InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Peugeot 5008 (7 zitplaatsen)

Peugeot 5008 (7 zitplaatsen)

De Peugeot 5008 is een ruime gezinsauto waar je (optioneel) met 7 personen comfortabel in kunt rijden. De 5008 heeft alle kenmerken van een MPV: de ruimte, de flexibiliteit qua interieur, en toch heeft de Peugeot 5008 de rijeigenschappen van een personenauto. Daar heeft Peugeot goed over nagedacht: het combineren van functionaliteit met comfort. De Peugeot 5008 kan tot 7 personen comfortabel vervoeren. Het Franse automerk Peugeot is daarmee met meerdere modellen vertegenwoordigd in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Naast de 5008 heeft men ook de Peugeot 308 SW, de Peugeot 4007 (SUV), de Peugeot Partner Tepee en de grotere MPV, de Peugeot 807.

Peugeot 5008

In 2009 kondigde Peugeot de 5008 aan. Voor Peugeot was het haar eerste midi-MPV. Men heeft al jaren een grote MPV: de 807 en haar voorgangers. Het segment van middelgrote gezinsauto’s was op dat moment al geruime tijd zeer populair en vele merken zijn daar al eerder op ingesprongen. Zelfs het zusje van Peugeot, het andere Franse merk Citroen met wie Peugeot al heel lang samenwerkt, heeft vanaf 2006 de Citroen C4 Picasso en Grand Picasso (7 persoons) in dit segment. Peugeot kon niet achterblijven en haalde de nummerreeks ’5’ weer van de plank. Bij Peugeot is deze reeks van oudsher gekoppeld aan de klasse van ruime gezinsauto’s. De midi-MPV van Peugeot is geboren met de naam: 5008!

MPV en toch ook een personenauto

Waar men bij Peugeot hard aan heeft gewerkt is het idee voorkomen dat de 5008 de look-and-feel krijgt van een grote MPV, of ‘busje’ zoals men dit model auto’s wel gekscherend noemt. In die categorie heeft men immers al de 807 en dan zou de 5008 weinig tot geen toegevoegde waarde hebben. Men heeft een nieuwe doelgroep aan willen boren, door wél de ruimte van de MPV aan te kunnen bieden, maar het uiterlijk en rijgedrag van de auto zo te construeren dat men de beleving van een personenauto heeft. Daarom lijkt de Peugeot 5008 meer op een verhoogde stationwagen dan een MPV. Het rijgedrag voelt aan als een personenauto, onder meer door het stuurwiel in dezelfde hoek te plaatsen als een personenauto. Ook ervaar je als bestuurder dat het dashboard met alle instrumenten keurig om jou heen is gebouwd.

De Peugeot 5008 is leverbaar in een 5-persoons en 7-persoons variant. Het betreft exact dezelfde auto. Daar waar in de 7-persoons variant de achterste stoelen weg kunnen klappen in de bodem, heeft de 5-persoons variant een extra opbergruimte onder de laadvloer. Zoals bij veel 7-zitters in dit segment geldt, zijn bij de 7-persoons Peugeot 5008 de stoelen op de 3e zitrij niet bijzonder ruim. Je kunt er met 2 volwassenen prima zitten, maar een heel lange rit is niet aan te raden. De plekken zijn ideaal voor de kinderen. De middelste zitrij kan worden verschoven van voren naar achteren, zodat er nog enige beenruimte voor de passagiers helemaal achterin gecreëerd kan worden.

De stoelen, ongeacht welke variant je neemt, zijn helemaal weg te klappen, waardoor er een compleet vlakke laadvloer ontstaat. Je kunt zelfs de passagiersstoel vóór ook inklappen waardoor je ook bijzonder lange voorwerpen tot 2,75 meter met gemak kunt vervoeren. De laadruimte van de 7-persoons variant met alle stoelen opengeklapt is niet bijzonder groot. Het vervoeren van personen staat dan voorop. Klap je de derde zitrij weg dan heb je een laadruimte van 679 liter. Klap je ook de tweede zitrij weg, ontstaat er een laadruimte van maar liefst 1.750 liter.

De Peugeot 5008 neemt het onder andere op tegen de Opel Zafira, de Renault Scenic, de Mazda 5, de Toyota Verso en de Volkswagen Touran.

