InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Opel Combo Tour (2012) (7 zitplaatsen)

Opel Combo Tour (2012) (7 zitplaatsen)

De nieuwe Opel Combo komt wederom op de markt als bestelwagen voor het vervoer van goederen én als personenwagen. In beide gevallen betreft het een veelzijdige auto met héél veel ruimte. In de variant als personenwagen, de Opel Combo Tour, krijgt het de mogelijkheid om wel 7 personen te vervoeren. Opel heeft in 2011 de handen ineen geslagen met Fiat bij de ontwikkeling van de nieuwe Opel Combo. En dat kun je zien, want de auto vertoond zeer veel gelijkenis met de nieuwe Fiat Doblo.

Opel Combo door de jaren heen

Opel heeft al heel lang een Combo op de markt. In 1985 introduceerde men een Opel Combo (A) op basis van de toenmalige, zéér populaire Opel Kadett E. In 1994 wordt deze Combo vervangen door de Combo (B): een variant gebaseerd op de Opel Corsa B. In 2001 was het wederom tijd om tot een volgende generatie over te gaan. De Combo (C) werd geïntroduceerd en deze is gebouwd op basis van de Opel Corsa C.

In 2011 zoekt Opel de samenwerking op met het Italiaanse Fiat. Want Fiat werkt namelijk ook heel hard aan een nieuwe Fiat Doblo (Family) die zij in 2012 willen introduceren. De Italianen willen ook een sterke troef in handen hebben in het segment van de kleine bestelwagen. En deze auto moet tevens een variant voor personenvervoer, bij voorkeur voor 7 personen krijgen. Deze doelstelling is identiek aan die van Opel met de Combo, en daarom slaan beide merken de handen ineen en wordt hetzelfde model voor beide merken gebruikt.

Concurrentie van de Opel Combo

Met de nieuwe Opel Combo Tour kan men zeker de concurrentie aan in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Meer specifiek zullen de Opel Combo en Fiat Doblo het opnemen tegen de Peugeot Partner (Tepee), Citroen Berlingo (Multispace), Volkswagen Caddy en Renault (Grand) Kangoo. Deze auto’s hebben namelijk allen dezelfde bouw en dezelfde doelgroep. Ook zij zijn verkrijgbaar in een bestelvariant en een personenauto.

De nieuwe Opel Combo

De nieuwe Opel Combo krijgt twee carrosserievarianten: een gesloten bestelauto én een personenauto (Combo Tour genaamd). De bestelvariant is verkrijgbaar met twee wielbases (2.775 of 3.105 millimeter). Hierdoor is er een kleine (4,39 meter) en grote (4,74 meter) Combo verkrijgbaar. Ook kan er gekozen worden uit twee verschillende dakhoogtes (1,85 of 2,10 meter). Zeker voor bedrijven interessant omdat je zo de Combo kan kiezen die het beste bij jouw bedrijfsactiviteiten past.

De personenauto kan worden uitgerust met maar liefst 7 zitplaatsen. Waar de bestelwagen optioneel over schuifdeuren beschikt, zijn deze bij de personenauto standaard. Middels deze schuifdeuren of via de grote achterklep heb je toegang tot alle ruimte in de auto. De zitplaatsen zijn goed te bereiken. De grote opening die ontstaat bij geopende schuifdeuren maken het in- en uitstappen makkelijk, maar ook het laden en lossen. Zelfs met de kinderen is het probleem van openslaande deuren in krappe parkeerruimtes opgelost. De stoelen kunnen worden opgeklapt of uitgehaald waardoor je de beschikking krijgt over zeer veel laadruimte.

Uitrusting

De Opel Combo Tour is verkrijgbaar in de uitrustingsniveaus Selection, Edition en Cosmo. Standaard zijn er al centrale deurvergrendeling, stuurbekrachtiging, een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, elektrisch bedienbare ramen, een in vier richtingen verstelbare bestuurdersstoel (ook verkrijgbaar met hoogteregeling), een bestuurdersairbag, ABS en een banden reparatieset. De uitrusting kan nog worden uitgebreid met een afstandsbediening voor de centrale deurvergrendeling, elektrische ramen achter en zijairbags voor. Er is verder een lijst met opties en accessoires waar je jouw Combo ten meerprijs naar eigen wens mee kunt aankleden.

Techniek en motoren

De Opel Combo heeft de beschikking over een benzinemotor, een motor op aardgas (CNG) en maar liefst 4 dieselmotoren:

  • 1.4 ecoFLEX benzinemotor met 95 pk, 5 versnellingen handgeschakeld
  • 1.4 ecoFLEX CNG (aardgas)motor met 120 pk, 6 versnellingen handgeschakeld
  • 1.3 CDTI ecoFLEX dieselmotor, 5 versnellingen handgeschakeld
  • 1.6 CDTI ecoFLEX dieselmotor met 90 pk, 6 versnellingen handgeschakeld
  • 1.6 CDTI dieselmotor met 105 pk, 6 versnellingen handgeschakeld

Optioneel is de 1.6 CDTI ecoFLEX dieselmotor verkrijgbaar met een geautomatiseerde ‘Tecshift’-transmissie met vijf versnellingen. Alle motoren zijn voorzien van het start&stop systeem (behalve de CNG motor), wat bijdraagt aan minder verbruik en een beter milieu.

Prijzen

De Opel Combo Tour, dat is dus de personenauto en niét de bestelwagen, is al verkrijgbaar vanaf € 21.775,-. Dat is voor de 1.4 benzinemotor in de Selection uitvoering. Prijzen lopen op tot net geen € 30.000,-. Kies je voor een verhoogd model dan ben je, afhankelijk van de uitvoering en motorisering die je kiest, zo’n € 2.000,- a € 3.000,- meer kwijt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiat Doblo Family (7 zitplaatsen)De Fiat Doblo is een ruimtelijke auto in het gamma van Fiat. De Fiat Doblo is verkrijgbaar als bedrijfswagen en als pers…
Compacte SUV: de Opel MokkaOp de autosalon van Geneve in maart 2012 laat Opel haar nieuwe model voor het eerst aan het publiek zien: de Opel Mokka.…
Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel behoort, samen met Volkswagen en Peugeot, tot de populairste automerken ter wereld. Opel, onderdeel van General Mot…
De geschiedenis van de Opel MantaDe geschiedenis van de Opel MantaBij de opel manta krijgen velen beelden van gouden kettinkjes , goedkoop bier en matjes op hun netvlies, de manta staat…
Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen)De Citroën Berlingo blinkt uit in ruimte: door het hoge dak en de typische vormgeving, is er een zee van ruimte. Daarom…
Bronnen en referenties
  • Opel.nl
  • Autoblog.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Opel Combo Tour (2012) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Gepubliceerd: 11-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!