InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen)

Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen)

Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen) De Citroën Berlingo blinkt uit in ruimte: door het hoge dak en de typische vormgeving, is er een zee van ruimte. Daarom is de Citroën Berlingo zowel als bedrijfswagen, en ook als personenauto een ideaal vervoermiddel. De Citroën Berlingo als personenauto is er zowel voor 5 als ook voor 7 personen.

Citroën Berlingo

In 1997 komen de Franse automerken Peugeot en Citroën gezamenlijk met een nieuw model bestelwagen op de markt. Peugeot heeft haar wagen de Peugeot Partner genoemd. Citroen kiest voor de naam Citroën Berlingo. De wagens hebben een karakteristieke vorm, met een relatief hoog dak. Het model wijkt af van de bestelwagens zoals ze voorheen vaak werden ontworpen: een standaard model auto met een grote laadcabine achterop (zoals Opel deed met de Corsa en Volkswagen met de Polo). De Franse tweeling kreeg een hoog dak vanaf de voorruit dat helemaal doorloopt naar achterin. Een design dat later wordt overgenomen door vele andere merken.

Naast de uitvoering als bedrijfswagen van de Citroën Berlingo brengt men ook een variant als personenauto op de markt. Deze krijgt de toevoeging Multispace mee. En die naam geeft letterlijk aan waarom de auto interessant is: je krijgt heel veel ruimte. Het model is niet direct geliefd bij iedereen, maar iedereen die praktisch is ingesteld ziet zeker de voordelen van de ruime wagen.
In 2003 krijgt de Citroën Berlingo een facelift. In 2008 wordt er wederom gesleuteld aan de Berlingo. De auto krijgt een nieuw uiterlijk en wordt door Citroën nadrukkelijk wat hoger in de markt geplaatst: meer luxe en comfort. De reden hiervoor is dat Citroën ook de Citroën Nemo introduceert. De Citroën Nemo is een kleinere wagen, en om elkaar niet in het vaarwater te zitten positioneert men beide autoís nadrukkelijk afzonderlijk in de markt.

Interieur

Citroën heeft de Berlingo gepositioneerd als een volwaardige gezinsauto. Waar men zeker vanaf heeft willen stappen is het idee dat de Berlingo Multisspace (personenauto) een omgebouwde bestelwagen is. Met een spartaans comfort. Het tegendeel is waar. De Berlingo is een auto die je naar eigen wens kunt inrichten en aankleden. Er zijn verschillende uitrustingen beschikbaar. Er is de mogelijkheid om 7 zitplaatsen te creëren met twee volwaardige stoelen op de derde zitrij. Alle stoelen zijn neerklapbaar om laadruimte te creëren. Tevens zijn de uitneembaar.

Techniek en veiligheid

De Citroën Berlingo zit tegenwoordig vol met de laatste techniek. Denk aan een parkeerhulp, hill start assist en cruisecontrol. Op het gebied van veiligheid biedt de Berlingo voldoende airbags (twee aan de voorzijde en twee zij-airbags die de borstkas en buik van de bestuurder en de passagier vóór beschermen). Een remsysteem en ESP (Electronic Stability System) dragen eveneens bij aan deze veiligheid. Voor de kinderen is er een speciaal Pack Enfants ontwikkeld, met een elektronisch bedienbaar kinderslot achter, een geluidssignaal wanneer de gordels niet zijn bevestigd, een spiegeltje waarmee je volledig overzicht hebt op de gehele tweede zitrij en een voorbereiding op het kunnen bevestigen van kinderzitjes middels het Isofix systeem.

