InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Citroen Jumpy Multispace (met 9 zitplaatsen)

Citroen Jumpy Multispace (met 9 zitplaatsen)

De Citroen Jumpy Multispace is een MPV, maar dan wel een héél grote. Hij biedt tot 9 comfortabele zitplaatsen en dan nog ruim voldoende bagageruimte. De Citroen Jumpy Multispace neigt al meer naar een busje, maar is wel degelijk gepositioneerd als personenauto. Citroen heeft dan ook nadrukkelijk de naam Multispace toegevoegd. De Jumpy Multispace is voor het grotere gezin een ideale oplossing: de combinatie van comfort van de personenwagen en enorm veel ruimte.

Citroen Jumpy

De Citroen Jumpy wordt al vanaf 1995 geproduceerd. Om de design- en productiekosten te drukken, is de Citroen Jumpy een gezamenlijk project van Fiat (Scudo), Citroen (Jumpy) en Peugeot (Expert). In 2004 heeft de Jumpy een aanpassing ondergaan qua uiterlijk en in 2007 is er een geheel nieuw model uitgebracht. Wist jij dat de Citroen Jumpy in het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Australië de naam Dispatch heeft gekregen? Voor deze Engelssprekende landen is deze naam meer serieus dan de naam Jumpy.

Uitrusting en techniek

De Citroen Jumpy Multispace is verkrijgbaar in twee lengtes: de L1H1 en de L2H1. Heb je een keuze gemaakt tussen de kortere of langere versie, dan kun je kiezen tussen de uitrustingsniveaus Comfort of Business. Afhankelijk van de uitvoering die je kiest is de Citroen Jumpy Multispace voorzien van één of twee schuifdeuren. Verder zijn, evenzo afhankelijk van de uitvoering en net als bij ‘normale’ personenwagens, opties als cruisecontrol, automatische ruitenwissers en verlichting, lichtmetalen velgen leverbaar. De Citroen Jumpy Multispace is standaard voorzien van veel voorzieningen op gebied van veiligheid. Dit kun je naar wens uitbreiden met opties als een bandenspanningcontrole die aangeeft wanneer een band niet de juiste spanning heeft, Grip Control voor een betere wegligging of Hill Start Assist (wat bijvoorbeeld ook in de kleinere Citroen Berlingo zit).

Motorisch is de Citroen Jumpy Multispace voorzien van 3 krachtbronnen. Alle motoren zijn handgeschakeld. Alleen de laatstgenoemde motor kan worden voorzien van een 6 versnellingen automaat.

  • 1.6 liter HDi 95 pk sterke dieselmotor
  • 2.0 liter HDi 125 pk sterke dieselmotor
  • 2.0 liter HDi 160 pk sterke dieselmotor

Interieur

De inrichting qua zitplaatsen is flexibel. In de meest uitgebreide uitvoering is gekozen om één stoel op de tweede zitrij weg te laten. Hierdoor ontstaat een makkelijke instap naar de achterste, derde zitrij. Men noemt deze mogelijkheid Direct Access. Qua audiotechniek kan de wagen volgestopt worden met elektronica: muziek, navigatie, alles kan. Opvallend is ook de mogelijkheid voor een tweede airconditioning achterin. In dat geval opereren de twee airconditionings vóór en achter afzonderlijk van elkaar. Er zijn vele andere opties verkrijgbaar.

Prijzen

De Citroen Jumpy Multispace voor personenvervoer is verkrijgbaar vanaf € 36.000,- (inclusief BPM). Dit is de korte uitvoering (L1H1) en in de Comfort uitvoering. De Business uitvoering begint bij iets meer dan € 42.000,-. Voor de langere uitvoering (L2H1) betaal je slechts enkele honderden euro’s meer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.citroen.nl
  • www.wikipedia.nl
  • www.autoweek.nl

Reageer op het artikel "Citroen Jumpy Multispace (met 9 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Gepubliceerd: 02-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!