InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)

Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)

Fiat heeft onder meer het automerk Dodge overgenomen en één van de modellen van Dodge opgenomen in het eigen assortiment. Het betreft de Dodge Journey, die anno 2012 door het leven gaat als de Fiat Freemont. Deze grote auto, met een stoere uitstraling van een SUV biedt plaats aan 7 personen. En dat is net waar Fiat behoefte aan heeft: een nieuwe zevenzitter in het assortiment.

Fiat modellen met 7 zitplaatsen

Fiat heeft anno 2012 weinig auto’s met 7 zitplaatsen in het assortiment. Men heeft afscheid genomen van de Fiat Ulysse, één van de vier MPV’s uit de MPV vierlingen (Peugeot 807, Citroen C8 en Lancia Phedra) en daarmee blijft anno 2012 alleen de Fiat Doblo Family over. De Fiat Groep heeft veel andere merken onder haar hoede genomen. Eén daarvan is Dodge. Dodge had de Dodge Journey: een grote auto, hoog op de wielen en daarmee een uitstraling van een SUV. De auto bood makkelijk plaats aan 7 personen. Fiat heeft deze Journey omgedoopt tot de nieuwe Fiat Freemont. Tijdens de autoshow in Genève in 2011 toonde Fiat de Freemont aan het publiek.

Fiat Freemont

De Fiat Freemont is een grote auto, dat is zeker. De buitenmaten zijn 4,89 meter lang en 1,88 meter breed. De hoogte is 1,72 meter en dat is veel meer dan de gemiddelde personenwagen. Het kan dan ook niet anders zijn dan dat de Fiat Freemont veel binnenruimte te bieden heeft en niets is minder waar. De Fiat Freemont biedt zitplaatsen aan 7 personen. Er is een derde zitrij beschikbaar, die overigens ook makkelijk weggeklapt kan worden in de vloer. De laadruimte die je dan krijgt is ruim 1.450 liter. En dan heb je nog steeds 5 zitplaatsen over. Alle zitplaatsen zijn goed toegankelijk via de portieren die tot een rechte hoek geopend kunnen worden. De derde zitrij bereik je door een stoel op de tweede zitrij neer te klappen.

Fiat heeft haar best gedaan om van de Freemont een eigen auto te maken. Men ging er vanuit dat het publiek snel geneigd zal zijn om te denken, dat de Freemont dezelfde auto is als de Dodge Journey. Maar dan met een ander logo. Dat is niet waar, want Fiat heeft veel vervangen: de bumpers, grille, achterlichten en zelfs het dashboard is aangepakt.

Uitrusting

De Fiat Freemont is beschikbaar in twee uitvoeringen. Standaard zijn ze uitgerust met 7 stoelen, automatische airconditioning (triple zone), keyless entry system, cruise control, een boordcomputer, bandenspanningscontrolesysteem, mistlampen vóór en een touch screen radio. Als veiligheidsvoorzieningen zijn er zeven airbags, ABS met brake assist, ESP met Hill Holder en Electronic Roll Mitigration. De luxere uitvoering beschikt dan extra over een audiosysteem met 8,4“ touch screen, Bluetooth-aansluiting, parkeersensoren achter, dakrails, donker getinte achterruiten en 17“ lichtmetalen velgen.

Techniek en motoren

De Fiat Freemont is in eerste instantie uitgerust met een 2.0 liter turbodiesel (140 of 170 pk). De auto is handgeschakeld en aangedreven op de voorwielen. Later komt er nog een 4x4-versie met 170 pk sterke 2.0 MultiJet-diesel en een 3.6 Pentastar-V6 benzinemotor met 276 pk. Deze zullen aan automatische transmissie hebben.

Prijzen en beschikbaarheid

Waar normaal gesproken de consumentenprijzen van (nieuwe) auto’s op de Nederlandse markt weergegeven kunnen worden, is dat bij de Fiat Freemont anders. Hij komt namelijk (voorlopig) niet naar Nederland. Dit heeft te maken met het Nederlandse belastingstelsel. De Freemont heeft een te hoge uitstoot met de genoemde motoren. Hierdoor komen er veel toeslagen op de kostprijs. Dat opgeteld bij de BPM en andere bijkomende posten, en de auto wordt wel erg duur. Zo duur zelfs, dat de importeur afziet van het naar Nederland halen van de Fiat Freemont. Wel is de Freemont in bijvoorbeeld België en Duitsland verkrijgbaar (circa € 26.000,-). Dus als je echt een Fiat Freemont wilt rijden, dan moet je wachten tot er een minder belastende motor komt, of een Freemont uit het buitenland halen.  

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.fiat.it
  • Autoblog

Reageer op het artikel "Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Gepubliceerd: 10-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!