Motoren

Bij de introductie heeft de Citroën Berlingo een 1.4 liter benzinemotor of een 1.9 liter dieselvariant. Daar zijn later een 1.6 liter benzine- en 2.0 liter hdi dieselmotor bij gekomen. In 2005 heeft Citroën de twee dieselmotoren vervangen door twee schonere en meer zuinige 1.6 hdi dieselmotoren: 75pk of 90 pk. Je kon zelfs kiezen voor een 1.4i motor op CNG (compressed natural gas). Het huidige aanbod bestaat uit de volgende motoren:

  • benzine: 1.6 liter VTi 120 pk (handgeschakeld 5 versnellingen)
  • diesel: 1.6 liter HDi 90 pk BTE MANU 5 RAPP STT
  • diesel: 1.6 liter HDi 90 pk EGS
  • diesel: 1.6 liter HDIF 110 pk handgeschakeld 5 versnellingen

De 1.6 benzine en 1.6 HDi-dieselmotoren zijn inmiddels uitgerust met een start/stop-systeem. De zuinigste variant is de e-HDi met 90 pk en gekoppeld aan de gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak (BTE MANU 5 RAPP STT). De CO2 uitstoot in deze Citroën Berlingo niet meer uit dan 125 gram per kilometer.

Concurrentie

Er zijn inmiddels meerdere concurrenten op markt beschikbaar. Uiteraard zijn er legio autoís met 7 zitplaatsen, zowel nieuwe als oudere (tweedehands) autoís, Verwant aan het model van de Citroën Berlingo zijn er onder andere de Peugeot Partner Teepee, Renault Kangoo, Opel Combo, Fiat Doblo en Volkswagen Caddy.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Citroen Jumpy Multispace (met 9 zitplaatsen)Citroen Jumpy Multispace (met 9 zitplaatsen)De Citroen Jumpy Multispace is een MPV, maar dan wel een héél grote. Hij biedt tot 9 comfortabele zitplaatsen en dan nog…
Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Citroen Grand C4 Picasso (7 zitplaatsen)Vanaf 2006 heeft het Franse automerk Citroen een tweetal auto's in haar assortiment die thuishoren in het segment midi-M…
Peugeot Partner Tepee (7 zitplaatsen)Het Franse automerk Peugeot biedt veel modellen aan waarin je kunt plaatsnemen met 7 personen, waaronder de Peugeot Part…
Citroen C8 (8 zitplaatsen)Citroen C8 (8 zitplaatsen)Vanaf 2002 heeft het Franse automerk Citroen de C8 in haar assortiment. Het is een full-size MPV en een directe Ďzusí va…
Fiat Doblo Family (7 zitplaatsen)De Fiat Doblo is een ruimtelijke auto in het gamma van Fiat. De Fiat Doblo is verkrijgbaar als bedrijfswagen en als pers…
Bronnen en referenties
  • www.citroen.nl
  • www.autoweek.nl

Reageer op het artikel "Citroën Berlingo (ook met 7 zitplaatsen)"

Reactie

David Schoefs, 15-05-2013 16:37 #1
Kan ik in een citroen xtr ehdi ook nog 2 extra zitjes plaatsen achteraan voor mijn kinderen? ik heb deze wagen aangekocht nieuw in januari 2012. Reactie infoteur, 17-05-2013
Beste David,
Ik ben slechts de schrijver van een artikel over de Citroen Berlingo en heb dus ook niet alle kennis over opties van de auto in pacht.

Dat heeft mij er niet van weerhouden om het even uit te zoeken voor jou.Ik heb contact gezocht met de Citroen dealer (in Amsterdam op Stadionplein). Als reactie op de vraag, heb ik het volgende ontvangen:

Deze stoelen zijn wel verkrijgbaar maar niet compleet; deze moeten met losse onderdelen worden samengesteld. (bekleding, stoelframe, etc.). Het kan dus wel, maar het wordt maatwerk. En reken dus op een bijbehorende prijs.

Ik hoop je hiermee voldoende van dienst te zijn geweest. Mocht je tot actie over willen gaan, dan kan ik je aanraden om bij de Citroen dealer langs te gaan. Er zit niet veel anders op. Succes!

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!