InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mazda 5 (2011) (7 zitplaatsen)

Mazda 5 (2011) (7 zitplaatsen)

Vanaf 2005 heeft het Japanse automerk Mazda een compacte MPV met de naam Mazda 5 op de markt. Deze Mazda 5 biedt plaats aan 7 personen, of aan 5 personen met veel bagage. Of wat je ook maar wilt. Die keuze kun je zelf maken vanwege het flexibele interieur van de Mazda 5. Je vouwt de stoelen zo weg. De Mazda 5 is dan ook een ideale gezinsauto. Vanaf 2011 is er een nieuwe generatie Mazda 5 uitgebracht.
Het Japanse automerk Mazda heeft al jaren een compacte MPV op de markt. Voorheen was dat de Mazda Premacy, maar deze is vanaf 2005 vervangen door de Mazda 5. De Mazda 5 kenmerkt zich door standaard 7 zitplaatsen aan te bieden. Dat wil zeggen, middels twee volledig inklapbare zetels die in de laadvloer wegklappen, kun je een derde zitrij creëren. Daarmee schaart Mazda zich tussen het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Prijstechnisch gezien is de Mazda een interessante auto voor zowel particuliere als zakelijke rijders die ruimte en zitplaatsen nodig hebben.

De Mazda 5

In 2004 laat het Japanse automerk Mazda op de Autosalon van Parijs de opvolger van de Mazda Premacy zien. De Mazda 5 moet de nieuwe compacte MPV van Mazda worden. In plaats van namen is Mazda het pad ingeslagen om alle modellen te nummeren. De compacte MPV wordt gepositioneerd tussen de compacte middenklasser, de Mazda 3, en de sedan, de Mazda 6.

De Mazda 5 is bij de introductie gebouwd op het Ford C1 platform. Samen met Engineers van Ford en Volvo hebben de Japanse Engineers dit platform ontworpen. Veel modellen van de drie merken delen dit platformen daarmee ook de voor- en achtersubframes, de vering, stuurinrichting, reminrichting, veiligheidsystemen en elektrische installatie. De Mazda 5 heeft dan ook veel gemeenschappelijk met ondermeer de Ford C-Max, Ford Kuga en Ford Focus. En de Volvo S40, V50, C70 en C30.

In 2008 krijgt de Mazda 5 een kleine facelift. Het zijn subtiele wijzigingen aan het interieur en exterieur. Van binnen moet je vooral de wijzigingen zoeken in de audio- en navigatiemogelijkheden. Van buiten zijn kleine wijzigingen in de ‘smoel van de auto’ doorgevoerd en de achterlichten zijn vervangen. Technisch is er weinig verandert. Wel is er wat aan de geluidsisolatie gedaan om het rijden nog aangenamer te maken.

Nieuwe Mazda 5

In 2011 heeft Mazda een geheel nieuwe Mazda 5 gelanceerd. Geen cosmetische aanpassing maar een compleet nieuw design. Opvallende kenmerken van de nieuw Mazda 5 zijn ondermeer de achterlichten. Stonden deze voorheen nog verticaal, wat de beleving van een grote auto, bij sommigen zelfs een busje, opriep. Nu zijn dit horizontale geplaatste achterlichten, waarmee Mazda tracht de auto meer op een personenauto te laten lijken. Ook de golfvormige knik in het plaatswerk aan de zijkant is opvallend.

De Mazda 5 neemt het in het segment van compacte MPV's op tegen onder andere de Opel Zafira, de Renault Scenic, de Toyota Verso, de Volkswagen Touran, de Peugeot 5008 en de Citroen C4 Picasso.

Ruimte en toegankelijkheid bij de Mazda 5

Als eerder vermeld, heeft de Mazda 5 standaard 7 zitplaatsen. Dat wil zeggen, middels twee volledig inklapbare zetels die in de laadvloer wegklappen, kun je een derde zitrij creëren. De zitplaatsen op de derde rij lenen zich met name prima voor de kinderen. Een volwassen iemand kan gerust plaatsnemen achterin, maar voor een lange zit is het voor volwassenen niet aan te raden. Extra beenruimte wordt gecreëerd door de stoelen op de tweede zitrij iets naar voren te schuiven. Alle plaatsen zijn makkelijk toegankelijk, wat met name wordt bereikt door de schuifdeuren aan beide achterportieren. Je hebt bij geopende portieren achter een enorm grote instap, wat prettig is voor bijvoorbeeld het in- en uitladen van een kinderzitje. De derde zitrij is toegankelijk door één van de zetels op de tweede zitrij naar voren te klappen.

