InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ford Galaxy (7 zitplaatsen)

Ford Galaxy (7 zitplaatsen)

Ford Galaxy (7 zitplaatsen) Al vanaf 1996 biedt het automerk Ford een ruime, full-size MPV aan: de Ford Galaxy. De Galaxy is het grootste model ‘monovolume’ binnen het aanbod van Ford en mag terecht een topmodel MPV worden genoemd: ruimte en zitplaatsen, in combinatie met de mogelijkheid om de auto tot zeer hoog niveau uit te rusten met luxe en comfort.

Ford Galaxy

In 1996 introduceert Ford ook een full-size MPV op de markt. Eerder al zijn andere merken hen voor gegaan in het segment dat snel wint aan populariteit. Renault heeft de Espace op de markt, en Peugeot, Citroen en Fiat hebben de handen ineen geslagen en zijn met respectievelijk de 806 (later de 807), Evasion (later de C8) en Ulysse op de markt gekomen.

Ford wil niet achterblijven en gaat samen met Volkswagen aan de slag om ook een MPV uit te brengen: de Ford Galaxy ziet het levenslicht. Volkswagen gebruikt exact hetzelfde model voor de Volkswagen Sharan en de Seat Alhambra. De drieling zijn nagenoeg identiek aan elkaar. Elk merk past enkele kleine aanpassingen aan voor- en achterzijde toe, zodat je nét kunt zien dat het een Ford, Volkswagen of Seat is. Tussentijds krijgt de drieling een update: er worden kleine uiterlijke aanpassingen gedaan, het motorengamma wordt aangepakt en het interieur krijgt een opfrisbeurt. Ook worden nieuwe systemen, onder meer op het gebied van veiligheid ingevoerd.

In 2007 gaat Ford als eerste van de drie aan de slag met de Galaxy. Volkswagen en Seat laten de MPV’s nog tot 2010 ongewijzigd. Ford past de Galaxy in een vernieuwd programma. De Galaxy wordt gepositioneerd boven de Ford S-Max en samen vormen zij jarenlang het aanbod Ford in het totale aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Later komt daar ook nog de Ford C-Max bij.

Uitrusting

Standaard heeft Ford de Galaxy in drie uitrustingniveaus beschikbaar:
  • Trend
  • Trend Business
  • Titanium

De Trend staat op 16” stalen velgen, beschikt over ABS, ESP en remkrachtverdeling (EBD), airconditioning, bediening van veel toepassingen op het stuurwiel, boordcomputer, centrale deurvergrendeling met afstandbediening, cruise controle, elektrisch bedienbare ramen, buitenspiegels, mistlampen vóór en nog veel meer. Al redelijk compleet ga je de weg op. Wil je meer comfort en gemak, dan kun je kiezen voor de Trend Business: met extra regensensoren, parkeersensoren, Bluetooth Voice Control audio, navigatie, automatisch inschakelende dimlichten en verwarmde voorstoelen. Is dat ook nog niet genoeg? Dan is de Titanium uitvoering het summum: 17” lichtmetalen velgen, airconditioning achter, veel chroom accenten. Alle uitvoeringen kunnen naar smaak worden aangekleed met opties en accessoires tegen meerprijs. Ford heeft hiervoor meerdere pakketten samengesteld. Tip: een ultieme ruimte ervaring creëer je met een glazen panoramadak.

Techniek en motoren

De Ford Galaxy staat, net als de S-Max overigens op de bodemplaat van de Volvo S80 en Ford Mondeo. De Galaxy heeft standaard 7 zitplaatsen. De derde zitrij is makkelijk te benaderen door middel van het opklappen van een zetel op de tweede zitrij. De stoelen op de derde zitrij zijn ruim. Volwassen passagiers kunnen makkelijk voor langere afstanden plaatsnemen. De achterste stoelen zijn weg te klappen, waardoor je veel bagageruimte creëert.

Motorisch heeft Ford de Galaxy voorzien van een benzinemotor en een een tweetal dieselmotoren. Afhankelijk van jouw keuze is de motor verkrijgbaar met een dubbele koppeling (Powershift)
  • 1.6 liter Ecoboost benzinemotor, 160 pk, handgeschakeld
  • 2.0 liter Ecoboost benzinemotor, 203 pk, Powershift transmissie
  • 1.6 liter TDCI dieselmotor, 115 pk, handgeschakeld
  • 2.0 liter TDCI dieselmotor, 140 pk, handgeschakeld (optioneel met Powershift)

Prijzen

De Ford Galaxy is al verkrijgbaar vanaf € 38.495,-. Prijzen lopen op tot maximaal € 49.475,- voor de 2.0 liter dieselmotor (163 pk) met Powershift transmissie. Alle uitvoeringen van de Ford Galaxy vallen in de 25% bijtelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ford S-Max (7 zitplaatsen)Ford S-Max (7 zitplaatsen)In 2006 introduceert Ford een nieuw model in haar assortiment. Een monovolume, een MPV, maar net even anders dan de gang…
De Ford S-MAX, groot en ruimDe sportieve uitvoering van de Ford Galaxy is de S-MAX. Een wagen met heel veel ruimte, die er bovendien stoer en sporti…
Volkswagen Sharan (7 zitplaatsen)De Volkswagen Sharan rijdt sinds 1995 op de Nederlandse wegen. De full-size MPV van de Duitse autofabrikant is gezamenli…
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
Nissan Evalia (7 zitplaatsen)Vanaf 2009 heeft Nissan de succesvolle mini-van: de Nissan NV200 op de markt. Daar is ook een variant voor personenvervo…
Bronnen en referenties
  • Ford.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Ford Galaxy (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!