InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)

Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)

De Peugeot 4007 is een SUV van het Franse automerk. De 4007 kon plaats bieden aan maar liefst 7 personen. Het is de eerste SUV van Peugeot, waarmee de Fransen proberen aan te haken op de toenemende belangstelling voor dergelijke auto’s. Per eind 2011 is Peugeot gestopt met de verkoop van SUV’s in Nederland vanwege tegenvallende verkoopcijfers.

Peugeot 4007

De Peugeot 4007 zag het levenslicht in 2007. Samen met Citroen heeft men gewerkt aan een SUV in het assortiment. Peugeot brengt deze nieuwe auto uit onder de naam Peugeot 4007. Citroen brengt eenzelfde model uit onder de naam Citroen C-Crosser. Men heeft middels enkele uiterlijke kenmerken geprobeerd beide wagens een eigen gezicht te geven.

De Peugeot 4007 is een stoer uitziende SUV. Hij biedt veel ruimte binnenin, en er is de mogelijkheid voor het vervoeren van 7 personen. Daarmee hadden de Fransen nog een auto in het assortiment van auto’s met 7 zitplaatsen. Men heeft ook de Peugeot 307 SW, de Peugeot 5008 (midi MPV), de Peugeot Partner Tepee en de grotere Peugeot 807 (MPV).

In december 2011 heeft men besloten in Nederland te stoppen met de verkoop van de Peugeot 4007. De reden ligt bij tegenvallende verkoopcijfers. In het buitenland, onder meer in Duitsland is de wagen wel leverbaar gebleven. Er zal helemaal geen SUV van Peugeot meer verkocht worden in Nederland. Wil je wel een SUV rijden, dan zul je moeten kiezen voor een tweedehands, of er één importeren.

Samenwerken met Mitsubishi

Peugeot en Citroen werken al lang samen vanuit de gezamenlijke organisatie PSA Peugeot Citroen. Zo behaalt men schaalvoordelen door dezelfde onderdelen bij fabricage van auto’s te gebruiken en samen te werken bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. Voor de ontwikkeling van deze SUV’s heeft men ook de hulp ingeschakeld van Mitsubishi, een autoriteit op het gebied van terreinwagens en SUV’s. Zo heeft men voor de 4007 en C-Crosser het onderstel van de Mitsubishi Outlander (Mitsubishi GS onderstel) gebruikt. Ook zijn de Japanners verantwoordelijk voor het interieur.

Er is medio 2012 een kleinere opvolger op de markt: de Peugeot 4008. Waar men bij de 4007 het onderstel van de Mitsubishi Outlander gebruikte, kiest men bij de kleinere 4008 voor het onderstel van de Mitsubishi ASX. De 4008 krijgt vierwielaandrijving en een dieselmotor, terwijl de Nederlandse consument dit type auto’s niet koopt voor het ‘zware werk’ en dus de voorkeur geeft aan voorwielaandrijving en een benzinemotor. De kleinere SUV heeft overigens geen mogelijkheid voor 7 zitplaatsen meer. Deze Peugeot 4008 zal niet verkocht worden in Nederland.

Uitrusting en Motoren

De Peugeot 4007 is leverbaar geweest met verschillende uitrustingsniveaus. Deze zijn aangeduid met de letters:
  • SE (standaardmodel)
  • Sport XS (extra met lederen bekleding en telefoonkit)
  • GT (meest aangekleed met o.a. verwarmde lederen stoelen, uitgebreide audio, etc).

Motorisch is de Peugeot 4007 uitgerust met een 2.2 liter HDi turbodieselmotor met 156 pk, óf een 2.4 liter DOHC benzinemotor, 16 kleppen, met 170 pk. Deze laatste motor tref je ook als optie bij de Mitsubishi Outlander. De transmissie kan handgeschakeld of automatisch. Ook kun je de aandrijving laten overbrengen op alle 4 wielen (4WD).

Prijzen

Omdat de Peugeot 4007 nieuwe niet meer wordt verkocht, kunnen er geen prijzen worden afgegeven. Wel kun je op de tweedehands markt goed je slag slaan. Zo kun je al een Peugeot 4007 krijgen voor nog geen € 15.000,-. Ook tweedehands kunnen prijzen oplopen tot ruim € 35.000,- Er zijn anno 2012 zelfs dealers die nog nieuwe auto's uit hun voorraad aanbieden (bron: Autotrack.nl)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peugeot 208 (2012)In 1983 introduceerde autofabrikant Peugeot een eigenzinnig autootje op de markt: de Peugeot 205. Deze auto wordt uitein…
Auto: kopen en verkopen van de Peugeot 107Auto: kopen en verkopen van de Peugeot 107De Peugeot 107 is een van de nieuwere auto's van de Franse autofabrikant Peugeot. De auto is ontwikkeld als stadswagen.…
Peugeot Partner Tepee (7 zitplaatsen)Het Franse automerk Peugeot biedt veel modellen aan waarin je kunt plaatsnemen met 7 personen, waaronder de Peugeot Part…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Peugeot 5008 (7 zitplaatsen)De Peugeot 5008 is een ruime gezinsauto waar je (optioneel) met 7 personen comfortabel in kunt rijden. De 5008 heeft all…
Bronnen en referenties
  • Peugeot.nl
  • Wikipedia
  • Autotrack

Reageer op het artikel "Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 04-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!