InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen)

Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen)

Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen) De Dacia MCV is veruit de goedkoopste auto die zoveel ruimte biedt. Of je nu veel bagageruimte nodig hebt, of juist veel personen wilt vervoeren. Het kan in de Dacia Logan MCV. Hij is leverbaar met zeven zitplaatsen, dus ook voor het grotere gezin een ideale auto.
De Dacia MCV is veruit de goedkoopste auto die zoveel ruimte biedt. Of je nu veel bagageruimte nodig hebt, of juist veel personen wilt vervoeren. Het kan in de Dacia Logan MCV. Hij is leverbaar met zeven zitplaatsen, dus ook voor het grotere gezin een ideale auto.

Dacia

Dacia is van oorsprong een Roemeens automerk. Het behoort momenteel tot de groep onder de vlag van het Franse Renault. Het bedrijf Dacia is opgericht in 1968. Het merk begon in jaren ’70 met de productie van de Dacia 1300, feitelijk een Renault 12 die onder eigen naam werd uitgebracht. Deze Dacia 1300 blijft 35 jaar lang leverbaar. Zover gaan de banden met Renault al terug.

Dacia Logan

In september 1999 neemt Renault het merk Dacia volledig over. Met steun van Renault ontwikkelt Dacia een opvolger voor de Dacia 1300: de Dacia Logan. Deze auto voldoet aan de moderne tijd, met onder andere bijbehorende strengere eisen qua veiligheid. De Dacia Logan krijgt de bijnaam: "5000 euro auto". De auto moet namelijk nog geen €5.000,- kosten en daarmee een interessant vervoermiddel worden in afzetgebieden als Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa. In 2004 begint de productie van de Dacia Logan. Door belasting (BPM) komt de prijs in Nederland in 2006 op € 8.485,-.

Dacia Logan MCV

Het kon niet uitblijven: eind 2006 (februari 2007 in Nederland) komt er een stationwagen van de Dacia Logan: de Daca Logan MCV. De letters MCV staan voor Multi Convivial Vehicle. Voor nog geen € 10.000,- kon je een nieuwe ‘ruimtewagen’ rijden. Het succes van de Dacia Logan MCV was groot, zodat bij de introductie direct leveringsproblemen (vertraging) ontstonden. De Logan MCV kreeg in 2007 een kleine cosmetische aanpassing van binnen en buiten. De 4,45 meter lange Dacia Logan MCV krijgt dan ook wel de toevoeging Phase II (2) aan de naam. Wist je dat de auto op hetzelfde platform staat als de Renault Clio phase 2?

In 2013 staat de Dacia Logan MCV niet meer bij de dealers in Nederland. Hij is uit het assortiment gehaald. Niet getreurd: er komt een nieuwe generatie aan, welke de primeur krijgt op de Autshow in Genève. Daar zal hij voor het eerst te zien zijn. Wanneer hij in de showroom bij de dealer staat is nog niet bekend.

Ruimte

Uniek is de mogelijkheid om 7 zitplaatsen te creëren, waarmee men per direct de financieel meest aantrekkelijke auto is in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. De ruimte in de Dacia Logan MCV is enorm. De bagageruimte varieert van 200 liter wanneer alle stoelen zijn opengeklapt, tot ruim 2.350 liter als je alle stoelen inklapt. De ruimte is via de zijportieren (scharnierportieren) te benaderen. De achterzijde van de Logan MCV is te openen via twee portieren in plaats van één grote achterklep.

Uitrusting

Dacia heeft de Logan MCV beschikbaar in twee uitrustingsniveaus bovenop de ‘kale’ uitvoering: Aniversare en Lauréate. De verschillen zitten met name in comfort, bekleding, versiering (chromen strips) en elektrische bediening van bijvoorbeeld de buitenspiegels. Verder kun je tegen meerprijs jouw Dacia Logan MCV verder aankleden. Zo zijn lichtmetalen velgen bij geen enkele uitvoering standaard, maar tegen meerprijs wél leverbaar. Op deze wijze weet men de prijs laag te houden, en ben je zelf de baas over je portemonnee … je kunt jouw Logan MCV zo duur maken als je zelf wilt. Je betaalt niet voor dingen die je wellicht niet wilt. En daarmee luistert Dacia goed naar het publiek dat zich mogelijk interesseert voor deze auto.

Techniek en motoren

Het mag vanzelfsprekend heten dat Dacia gebruik maakt van succesvolle motoren van Renault. De Dacia Logan MCV is kan worden voorzien van de volgende motoren:
  • 1.6 liter 8V 85 pk (64 kw) benzinemotor
  • 1.6 liter 16V 105 pk (77 kw), benzinemotor (eventueel ook op LPG leverbaar)
  • 1.5 dCi 51 kW (70 pk), common-rail dieselmotor

De Dacia Logan MCV is voorzien van ABS, elektronische remkrachtverdeling met remhulp (AFU). Deze techniek draagt bij aan de veiligheid van de Dacia Logan MCV.

Concurrentie en prijzen van de Dacia Logan MCV

In de loop der jaren is de Dacia Logan MCV gegroeid. Het is een volwassen auto geworden in het segment van midi-MPV’s. De Dacia neemt het dan ook op tegen concurrenten als:

Ook de eigen zus: de Dacia Lodgy die in 2012 uitkomt mag als directe concurrent worden gezien. En tussen dat rijtje lijkt de Dacia een vreemde eend in de bijt, maar toch biedt hij evenveel ruimte en zitplaatsen. Je betaalt echter veel, héél veel minder geld.

De Dacia Logan MCV (phase 2) is al verkrijgbaar vanaf € 12.911,-. Dan heb je een kale uitvoering met 5 (!) zitplaatsen en de 1.6 liter benzinemotor met 8 kleppen. De 7-persoons variant is € 2.200,- duurder. De versie voor 7 personen, met de dieselmotor en de Lauréate uitrusting kost € 18.255,-. Alle andere prijzen liggen tussen deze genoemde prijzen. Ook zijn er legio Dacia Logan MCV’s op de tweedehands markt te vinden. De Logan MCV wordt bijna niet in de lease gereden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Sandero StepwayDe Sandero StepwayDacia brengt een nieuwe versie van de Sandero uit, de Sandero Stepway. Het is een grotere en sportievere versie van de o…
De Dacia DusterIn het jaar 2009 kwam Dacia nog met een nieuwe versie van de Dacia Sandero, namelijk de Sandero Stepway. Dit was een spo…
De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014Betrouwbare tweede-hands auto's volgens het Duitse TÜV - publicatie 2014. Met ongeveer 8 miljoen registraties van autoke…
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…
Goedkope auto's. Wat is de goedkoopste auto op de markt?Goedkope auto's. Wat is de goedkoopste auto op de markt?Een overzicht van de goedkoopste auto's op de markt op basis van de catalogusprijzen. Een auto wordt steeds duurder, gee…
Bronnen en referenties
  • Dacia.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 10-02-2014
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!