InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ford Grand C-Max (2011) (7 zitplaatsen)

Ford Grand C-Max (2011) (7 zitplaatsen)

Ford Grand C-Max (2011) (7 zitplaatsen) De Ford Grand C-Max is de grote broer van de Ford C-Max. Groter in de zin van: het is dezelfde auto maar dan groter gemaakt met als doel om plaats te bieden aan 7 personen! Hiermee heeft Ford nog een auto in haar assortiment dat deze optie biedt. De Ford Grand C-Max is een stijlvolle gezinsauto, voorzien van alle gemakken en heel veel ruimte.
De Ford Grand C-Max is een MPV met 7 zitplaatsen. Ford heeft al langer de C-Max in haar assortiment, maar daar is de variant met 7 zitplaatsen bijgekomen. Daarmee plaatst Ford óók de C-Max in het aanbod van auto’s met 7 zitplaatsen. Naast de Grand C-Max is er in hetzelfde aanbod met 7 zitplaatsen de Ford S-Max en Galaxy. De Ford C-Max en Grand C-Max zijn door de ANWB uitgeroepen tot ‘Gezinsauto van het Jaar 2012’.

Ford C-Max

Autofabrikant Ford is in 2003 op de markt gekomen met de Ford C-Max. In feite was het een Ford Focus met een hogere zit, een hoger dak. Hetzelfde idee als dat je ziet bij bijvoorbeeld de Volkswagen Golf en de Volkswagen Golf Plus. De naam was in eerste instantie ook Ford Focus C-Max. Pas vanaf 2006, bij de eerste facelift die Ford doorvoert, gaat de C-Max op ‘eigen benen staan’ en komt de verwijzing naar de Focus te vervallen. In 2009 onthult Ford een nieuwe generatie C-Max. In 2010 kondigt men, net als dat de concurrentie ook heeft, twee varianten aan: een 5 persoons C-Max en een 7 persoons Grand C-Max. Deze zijn leverbaar vanaf najaar 2010.

Ford C-Max versus Ford Grand C-Max

Het grootste verschil tussen de C-Max en Grand C-Max zijn natuurlijk de twee extra zitplaatsen. De Ford Grand C-Max biedt plaats aan 7 personen. Om dit te bereiken is de wielbasis van de Grand C-Max maar liefst 14 centimeter langer. Ook aan de buitenzijde kun je zien dat de Grand C-Max groter is: de daklijn loopt ruim 5 centimeter door, om ook op de achterste zitrij voldoende hoofdruimte te bieden. De toegang tot de tweede zitrij in de ‘gewone’ C-Max gaat via de normale achterportieren. Bij de Grand C-Max zijn deze vervangen door schuifdeuren om de instap naar de tweede en vooral ook derde zitrij te vergemakkelijken. Het voordeel van de schuifdeuren is allang bewezen, ook bij andere merken en soortgelijke auto’s (zoals de Mazda 5). Vooral met kinderen hebben schuifdeuren een voordeel vanwege de grotere opening (handig bij kinderstoeltjes), en ook bij parkeren op smalle parkeerplaatsen.

Uitrusting

Er zijn standaard drie uitrustingsniveaus beschikbaar: Ambiente, Trend en Titanium. Naast de schuifdeuren (standaard bij de Grand C-Max) is de auto uitgerust, of kan hij worden uitgerust met veel opties 9ook in klant-en-klare packs). Zo kan de achterklep elektrisch worden bediend (optie). Dat zie je meer, maar dan bij de auto’s in de hogere segmenten. Ook kan de auto worden voorzien van Park Assistence: je hoeft niet meer te sturen bij inparkeren, dat doet de auto helemaal zelf. Een parkeercamera is optioneel, evenals dodehoek signalering in de buitenspiegels. Bediening van veel opties in en om de auto kun je vanaf het stuurwiel doen. Het audiosysteem (van het merk Sony) vergroot het rijplezier.

Ruimte

De MPV is ooit bedacht om meer ruimte te kunnen bieden aan de bestuurders en passagiers, zonder dat men concessies hoeft te doen aan het comfort en de mogelijkheden van een conventionele personenauto. Naast het vervoeren van personen kan de MPV ook worden gebruikt voor vervoer van (grotere) goederen. MPV staat dan ook niet voor niets voor: Multiple Purpose Vehicle. Ook bij Ford heeft men veel ruimte in de C-Max en Grand C-Max gestopt. De beide wagens zijn identiek voor de bestuurder en passagier vóór. Het verschil begint net achter de bestuurder. Bij de Grand C-Max is de tweede zitrij opklapbaar in drie delen. Je kunt de middelste, en tevens kleinste zitting neerklappen, waardoor je een toegang naar de derde, achterste zitrij creëert. Deze achterste zitrij benader je eveneens door één van de buitenste zitplaatsen op de tweede zitrij naar voren te klappen. De zitruimte op de achterste rij is voldoende, maar zeker niet bedoeld voor volwassenen in combinatie met een lang rit. Voor een gezin met kinderen biedt het echter uitkomst. Aan bagageruimte blijft er overigens niet veel over, wanneer je alle stoelen hebt opengeklapt. Je kunt de achterste zitrij ook neerklappen, waardoor je een aanzienlijke bagageruimte hebt. Als je dan ook nog de middelste rij stoelen neerklapt ontstaat er een zee aan ruimte van maar liefst 1.742 liter.

Motoren en transmissie

De Ford C-Max en Grand C-Max kunnen worden voorzien van zowel de Duratorq TDCi-dieselmotoren, de EcoBoost turbobenzinemotor of de Duratec benzinemotoren van Ford. De transmissies bestaan uit de nieuwe Durashift handgeschakelde transmissie met zes versnellingen (voor het eerst gebruikt in de nieuwe C-MAX en Grand C-MAX) en de PowerShift transmissie met zes versnellingen en een dubbele koppeling. De C-MAX motoren voldoen volledig aan de nieuwe strenge Euro Stage 5 emissienormen die resulteren in lagere emissies en CO2-uitstoot.

  • 1.6 liter Ti-VCT benzinemotor
  • 1.6 liter Ecoboost benzinemotor
  • 1.6 liter TDCi dieselmotor
  • 1.0 liter TDCi dieselmotor

Prijzen

De Ford Grand C-Max is al verkrijgbaar vanaf € 23.345,- (inclusief BPM). Dit is een Grand C-Max met een 1.6 liter Ti-VCT benzinemotor en met het Ambiente uitrustingsniveau. Een Grand C-Max met dieselmotor is er al vanaf € 28.995,- (inclusief BPM).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ford S-Max (7 zitplaatsen)Ford S-Max (7 zitplaatsen)In 2006 introduceert Ford een nieuw model in haar assortiment. Een monovolume, een MPV, maar net even anders dan de gang…
Ford Galaxy (7 zitplaatsen)Ford Galaxy (7 zitplaatsen)Al vanaf 1996 biedt het automerk Ford een ruime, full-size MPV aan: de Ford Galaxy. De Galaxy is het grootste model ‘mon…
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
Ford Focus 2011 luistert naar zijn bestuurder via spraakIn 1998 bracht Ford de vervanger van de toemalige Escort op de markt, de Ford Focus. Het nieuwe model wierp hoge blikken…
Ford B-Max voor 2012. B-Max vervangt de Fusion!Ford B-Max komt in 2012 op de markt ter vervanging van de oude Ford Fusion, beide wagens gaan door als monovolume van de…
Bronnen en referenties
  • www.ford.nl
  • www.autoweek.nl
  • www.wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Ford Grand C-Max (2011) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!