InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Ford B-Max (2012)

Ford B-Max (2012)

In 2012 introduceert Ford haar nieuwste telg in de familie: de Ford B-Max. Het wordt het kleine broertje van de C-Max en S-Max. De Ford B-Max zit vol nieuwe technologie en innovatieve oplossingen. Vooral het Easy Access Door System, waarmee in- en uitstappen nog gemakkelijker wordt gemaakt, moet de B-Max op de kaart zetten.

Ford familie

In 2008 werd de Ford B-Max al aangekondigd. Het zal de opvolger van de Ford Fusion moeten worden. Deze Fusion is niet het succesnummer geworden wat men er wellicht van had verwacht. Omdat de Ford C-Max en S-Max daarentegen wel aanslaan, heeft Ford ervoor gekozen de C-Max iets te vergroten, waardoor men in het segment eronder ruimte creëert voor een kleine MPV. Dat is de Ford B-Max!

De Ford B-Max vormt samen met de Ford Fiesta het B-segment binnen het gamma van Ford. Men heeft bij Ford twee vlotte modellen op de markt gezet, waarbij het niet ondenkbaar is dat berijders van de Fiesta over zullen stappen naar de B-Max. De Ford B-Max geeft namelijk net even meer ruimte, mede vanwege de extra 11 centimeter in de lengte en de hoge zit. Dus als je met je familie uit de Ford Fiesta ‘bent gegroeid’ is het geen schande om eens te kijken naar de Ford B-Max. De B-Max ziet er namelijk vlot en elegant uit. Daar mag je in gezien worden.

Concurrenten

Een directe concurrent is de Opel Meriva. De Duitse autofabrikant heeft met de Opel Corsa en Opel Meriva een vergelijkbaar aanbod in het B-segment. Waar Ford in geslaagd is om twee modellen uit te brengen waarvan de berijder van de hatchback mogelijk geprikkeld zal worden door de mini-MPV, lijkt daar bij Opel minder sprake van. Kenners zien bij de twee modellen van Opel ook twee verschillende doelgroepen en zien de berijders van een Corsa niet snel in een Meriva stappen. Dat is een pluspunt voor Ford.

Vanwege de lengte van meer dan 4 meter, de hoge zit, het gebruik van hoogwaardige materialen, het zuinige verbruik, en de flexibele inrichting, is de Ford B-Max een volwaardige auto. Hij is ook aantrekkelijk voor berijders die vanuit een grotere auto een stapje terug willen doen naar een kleinere auto, maar niet willen inleveren op comfort en degelijkheid. Daar mikt men bij Ford ook een beetje op. De Ford B-Max kan het ook opnemen tegen bijvoorbeeld de Volkswagen Golfplus.

Uitrusting

Ford heeft ervoor gekozen om de Ford B-Max uit te rusten met techniek en systemen die je niet direct in een auto in het B-segment zult verwachten. Die beslissing is deels gebaseerd op de gedachtegang dat de B-Max ook een volwaardig alternatief moet zijn voor berijders die uit grotere auto’s komen en kiezen voor een wat kleiner, zuiniger model. Dat is een trend die je ziet ontstaan, mede vanwege de crises en milieubewustzijn. Zij willen dan graag wel dezelfde features behouden. Ford heet de B-Max uitgerust met de geavanceerde interface voor spraaksturing, apparaatintegratie en connectiviteit met (externe) apparaten dat men bij Ford de naam SYNC heeft gegeven. Middels SYNC verbindt jij de mobiele telefoon en muziekspelers via Bluetooth of de USB-poort aan het geïntegreerde audiosysteem. Je kunt de telefoon en radio met jouw stem bedienen. Optioneel zijn verkrijgbaar een Sony-audiosysteem met acht speakers, het Key Free-systeem (géén sleutel meer nodig), Ford Power Button, een achteruitkijkcamera (makkelijk bij het inparkeren), een panoramadak over de gehele lengst van het dak en het Active City Stop Systeem.

Portieren

Waar de Opel Meriva beschikt over tegenovergesteld openende achterportieren, kiest Ford voor een geheel nieuwe wijze van het openen van de portieren: het Easy Access Door System. Men heeft scharnierende voorportieren gecombineerd met schuifbare achterportieren. Deze portieren zijn onafhankelijk van elkaar te openen. De B-stijlen, die voor de veiligheid en stevigheid van de auto zorgen, zijn geïntegreerd in de deuren. Bij gesloten portieren bieden zij dezelfde veiligheid als conventionele B-stijlen. Door het weglaten van de vaste B-stijl ontstaat bij geopende portieren een toegang van 1,5 meter. Dat biedt voordeel bij het in- en uitstappen, of bij bijvoorbeeld het plaatsen van kinderzitjes.

