InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Peugeot 807 (7 zitplaatsen)

Peugeot 807 (7 zitplaatsen)

Ben je op zoek naar een comfortabele auto voor het vervoeren van jouw gezin, dan is de Peugeot 807 een fraaie optie. Deze full-size MPV of soms zelfs als ‘mini-Van’ aangeduid vanwege zijn omvang, biedt veel comfort en véél ruimte aan 7 personen. Met de 807 heeft Peugeot een sterke troef in handen in de lijst van auto's met 7 zitplaatsen. Deze full-size MPV is een succesvol model binnen de doelgroep met een behoefte aan vervoer van 7 personen. Peugeot heeft meerdere modellen die aan deze behoefte kunnen voldoen, zoals de Peugeot 308 SW, de Peugeot 4007, de Peugeot 5008 en de Peugeot Partner Tepee.

Peugeot 807

Vanaf het jaar 1994 voert het Franse automerk Peugeot een grote, full-size MPV in haar assortiment. Met de Peugeot 806 wil men tegengas bieden aan het succes van bijvoorbeeld de Renault Espace. Peugeot ontwikkelde de 806 samen met Fiat en Citroen en zo deelden zij de kosten voor ontwerp, ontwikkeling en productie. Allen kwamen met een dezelfde auto op de markt, ieder met een eigen naam: Fiat Ulysse en Citroen C8. In 2002 werd de Peugeot 806 vervangen door de 807. Wederom ging dit in samenwerking met genoemde andere merken, die ook hun MPV’s vernieuwen. Ook Lancia sluit zich aan en komt met de Lancia Phedra op de markt.

Van de vier MPV’s heeft de Peugeot 807 toch het meeste succes. Men verklaart dit voornamelijk door de voorganger: de Peugeot 806. Hiermee heeft Peugeot namelijk bewezen een betrouwbare MPV te hebben. Veel mensen houden die beleving vast, en dat werkt in het voordeel van de 807. De prijs van de 807 is relatief hoger dan de ‘concurrenten’, maar de kopers genieten dan wel van een hogere restwaarde na verloop van tijd.

Anno 2012 zijn veel automerken gewisseld van eigenaar. Fiat Group heeft Dodge overgenomen en de voormalige Dodge Journey omgedoopt tot Fiat Freemont. Men heeft daarmee afscheid genomen van de Fiat Ulysse als zevenzitter. De Fiat Group heeft ook Chrysler overgenomen en de merken Lancia en Chrysler samengevoegd. De uitermate succesvolle MPV van Chrysler, de Chrysler Voyager, gaat nu door het leven als de Lancia Voyager. Daarmee heeft Lancia afscheid genomen van de Lancia Phedra. En blijven alleen de Peugeot 807 en Citroen C8 als zussen (van de PSA groep) over.

Zit- en laadruimte

De Peugeot 807 is nog altijd een succesvolle full-size MPV. De auto biedt plaats aan 7 personen door twee comfortabele losse stoelen op een derde zitrij te plaatsen. Deze stoelen kunnen echter ook achterwege gelaten worden, en daarmee ontstaat een enorme laadruimte. Verrassend kiezen veel kopers van de Peugeot 807 voor het weglaten van de twee achterste stoelen ‘omdat ze die toch bijna niet gebruiken’. Je betaalt er immers wel voor. De beleving van ruimte in de Peugeot 807 is enorm. Alle passagiers, of je nu voorin, in het midden of achterin zit, genieten van enorme been- en hoofdruimte.

De stoelen zijn allen losse zetels. Ze zijn afzonderlijk te verstellen. Je kunt optioneel zelfs ware vergaderruimte creëren, doordat je de voorste passagiersstoel 180 graden kunt omdraaien. Klap je de middelste zetel van de tweede zitrij in, dan heb je ook nog een tafeltje in het midden.

Heb je geen personen te vervoeren, maar wel een groot voorwerp, zoals een bank, dan heb je met de 807 ook een prima vervoermiddel voor handen. Waar je bij veel (midi) MPV’s de stoelen weg kan klappen in de vloer, moet je ze bij de Peugeot 807 er uit halen. De stoelen zitten veel comfortabeler dan bij een midi-MPV, maar daar ‘betaal’ je wel de prijs voor: ze zijn zwaar. Dus het eruit halen is even een klus. Gelukkig kun je de middelste stoelen wel opklappen in de ‘portefeuille stand’, zoals Peugeot dat noemt. Heb je uiteindelijk alle stoelen eruit (of deels opgeklapt), dan houd je een enorme laadruimte over.

De auto is toegankelijk via de grote achterklap en via de schuifdeuren aan beide zijden. Deze schuifdeuren zijn optioneel elektrisch bedienbaar.

Motoren

De Peugeot 807 is nieuw alleen verkrijgbaar met een 2.0 dieselmotor, in twee varianten:
  • 2.0 HDiF 136 pk met handgeschakelde 6 versnellingsbak
  • 2.0 HDiF 163 pk met sequentiële automatische versnellingsbak

Bij de introductie van de Peugeot 807 in 2002 waren er ook 2.0 liter en 2.2 liter benzinemotoren beschikbaar. Deze vind je veel op de tweedehands markt.

Prijzen

De Peugeot 807 is al verkrijgbaar vanaf € 42.200,- Kies je voor de 163 pk sterke motor met automatische transmissie, dan stijgt de prijs naar € 56.620,-. Voor de twee extra stoelen op de derde zitrij betaal je overigens € 750,- extra. Voor vele andere extra’s en opties kun je de website van Peugeot bekijken: www.peugeot.nl/showroom/807/mpv/

Wist je dat je op de tweedehands markt al een Peugeot 807 kunt kopen voor circa € 4.000,-? Dat komt omdat hij al vanaf 2002 op de markt verkrijgbaar is. Veelal heb je dan een Peugeot 807 van circa 8 tot 10 jaar oud, voorzien van een 2.0 of 2.2 liter benzinemotor en rond de 200.000 kilometer op de teller (bron: autotrack.nl).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peugeot 308 SW (7 zitplaatsen)De Peugeot 308 SW is de opvolger van de 307 SW en 307 Break. Peugeot biedt een alternatief aan de mensen die een grotere…
Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)De Peugeot 4007 is een SUV van het Franse automerk. De 4007 kon plaats bieden aan maar liefst 7 personen. Het is de eers…
Peugeot 208 (2012)In 1983 introduceerde autofabrikant Peugeot een eigenzinnig autootje op de markt: de Peugeot 205. Deze auto wordt uitein…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Peugeot Partner Tepee (7 zitplaatsen)Het Franse automerk Peugeot biedt veel modellen aan waarin je kunt plaatsnemen met 7 personen, waaronder de Peugeot Part…
Bronnen en referenties
  • Peugeot.nl
  • Wikipedia
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "Peugeot 807 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!