InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Fiat Doblo Family (7 zitplaatsen)

Fiat Doblo Family (7 zitplaatsen)

De Fiat Doblo is een ruimtelijke auto in het gamma van Fiat. De Fiat Doblo is verkrijgbaar als bedrijfswagen en als personenwagen. Als personenwagen kan de Fiat Doblo geleverd worden met 7 zitplaatsen: de Fiat Doblo Family. Het is een praktische wagen, met een hoge zit, veel hoofd- en beenruimte, en veel bergruimte. De grote ruimte achterin is toegankelijk via schuifdeuren aan beide zijden. De Fiat Doblo Family is, zoals de naam al doet vermoeden, een ideale gezinsauto.

Fiat Doblo

In het jaar 2000 kondigt Fiat op de Autosalon van Parijs de Fiat Doblo aan. Vanaf 2001 is deze dan ook leverbaar. De Fiat Doblo moet de Italiaanse tegenhanger worden van de succesvolle Franse ‘tweeling’: de Peugeot Partner en de Citroen Berlingo. De auto’s kenmerken zich door het hoge dak en de enorme hoeveelheid aan ruimte achterin. Deze kan worden gebruikt voor goederen, en daarom zijn de auto’s ook als kleine bestelwagen (bedrijfswagen) variant beschikbaar.

Maar al die ruimte kan ook worden gebruikt voor personenvervoer. De ruimte leent zich prima om tot 7 zitplaatsen te creëren. Hiermee kan Fiat zich óók met de Fiat Doblo scharen in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Daar heeft Fiat als alternatief alleen nog de Fiat Freemont (de Dodge Journey die na de overname van Dodge door Fiat verder gaat als Fiat Freemont) en de verouderde Fiat Ulysse (die deel uitmaakte van de MPV vierling samen met Peugeot 807, Citroen C8 en Lancia Phedra) beschikbaar heeft. In 2009 heeft de Fiat Doblo een nieuw uiterlijk gekregen.

Standaard heeft de Fiat Doblo voor personenvervoer 5 zitplaatsen en veel bagageruimte. Neem je de 7 persoons variant, de Fiat Doblo Family, dan is de bagageruimte minder groot door de zitplaatsen op de derde zitrij. Deze stoelen zijn uitneembaar, waardoor je alsnog die ruimte hebt van 790 liter!

De Fiat Doblo (Family) beschikt over grote schuifdeuren als achterportieren. De schuifdeuren zijn ook makkelijk op krappe parkeerplaatsen, want je hebt veel minder ruimte nodig dan met openende scharnierportieren. Met de schuifdeuren heb je een zeer makkelijk toegang tot de tweede en derde zitrij. In- en uitstappen gaat zonder problemen en zelfs het moeten plaatsen van kinderzitjes etc. gaat probleemloos. De derde zitrij is toegankelijk door een stoel van de tweede zitrij naar voren te klappen.

Anno 2012 neemt de Fiat Doblo het direct op tegen concurrenten als de eerder genoemde Franse tweeling van Citroen en Peugeot, maar ook tegen de Renault Kangoo, de Volkswagen Caddy en de Opel Combo . Wist je dat de Doblo en Combo uiterlijk dezelfde auto's zijn? Dat komt omdat Opel meelift op het ontwerp van Fiat.

Uitrustingniveaus

Fiat heeft de Doblo standaard drie uitrustingniveaus meegegeven.
  • Active (basis)
  • Dynamic
  • Emotion

De Active is de basisuitvoering. Met 16” stalen velgen, centrale portiervergrendeling, audiovoorbereiding, stuurbekrachtiging, ABS, bestuurders- en passagiersairbag en zijairbag, ESP, ASR, MSR en Hill Holder. De Dynamic heeft onder meer als extra een afstandbediening voor portiervergrendeling, elektrisch verstelbare buitenspiegels, airconditioning, in carrosseriekleur mee gespoten bumpers, radio/CD speler. Wil je nog meer? Dan is de Emotion iets voor jou: met onder meer 16” lichtmetalen velgen, audiobediening op het stuurwiel, automatische airconditioning, Blue&Me communicatiesysteem, cruise control, elektrische verstelbare ramen achter, navigatievoorbereiding (TomTom). Fiat heeft nog veel meer acceccoires en uitbreidingspakketten beschikbaar waarmee jij tegen meerprijs jouw Fiat Doblo kunt aankleden en uitbreiden.

Let op: om een 7 persoons Doblo ervan te maken moet je het Family pakket aanschaffen. In dit pakket koop je twee extra stoelen achter, openklapbare achterramen en dakrails. De meerprijs bedraagt € 750,-.

Motoren

De Fiat Doblo kan worden uitgerust met zowel benzine- als dieselmotoren. Zelfs rijden op aardgas (CNG) behoort tot de mogelijkheden. Fiat heeft bij de ontwikkeling van de nieuwe Doblo het milieu volle aandacht gegeven. Alle motoren zijn standaard uitgerust met een start&stop-systeem. Hiermee wordt een aanzienlijke verlaging van de CO2-emissies behaald wat goed is voor het milieu en beter voor jouw portemonnee (lager verbruik). Alle dieselmotoren zijn standaard uitgerust met een roetfilter, ook wel dieselpartikelfilter (DPF) genoemd. De 1.6 en 2.0 MultiJet-diesels voldoen al aan de toekomstige Euro 5-emissienormen, net als de 1.4 benzinemotor.

  • 1.4 liter 16V benzinemotor 95 pk
  • 1.4 liter T-JET 16V benzinemotor 120 pk
  • 1.4 liter T-JET benzinemotor CNG (aardgas) 120 pk
  • 1.6 liter MultiJet 16V dieselmotor 105 pk
  • 1.6 liter MultiJet Duologic dieselmotor 90 pk
  • 2.0 liter MultiJet dieselmotor 135 pk

Prijzen

De Fiat Doblo is al verkrijgbaar vanaf € 19.790,- en de prijzen lopen op tot aan € 28.690,- voor de 2 liter dieselmotor in de Emotion uitrusting. Voor de leaserijders: alle uitvoeringen van de Fiat Doblo vallen in de 25% bijtelling, behalve de variant op aardgas. Die valt in de 20% bijtelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)Fiat heeft onder meer het automerk Dodge overgenomen en één van de modellen van Dodge opgenomen in het eigen assortiment…
Fiat Multipla (6 persoons)Fiat Multipla (6 persoons)De Fiat Multipla kennen de meeste mensen als die vreemde auto met die rare neus, welke in 1998 op de Nederlandse markt k…
Fiat Scudo (9 zitplaatsen)Fiat Scudo (9 zitplaatsen)Vanaf 1995 is hij al op de markt: de Fiat Scudo. Nog altijd is deze mini-van Fiat succesvol, zowel als bestelwagen, als…
Opel Combo Tour (2012) (7 zitplaatsen)Opel Combo Tour (2012) (7 zitplaatsen)De nieuwe Opel Combo komt wederom op de markt als bestelwagen voor het vervoer van goederen én als personenwagen. In bei…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Bronnen en referenties
  • Fiat.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Fiat Doblo Family (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!