InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Peugeot 308 SW (7 zitplaatsen)

Peugeot 308 SW (7 zitplaatsen)

De Peugeot 308 SW is de opvolger van de 307 SW en 307 Break. Peugeot biedt een alternatief aan de mensen die een grotere auto nodig hebben dan een hatchback, maar die zichzelf niet snel zien rijden in een MPV. De Peugeot 308 SW oogt als een stationwagon, maar kan 7 personen vervoeren door de optie om twee extra stoelen op een derde zitrij te plaatsen.

Peugeot 307 SW en 308 SW

In 2002 komt het Franse automerk met de Peugeot 307 SW. Er is wat onduidelijkheid bij het publiek want er is een Break en een SW variant van de succesvolle hatchback Peugeot 307. De Break is een stationwagen en de SW is een stationwagen met panoramadak, wordt wel als uitleg gegeven. Desalniettemin is de 307 SW een succes. Het is een ruime wagen en vindt gretig aftrek bij voor al veel gezinnen.

In 2007 wordt de Peugeot 307 opgevolgd door de Peugeot 308. Ook de SW variant laat niet lang op zich wachten. Vanaf april 2008 is hij al weer op de markt. Ditmaal kiest Peugeot voor een versimpeling van de naam, door de naam Break te laten vallen. Nieuw is de optie om de auto te voorzien van 7 zitplaatsen. Je kunt hiervoor twee losse stoelen aanschaffen die je makkelijk in de auto kunt bevestigen (en uitnemen). Hiermee is de Peugeot 308 SW een interessant alternatief voor andere auto's met 7 zitplaatsen, en dus voor bestuurders die ruimte en meer zitplaatsen nodig hebben, maar niet willen rijden in een (grote) MPV. Peugeot heeft overigens meer aanbod met 7 zitplaatsen: Peugeot 5008, Peugeot 807, Peugeot Partner Tepee en tot 2011 ook de Peugeot 4007 (SUV)

De wielbasis van de 308 SW is 10 centimeter langer dan de hatchback. Verder is de overhang aan de achterzijde vergroot met ruim 12 centimeter. In totaal meet de auto 4,50 meter in lengte. Aan de voorzijde zien de SW en hatchback er identiek uit. De laadruimte achterin kan oplopen tot 674 liter. Dit is wanneer je alles laadt onder de afdekhoes. Laat je deze achterwege, dan kun je ruim over de 1.000 liter komen. Let wel, dit is met de achterbank/-stoelen op de tweede zitrij nog gewoon opengeklapt. Als je de stoelen op de tweede, en eventueel op de derde zitrij neerklapt, dan ontstaat er een volledig vlakke laadvloer met een gigantische laadruimte.

Uitrustingsniveaus

Aanvankelijk is de Peugeot 308 SW verkrijgbaar in verschillende uitrustingsniveaus, die kenmerkend voor Peugeot auto’s worden aangeduid met typeringen zoals XR, XS en XT. Medio 2012 kun je via de website van Peugeot (www.peugeot.nl) je eigen auto samenstellen naar eigen wens. Je kunt kiezen uit uitrustingniveaus: Access, Active en Allure. Het uitrustingsniveau loopt op van basis naar zeer uitgebreid en compleet. Opties als regensensoren, parkeerhulp, panoramadak en vele andere opties vind je terug bij de Peugeot 308 SW Allure. Naast de genoemde uitrustingen, beschikt Peugeot over een enorm aanbod aan extra accessoires en pakketten waarmee je jouw auto kunt aankleden naar eigen wens.

Motoren

Peugeot heeft het aanbod van krachtbronnen om de 308 SW te verplaatsen teruggebracht naar 4 motoren. Drie benzine- en één dieselmotor.
  • 1.4 liter VT-i, 98 pk, handgeschakeld, 5 versnellingen
  • 1.6 liter VT-i, 120 pk, handgeschakeld, 5 versnellingen (optioneel met automaat)
  • 1.6 liter THP, 156 pk, handgeschakeld, 5 versnellingen (optioneel met automaat)
  • 1.6 e-HDi, 112 pk, stop&start, handgeschakeld, 6 versnellingen (optioneel met 2Tronic)

Prijzen

De Peugeot 308 SW is verkrijgbaar vanaf € 22.480,-. Je hebt dan de 1.4 liter VT-i motor en de Allure uitrusting. Prijzen voor een benzinevariant lopen op tot € 32.600,- voor de 1.6 liter THP motor, met automaat en de uitgebreide uitrusting Allure. Wil je liever een dieselmotor, dan begint de prijs bij € 27.000,- oplopend tot € 31.420,-. Voor de leaserijders is het van belang te beseffen dat de Peugeot 308 SW valt in de 25% bijtelling, behalve de dieselmotoren. (NB: de Peugeot 308 SW met dieselmotor en uitgebreide Allure uitrusting is óók 25% bijtelling).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Peugeot 4007 (SUV met 7 zitplaatsen)De Peugeot 4007 is een SUV van het Franse automerk. De 4007 kon plaats bieden aan maar liefst 7 personen. Het is de eers…
Peugeot 807 (7 zitplaatsen)Ben je op zoek naar een comfortabele auto voor het vervoeren van jouw gezin, dan is de Peugeot 807 een fraaie optie. Dez…
Peugeot Partner Tepee (7 zitplaatsen)Het Franse automerk Peugeot biedt veel modellen aan waarin je kunt plaatsnemen met 7 personen, waaronder de Peugeot Part…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe ‘zus’ va…
Peugeot 5008 (7 zitplaatsen)De Peugeot 5008 is een ruime gezinsauto waar je (optioneel) met 7 personen comfortabel in kunt rijden. De 5008 heeft all…
Bronnen en referenties
  • Peugeot.nl
  • Autozine.nl
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "Peugeot 308 SW (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!