Bij het Easy Access Door System heeft Ford de B-stijl geïntegreerd in het portier. Dit is een innovatie die gebruiksgemak bevordert, maar wat vraagtekens doet rijzen op het gebied van veiligheid. Om dit te weerleggen, heeft Ford zeer veel teste uitgevoerd om zeker te weten dat de veiligheid niet in het geding is met dit nieuwe systeem. Het systeem voldoet aan de strengste eisen op gebied van veiligheidsnormen. Men heeft 5 jaar getest, waarvan 3 jaar is besteed aan de achterportieren. Er zijn 5.000 virtuele en 40 echte botsproeven gedaan.

  • Klik <hier> voor een filmpje over het Easy Access Door System
  • Klik <hier> voor een filmpje over de veiligheid van de Ford B-Max

Motoren

De Ford B-Max is leverbaar met 4 verschillende benzinemotoren. Een geheel nieuwe krachtbron is de 1.0 liter Ecoboost motor. Door het combineren van directe brandstofinspuiting, een turbocompressor en een dubbele nokkenas met onafhankelijke variabele kleptiming levert deze 1.0 liter motor hetzelfde vermogen als een 1.6 liter motor. Deze 1.0 liter Ecoboost motor kan 100 of 120 pk leveren, en is toch zeer zuinig in verbruik met 4,9 liter brandstof per 100 kilometer (meer dan 1:20). De motor is voorzien van het Ford Auto-Start-Stop-System om nog efficiënter met de brandstof om te gaan. Naast deze twee 1.0 liter Ecoboost motoren zijn er de 1.4 liter motor (90 pk) en 1.6 liter (105 pk). En natuurlijk zijn er ook twee dieselmotoren: een 1.6 liter (95pk) of een 1.5 liter (75 pk). De dieselmotoren zijn varianten op de Duratorq TDCi diesels van Ford. Vooral de 1.6 dieselmotor is zeer zuinig (1:25) en ‘groen’ (104 gram CO2 uitstoot per kilometer). Naast handgeschakelde transmissie is er ook een Powershift automaat (6-traps) beschikbaar.

Techniek en technische gegevens

De Ford B-Max meet in de lengte iets meer dan 4 meter. Hij staat op dezelfde bodemplaat als de Ford Fiesta maar is wel langer dan de Ford Fiesta (11 centimeter) en korter dan de Ford C-Max (32 centimeter). De auto is voorzien van een flexibel systeem om de stoelen neer te klappen. Dit is bekend van de Ford C-Max. In een handomdraai zijn de achterbank én ook de bijrijderstoel neerklapbaar. Zo krijg je een laadruimte van voor tot achter in de auto en kun je zelfs dingen vervoeren tot een lengte van 2.35 meter!

Leverbaar en prijsindicatie

De Ford B-MAX wordt in het vierde kwartaal van 2012 in de Nederlandse showroom verwacht. De prijsindicatie voor de 100 pk sterke 1.0 Ecoboost Trend uitvoering met 3 cilinder motor bedraagt € 17.895,-. Daarmee is de Ford B-Max wel iets duurder dan zijn voorganger de Ford Fusion. Je krijgt er dan ook wel méér auto voor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ford Mustang: een van de bekendste modellen van FordFord Mustang: een van de bekendste modellen van FordEen van de bekendste modellen van Ford is de Ford Mustang. De eerste Ford Mustang werd gebouwd in 1964.
Ford B-Max voor 2012. B-Max vervangt de Fusion!Ford B-Max komt in 2012 op de markt ter vervanging van de oude Ford Fusion, beide wagens gaan door als monovolume van de…
Ford Focus 2011 luistert naar zijn bestuurder via spraakIn 1998 bracht Ford de vervanger van de toemalige Escort op de markt, de Ford Focus. Het nieuwe model wierp hoge blikken…
De Ford S-MAX, groot en ruimDe sportieve uitvoering van de Ford Galaxy is de S-MAX. Een wagen met heel veel ruimte, die er bovendien stoer en sporti…
De T-Ford, het eerste massamobielHij zette de wereld op wielen: Henry Ford. In zestien jaar tijd werden maar liefs vijftien miljoen exemplaren van zijn T…
Bronnen en referenties
  • www.ford.nl
  • www.autowereld.com
  • www.autinternationaal.nl

Reageer op het artikel "Ford B-Max (2012)"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!