Uitrusting

Peugeot heeft standaard meerdere uitrustingniveaus beschikbaar. Deze zijn oplopend van een basisuitrusting (Access) tot een zeer aangeklede auto (Allure) met veel elektronische hulpmiddelen, zoals regensensoren, climate control, parking assistence en andere snufjes. De niveaus zijn:
  • Allure
  • Access
  • Active (óók met 7 zitplaatsen beschikbaar)
  • Style
  • Allure (óók met 7 zitplaatsen beschikbaar)

De Allure uitvoering is voorzien van een schitterend panoramadak. Omdat ook de voorruit ver doorloopt geeft dit een unieke beleving van ruimt. Omdat de Peugeot 5008 bedoeld is als gezinsauto zijn er vele extra opties verkrijgbaar die bijdragen aan een optimale rit voor het hele gezin. Zo is er een multimediasysteem waarmee de kinderen achterin zich prima kunnen vermaken. Dit systeem is links en rechts gescheiden, zodat de één een film kan kijken terwijl de ander een computerspel spelen kan. Middels de koptelefoons (met Bluetooth), heb je voorin geen last van geluid.

Het standaard uitrustingsniveau bepaalt ook onder meer de grootte van de velgen welke oplopen van 16”tot 18”. De grotere wielen hebben veelal een fijner weggedrag, maar de kleinere zijn weer beter voor het verbruik.

Veiligheid

Bijzonder is het Heads-Up-Display systeem. De snelheidsmeter is geprojecteerd op de voorruit aan de bestuurderskant. Zo kan deze altijd zicht houden op de weg en dat is wel zo veilig. Bestuurders die niet eerder met een dergelijk systeem auto hebben gereden, ervaren dit als zeer prettig. Tevens kun je zien hoeveel de afstand bedraagt op de auto voor je. Deze wordt weergegeven in tijd (seconden), voor het besef hoeveel tijd er is om veilig te kunnen remmen. Is de afstand te kort, dan wordt je gewaarschuwd. Wist je dat dit laatste systeem ook kan bepalen of je bij het parkeren wel of niet in een leeg parkeervak past? Dat kan voorkomen dat je na veel insteken, alsnog moet concluderen dat de auto niet past … of erger: lakschade.

Motoren

Peugeot heeft in de 5008 een ruime keuze qua motoren, zowel benzine- als dieselmotoren. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau kun je kiezen uit de volgende motoren:
Access:
  • 1.6 liter VTi benzinemotor, 5 versnellingen, handgeschakeld
Active (5-persoons en 7-persoons):
  • 1.6 liter THP 16V benzinemotor, 6 versnellingen, handgeschakeld
  • 1.6 liter THP 16V benzinemotor, 6 traps automaat
  • 1.6 liter HDiF dieselmotor, 112 pk, 6 versnellingen, handgeschakeld
  • 1.6 liter e-HDi dieselmotor, 112 pk, stop&start 2tronic (niét in 7-persoons)
  • 2.0 liter HDi dieselmotor, 150 pk, 6 versnellingen, handgeschakeld
Style:
  • 1.6 liter e-HDi dieselmotor, 112 pk, stop&start 2tronic
Allure (5-persoons en 7-persoons):
  • 2.0 liter HDiF dieselmotor, 165 pk, 6 traps automaat

Prijzen

De Peugeot 5008 is al verkrijgbaar vanaf € 26.790,- Dit is de Allure uitvoering met een basis uitrusting en benzinemotor. De meest aangeklede Peugeot 5008 (Allure) met 7 zitplaatsen begint bij een prijs van € 35.090,-. Rust je deze uit met de krachtige 2.0 liter HDiF dieselmotor met automatische versnelling, dan kom je op een prijs van ruim € 46.000,-. De Peugeot 5008 heeft een B- of C label en valt in de 25% bijtelling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)De Peugeot 4007 is een SUV van het Franse automerk. De 4007 kon plaats bieden aan maar liefst 7 personen. Het is de eers…
Peugeot 807 (7 zitplaatsen)Ben je op zoek naar een comfortabele auto voor het vervoeren van jouw gezin, dan is de Peugeot 807 een fraaie optie. Dez…
Peugeot Partner Tepee (7 zitplaatsen)Het Franse automerk Peugeot biedt veel modellen aan waarin je kunt plaatsnemen met 7 personen, waaronder de Peugeot Part…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Volkswagen Touran (7 zitplaatsen)Vanaf 2003 heeft de Duitse autofabrikant Volkswagen de Volkswagen Touran beschikbaar. De Touran is een midi-MPV en biedt…
Bronnen en referenties
  • Peugeot.nl
  • Autoweek.nl
  • Autozine.nl

Reageer op het artikel "Peugeot 5008 (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!