InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Renault Grand Scenic (7 zitplaatsen)

Renault Grand Scenic (7 zitplaatsen)

Het Franse automerk Renault is de uitvinder van de MPV: een auto met veel binnenruimte en mogelijkheid tot vervoer meer passagiers dan een conventionele personenauto. De MPV heeft het imago van een kleine bus, en daarom heeft men, ook weer als eerste in de markt, de eigenschappen van een MPV gecombineerd met het rijgedrag van een personenauto. In 1996 introduceerde Renault de Renault Megane Scenic, later alleen Renault Scenic genaamd. Ook deze auto is inmiddels verkrijgbaar met 7 zitplaatsen.

Renault Scenic

In 1996 komt het Franse automerk Renault als eerste met een auto op de markt waarbij de ruimtebeleving van de grote MPV wordt gecombineerd met de rijbeleving van een normale personenauto. Renault heeft natuurlijk al de naam om als eerste automerk de MPV te introduceren in 1984 (!). Men heeft ditmaal de middenklasser van Renault, de eveneens in 1996 uitgekomen Renault Megane voorzien van een hoge zit en een hoog dak. De auto had hierdoor enorm opmerkelijk veel ruimte binnenin (monospace). Het nieuwe model werd een compact MPV en het kreeg de naam Renault Megane Scenic. Direct werd de auto uitgeroepen tot Auto van het jaar 1997.

Het publiek omarmde deze nieuwe klasse in de automobielindustrie: vooral de beleving van enorm veel ruimte viel goed in de smaak. De stoelen waren zelfs uitneembaar waardoor ook letterlijk veel ruimte beschikbaar kwam voor vervoer van goederen. Het model werd zo succesvol dat men bij Renault de Megane Scenic omdoopte tot de Renault Scenic. De auto werd een trendsetter die vele merken deed volgen, door ook een soortgelijk model uit te brengen. Renault zelf heeft geëxperimenteerd met verschillende uitvoeringen van de Scenic, waaronder zelfs een vierwielaangedreven (4x4) variant die hoger op de wielen stond en een stoer uiterlijk kreeg.

Renault Grand Scenic met 7 zitplaatsen

In 2003 heeft men de Renault Scenic een tweede generatie gegeven, en in 2009 volgde de inmiddels derde generatie. Vanaf de tweede generatie is er ook een variant gekomen met 7 zitplaatsen. Deze variant heeft de Renault Grand Scenic. Met de Grand Scenic heeft Renault samen met de Renault Espace (full-size MPV) sterke troeven in handen in het aanbod van auto's met 7 zitplaatsen. Je kunt de Grand Scenic ook aanschaffen met 5 zitplaatsen. Zo geniet je wel van de grotere Scenic en betaal je niet voor de twee extra zitplaatsen (als je ze toch niet gebruikt).

Ruimte

De zitplaatsen in de Renault Grand Scenic bieden voldoende (been-)ruimte aan de passagiers. Achterin zitten op de derde zitrij is ook bij deze auto niet bedoeld voor volwassen mensen en lange ritten. Renault zelf beweert anders in de folder. De stoelen op de tweede zitrij kunnen zowel worden opgeklapt als worden uitgenomen. De stoelen op de derde zitrij verdwijnen in de vloer. In neergeklapte stand creëer je een grote ruimte voor bagage. Haal je de stoelen eruit, dan wordt deze ruimte nog groter (tot ruim 2.000 liter). De ruimte die de Renault Grand Scenic biedt is in sommige gevallen zelfs groter dan menig MPV. Waar andere merken in deze klasse hebben gekozen voor praktische schuifdeuren aan beide zijden als achterportier (zoals de Mazda 5, Opel Zafira, Ford C-Max), kiest Renault bewust voor scharnierportieren. Die keuze wordt gemaakt omdat men de Grand Scenic juist moet ervaren als een personenauto met de ruimte van een MPV. Met schuifdeuren wordt het accent juist verlegd naar een MPV met de kenmerken van een personenauto.

