altijd 638 liter. Klap je de zetels weg, dan houd je een ruimte over van bijna 3.300 liter. Motorisch heeft Lancia de keuze uit twee krachtbronnen. De motoren zijn voorzien van een 6 traps automatische transmissie.
  • 3.6 liter V6 Pentastar benzinemotor, 283 pk
  • 2.8 liter MultiJet dieselmotor, 163 pk

Concurrenten

De Lancia Voyager is niet meer, zoals de Chrysler Voyager wellicht wel was, bedoeld als MPV voor het modale gezin dat een grote, ruime auto met 7 zitplaatsen nodig heeft. Lancia richt zich op het hogere segment, dat wat meer geld wil en kan besteden aan luxe comfort. Daarom kiest men in de standaarduitrustingen al voor hoogwaardige opties en accessoires. Neem bijvoorbeeld de standaard lederen bekleding, wat bij andere aanbieders vaak als optie tegen meerprijs beschikbaar is. Ook motorisch is gekozen voor krachtbronnen van formaat. De Lancia Voyager is wellicht een goede auto voor de zakelijke rijder, die ook ruimte en zitplaatsen nodig heeft voor zijn gezin. De concurrenten kunnen worden gezocht in de meer luxe aangeklede uitvoeringen van bijvoorbeeld de Renault Espace, Citroen C8, Peugeot 807 of de Ford Galaxy.

Prijzen

De Lancia Voyager is verkrijgbaar vanaf € 56.000,- voor de Silver uitvoering met benzinemotor. Een Gold uitvoering kost € 59.000,- en de Platinum uitvoering € 63.000,-. Voor dezelfde auto’s maar dan uitgerust met een dieselmotor betaal je standaard € 2.000,- meer. Voor de leaserijders: alle uitvoeringen van de Lancia Voyager vallen in de 25% bijtelling
Gerelateerde artikelen
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Peugeot 807 (7 zitplaatsen)Ben je op zoek naar een comfortabele auto voor het vervoeren van jouw gezin, dan is de Peugeot 807 een fraaie optie. Dez…
Auto's voor groot gezin: 7 zitplaatsen (MPV/zevenzitter)Wanneer je een groter gezin hebt (3 kinderen of meer) is de keuze in een juiste auto meer beperkt dan bij een kleiner ge…
De historie van LanciaDe historie van LanciaHet verhaal van Lancia begint met een jongen die van zijn rijke vader naar een kostschool moet om advocaat te worden, ma…
Seat Alhambra (7 zitplaatsen)Seat Alhambra (7 zitplaatsen)De Seat Alhambra is de full-size MPV van het oorspronkelijk Spaanse automerk. De Alhambra is een bijzonder grote auto, w…
Bronnen en referenties
  • Lancia.nl

Reageer op het artikel "Lancia Voyager (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-02-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!