De ruimte in de Mazda 5 is altijd al enorm geweest . Heb je alle zetels opengeklapt, dan is er nagenoeg geen bagageruimte meer. Een opgevouwen buggy of kleine sporttas valt nog te vervoeren achter de derde zitrij. Heb je deze laatste zitrij niet nodig, dan klap je de zetels helemaal weg in de vloer en zo maak je een enorme laadruimte. Mazda noemt dit systeem voor het interieur het Karakuri systeem. Klap je dan ook nog de stoelen op de tweede zitrij weg, dan ontstaat er een laadruimte van formaat. Voor het vervoeren van langere voorwerpen kan ook de passagiersstoel vóór naar voren worden geklapt en heb je de gehele lengte van de cabine tot je beschikking. De auto is vanaf de achterzijde toegankelijk via de enorme achterklep.

Uitrusting

De Mazda 5 is verkrijgbaar in verschillende standaard uitrustingsniveaus. Men onderscheidt de volgende uitvoeringen:
  • S
  • TS
  • TS+
  • Business
  • GT-M
  • Executive GT

Standaard is de S-versie. Deze beschikt al over airbags, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, Dynamic Stability Control (DSC), Traction Control System (TCS), Emergency Stop Signal (ESS), audio (met AUX aansluiting) en 15" stalen velgen. De meer uitgebreide TS-versie heeft onder andere een automatische airconditioning, 16" lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, en extra opbergmogelijkheden. Wil je nog méér? Dan is de TS+ versie iets voor jou. Een regensensor, getinte ruiten achter, cruisecontrol, parkeersensoren, stoelverwarming en bluetooth voorbereiding (alleen op de automaat uitvoering). Voor de zakelijke rijder is de TS+ uitgevoerd met een bluetooth telefoonset. Deze wordt verkocht als de Business-versie. De GT-M versie: dit is een speciale uitvoering met onder andere Xenon koplampen, een CD wisselaar (6 CD), bluetooth telefoonset, 17" lichtmetalen velgen en speciale GT-M spoilers, -gril en -sideskirts. De Executive GT is de GT-M uitvoering voor de zakelijke rijder. Met onder andere lederen bekleding voor en achter. Ben je nog niet tevreden dan zijn er tegen meerprijs accessoires beschikbaar waarmee je zelf de auto naar eigen wens en smaak kunt aankleden.

Techniek en motoren

De Japanners hebben de Mazda 5 motorisch ook onder handen genomen. Hierbij heeft men het milieu niet uit het oog verloren: maar liefst 100% groene energielabels! Hiervoor heeft men technieken als i-stop toegepast. Dit is het nieuwe, brandstofbesparende start-stop systeem, wat standaard op de nieuwe efficiënte 2.0 liter motor wordt geleverd. Deze motor is uitermate schoon en bijzonder zuinig. De dieselmotor heeft eveneens een groen energielabel. De Mazda 5 is verkrijgbaar met de volgende motoren:
  • 1.8 liter benzinemotor met 115 pk
  • 2.0 liter benzinemotor met 150 pk (groene energielabel C!)
  • 2.0 liter benzinemotor met 144 pk en automatische transmissie
  • 1.6 liter ciTD dieselmotor met 115 pk

Prijzen

De Mazda 5 is een heel betaalbare auto. Prijzen variëren tussen de € 26.000,- en net iets meer dan € 30.000,-. Mazda heeft de prijzen van 2011 aanzienlijk verscherpt voor het jaar 2012. Prijskortingen lopen soms wel op tot ruim € 2.000,-. De Mazda 5 blijft daarmee een heel interessante auto die zeer compleet, functioneel en toch betaalbaar is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Mazda, auto uit JapanMazda, auto uit JapanIn 1920 vindt de oprichting plaats van de latere Mazda. In de jaren ’30 begint een productie op gang te komen, maar de o…
Autokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAutokosten - Minst pechgevoelige auto's in hun klasseAuto's - de minst pechgevoelige auto's in hun klasse. De DEKRA (DEutscher KRAftfahrzeug Überwachungsverein) is opgericht…
De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014De beste of degelijkste auto's - Publicatie TÜV 2014Betrouwbare tweede-hands auto's volgens het Duitse TÜV - publicatie 2014. Met ongeveer 8 miljoen registraties van autoke…
De Mazda MX-5 heeft een cultstatusBij het Dektra-gebrekenonderzoek bleek de Mazda MX-5 de duurzaamste sportwagen te zijn tot 50 000 kilometer en nog steed…
Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Minst degelijke Meest degelijke auto's 2013Auto's met de minste mankementen en auto's met de meeste mankementen naar bouwjaar. Met meer dan 3 miljoen registraties…
Bronnen en referenties
  • Mazda.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Mazda 5 (2011) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Gepubliceerd: 10-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!