Uitrusting

Renault heeft de (Grand) Scenic op verschillende manier aangekleed en uitgerust met uiteenlopende accessoires en systemen. De volgende standaard uitvoeringen zijn beschikbaar:

  • Authentique
  • Expression
  • Dynamique
  • Bose
  • Privilege

In de Authentique uitvoering tref je onder andere al airbags, ESP, portiergrepen en buitenspiegels in de carrosseriekleur, airconditioning en hill-start assist. De Grand Scenic staat op 16”stalen velgen, de ‘gewone’ Scenic op 15”. Per uitvoering wordt de uitrusting meer uitgebreid, waarbij niet alleen lux en comfort aandacht krijgen maar ook het uiterlijk van de auto (bijvoorbeeld chroomlijsten). Bijzonder is de Bose uitvoering. Hierbij is in samenwerking met geluidspecialist Bose veel aandacht besteedt aan de audio in de auto. Deze standaard uitvoeringen zijn met vele opties uit te breiden. Renault heeft veel accessoires in pakketten samengevoegd, zoals het Pack Lumiére waarbij een panoramisch schuif- en kanteldak is gecombineerd met getinte (privacy) achterruiten.

Techniek en motoren

Zowel de Renault Scenic als de Reanult Grand Scenic zijn verkrijgbaar met onderstaande krachtbronnen:

  • 1.6 liter 16V 100pk e85 benzinemotor
  • 1.2 liter ‘Energy’ TCe 115 pk stop&start benzinemotor
  • 1.4 liter TCe 130 pk benzinemotor
  • 2.0 16V 140 pk CVT benzinemotor (automaat)
  • 1.4 liter ‘Energy’ dCi 110 pk stop&start dieselmotor
  • 1.4 liter dCi 110 pk EDC dieselmotor (EDC = schonere en zuinigere automatsiche transmissie)

De motoren voorzien van de toevoeging ‘Energy’ zijn ontwikkeld door Renault met speciale aandacht voor het milieu gedurende de gehele levenscyclus van de auto. Zowel bij de productie van de auto, alsmede de CO2 uitstoot van de auto en de mate van recyclebaarheid van de auto hebben hierbij aandacht.

Prijzen

Authentique is verkrijgbaar vanaf € 25.330,-. De Privilege uitvoering is verkrijgbaar vanaf 29.990,-. Prijzen voor de meest uitgebreide variant gaan net over de € 38.000,- Dan heb je wel een heel complete auto. Voor de leaserijders geldt dat alle varianten van de Renault Scenic en Renault Grand Scenic in de 25% bijtelling vallen. Behalve de twee dieselmotoren aangeduid met de toevoeging ‘Energy’. Deze vallen in de 20% bijtelling vanwege de lage CO2 emissie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Renault (Grand) Scenic IIIRenault (Grand) Scenic IIIRenault schrijft al sinds 1998 geschiedenis met de Renault Scenic. Toentertijd nog geïntroduceerd onder de naam Megane S…
Renault Scénic II Phase I/IIRenault Scénic II Phase I/IIOngetwijfeld één van de belangrijkste onthullingen in 2002 was wel die van de nieuwe Scénic op de Salon van Genève. Kon…
Renault Scénic I Phase IIRenault Scénic I Phase IIDe Renault Scénic Phase II is de gefacelifte opvolger van het Phase I model, dat na 1999 niet meer geproduceerd werd. In…
Renault Espace (7 zitplaatsen)De Renault Espace mag met recht de moeder aller MPV’s op de Europese markt worden genoemd. Al in 1984 introduceerde het…
Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Vanaf 2006 heeft het Franse automerk Citroen een tweetal auto's in haar assortiment die thuishoren in het segment midi-M…
Bronnen en referenties
  • Renault.nl
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Renault Grand Scenic (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Gepubliceerd: 09-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!