InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Renault Espace (7 zitplaatsen)

Renault Espace (7 zitplaatsen)

De Renault Espace mag met recht de moeder aller MPV’s op de Europese markt worden genoemd. Al in 1984 introduceerde het Franse merk Renault deze mono-space met mogelijkheid om wel 7 personen te vervoeren. De Renault Espace is nog altijd een toonaangevend model in het segment van full-size MPV’s.

Renault Espace: het idee

In 1984 introduceerde het Franse automerk Renault de Renault Espace. Dit model auto was in Europa uniek: het was geen busje, maar ook geen personenauto zoals die rondreden. Toch bood de enorme ruimte binnenin heel veel mogelijkheden. Zoals het vervoeren van 7 personen. En dan nog steeds ruimte overhouden voor het meenemen van bagage.

De voorgeschiedenis van de ontwikkeling van de Renault Espace voert helemaal terug tot in de jaren ’70 in de Verenigde Staten. Een ontwerper van Chrysler was betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Chrysler Voyager. Hij was zo geïntrigeerd door dit concept dat hij een eigen ‘zevenzitter’ ontwierp in samenwerking met het bedrijf Matra Automobiles. Door overnames van bedrijven (Chrysler Europe ging naar PSA (o.a. Peugeot)). Het bedrijf Matra ging verder met het doorontwikkeling van hun zevenzitter. Omdat Peugeot uiteindelijk geen financiële middelen had om dit concept in productie te nemen, klopt Matra aan bij Renault. En met succes.

Renault Espace: door de jaren heen

De eerste Renault Espace kwam uit in 1984. Aanvankelijk was de MPV helemaal geen succes. Dat lag met name aan de onbekendheid bij het publiek: het was een uniek auto, maar juist daarom hield het publiek wellicht ook voorzichtig afstand. Pas begin jaren ’90 brak de Renault Espace echt door. En daarmee ook de omarming voor het segment: MPV. De eerste Espace had een carrosserie van kunststof.

In 1991 volgde de tweede generatie en kreeg de Espace een echte ‘Renault-smoel’. Ook nu was de carrosserie van de Espace uit kunststof gemaakt. Reeds 6 jaar later, in 1997 werd de volgende generatie al geïntroduceerd. De derde generatie Renault Espace kreeg wederom een nieuwe uiterlijk op vele punten. Ditmaal werd een deel van de carrosserie (motorkap) uit staal gemaakt. In 2003 wordt de Renault Espace wederom aangepakt. Ditmaal krijgt hij een look-and-feel die aansluit bij de andere modellen uit het gamma. Met name de stijl van de excentrieke Renault Avantime en Renault Vel Satis is herkenbaar in de nieuwe Renault Espace. De carrosserie is ditmaal volledig van staal gemaakt. Dit model wordt anno 2012 nog altijd gevoerd.

Renault Espace: nu

De Renault Espace is nog altijd een toonaangevend model in het segment full-size MPV’s. De Renault Espace is verkrijgbaar in twee uitvoeringen: een korte (Renault Espace) en een lange uitvoering (Renault Grand Espace). De Espace meet in lengte 4.65 meter, de Grand Espace is in totaliteit 20 centimeter langer. Die lengte zit ‘m voornamelijk in de langere kont, en ook de wielbasis is meerdere centimeters groter. De extra ruimte komt weer ten goede aan extra binnenruimte voor bijvoorbeeld bagage.

De Renault Espace heeft 7 volwaardige plaatsen, waar ook volwassenen gedurende langere ritten prima kunnen vertoeven. Hiermee is het niet de enige auto van Renault in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Renault heeft ook de Renault Grand Scenic en de Renault Grand Kangoo in het assortiment.

De ruimte in de Espace is gigantisch. Er zijn weinig MPV’s op de markt die zit echt kunnen meten met de Renault Espace; qua ruimte, luxe en comfort, en functionele mogelijkheden. Heel direct neemt de Espace het op tegen full-size MPV’s, zoals de Peugeot 807 en de Ford Galaxy. De ruimte in de auto wordt goed gebruikt. Er zijn veel opbergmogelijkheden. Het effect van ruimte wordt versterkt wanneer je de Renault Espace voorziet van een glazen panoramadak.

Uitrusting

De Renault Espace is verkrijgbaar in twee standaard uitrustingniveaus: Celsium en Initiale. Renault beschrijft de uitrusting Celsium met de woorden: ‘Comfort’ en ‘elegantie’. Je krijgt hierbij onder meer een met leer bekleed stuurwiel en halflederen bekleding. Bij de Initiale uitrusting gebruikt men daarentegen de woorden: ‘Allure’ en ‘verfijning’. Je krijgt onder meer elektrisch verstelbare voorstoelen met lederen bekleding, bi-Xenon verlichting, parkeersensoren voor en achter en elektrisch inklapbare buitenspiegels. Voor een compleet overzicht van de aankleding en de vele opties en de accessoires die verkrijgbaar zijn voor en op de Espace, kun je het beste de website raadplagen.

Motoren

Een grote en zware auto als de Renault Espace moet voldoende vermogen onder de motorkap hebben om het voertuig in alle omstandigheden veilig en comfortabel te laten rijden. Renault biedt de volgende keuze in motoren aan:
  • 2.0 liter 16V Turbo benzinemotor, 170 pk
  • dCi dieselmotor, 150 pk (optioneel met automaat)
  • dCi dieselmotor, 175 pk standaard met automaat

Alle Renault Espace motoren voldoen aan de Euro5-emissienorm en beide dCi motoren zijn standaard voorzien van een roetfilter.

Prijzen

De Renault Espace is verkrijgbaar vanaf € 39.990,-. Dan heb je de Renault Espace in de Celsium uitvoering met een 2.0 liter benzinemotor. De prijzen lopen op tot een vanafprijs van € 54.490,- voor de Initiale uitvoering en een dieselmotor met 175 pk en automatische transmissie. Alle andere prijzen liggen hiertussen. Voor alle uitvoeringen en motorische uitrusting geldt simpelweg dat de Grand Espace altijd € 1.800,- meer kost.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Renault Grand Kangoo (2012) (7 zitplaatsen)De Renault Kangoo is al jarenlang een bekend gezicht in de Renault familie. Zowel als personenwagen, en ook als bestelau…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Renault Scénic II Phase I/IIRenault Scénic II Phase I/IIOngetwijfeld één van de belangrijkste onthullingen in 2002 was wel die van de nieuwe Scénic op de Salon van Genève. Kon…
De Renault 4: bedrijfswagens met logo's R4, R4f4, R4f6De Renault 4 was gewild als bedrijfswagen vanwege de relatief grote binnenruimte en bedrijfszekerheid, die gekoppeld was…
Renault Scénic I Phase IIRenault Scénic I Phase IIDe Renault Scénic Phase II is de gefacelifte opvolger van het Phase I model, dat na 1999 niet meer geproduceerd werd. In…
Bronnen en referenties
  • Renault.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Renault Espace (7 zitplaatsen)"

Reactie

Jan van den Bos, 26-08-2014 12:57 #1
Alle feiten en specificaties genoemd in bovenstaand artikel kloppen als een bus, ik mis alleen de Grand Espace 3.5 liter V6, standaard met alle opties die maar denkbaar zijn.

Infoteur: Solnah
Laatste update: 11-05-2012
Gepubliceerd: 11-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!