InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Opel Zafira Tourer (2012) (7 zitplaatsen)

Opel Zafira Tourer (2012) (7 zitplaatsen)

Vanaf eind 2011 is de Opel Zafira Tourer leverbaar. Het is de derde generatie van deze midi-MPV van het Duitse merk. Wederom is Opel er in geslaagd om ruimte te combineren met comfort, gebruiksvriendelijkheid en elegantie. Je moet er van houden, maar het is een mooi gelijnde auto. En praktisch voor zowel vervoer van goederen als van personen. Ook deze Zafira kan tot 7 personen vervoeren.

Opel Zafira

In 1999 kwam Opel op de markt met een Multiple Purpose Vehicle (MPV) die wat kleiner was dan gebruikelijk, maar ook wel groter was dan een reguliere personenwagen: de midi-MPV met de naam Opel Zafira. Het was destijds de eerste MPV in deze klasse (midi-MPV) met standaard 7 zitplaatsen. De eerste generatie Opel Zafira stond op de bodemplaat van de Opel Astra en had ook nog een grotere broer: de Opel Sintra. Deze is later van het toneel verdwenen. De Zafira was ook de eerste echte concurrent van de Renault Scenic, die tot op dat moment jarenlang het enige model in dit segment was. Pas later kwamen daar auto’s als de Volkswagen Touran, en Aziaten als de Mazda 5 en Toyota Corolla Verso bij. Vele andere merken zullen later ook toetreden tot dit segment van compacte MPV’s binnen het aanbod auto's met 7 zitplaatsen.

De Opel Zafira had als eerste MPV de mogelijkheid om de stoelen van de tweede en derde zitrij helemaal weg te vouwen in de vloer. Hierdoor ontstaat een volledig vlakke laadvloer, waardoor de auto ook heel praktisch is in gebruik. Je kunt zowel veel personen vervoeren, als ook grote artikelen. De Opel Zafira is ook op grijs kenteken beschikbaar gekomen in een zogeheten Van. Ondanks deze voordelen bleef het toch een heel praktische auto, omdat het qua omvang geen bijzonder grote auto is. Dat levert weer voordelen op in het verkeer en bij parkeren.

De eerste Opel Zafira kon worden voorzien van zowel een benzinemotor (1.6, 1.8, 2.0 of 2.2 liter) als van een dieselmotor (2.0 of 2.2 liter). Tevens is er een OPC versie op de markt gekomen. OPC staat voor Opel Performance Center. De OPC versie heeft een krachtige 2.0 liter benzinemotor met maar liefst 192 of 200 pk. Ook in het interieur is een en ander aangepast om een meer sportieve auto te maken.

Tweede generatie

In 2005 zag de tweede generatie Opel Zafira het levenslicht. In 2002 had de auto een kleine facelift gekregen. Wederom staat de nieuwe Zafira op dezelfde bodemplaat als de Opel Astra. Op gebied van de krachtbronnen zijn de motoren krachtiger geworden. De benzinemotoren zijn wederom in 1.6, 1.8, 2.0 en 2.2 liter versies beschikbaar. De dieselmotoren zijn nu 1.7 en 1.9 CommonRail dieselmotoren. De tweede generatie Zafira is ook verkrijgbaar met een LPG installatie. Ook van de tweede generatie is een OPC versie op de markt gekomen, waarvan het topmodel maar liefst 240 pk uit de 2.0 liter benzine motor perst.

Derde generatie … Opel Zafira Tourer

Vanaf einde 2011 is dan de derde generatie Opel Zafira beschikbaar. De naam van de auto is nu officieel Opel Zafira Tourer. Het is wederom een succesvolle samensmelting van de binnenruimte en de gebruiksvriendelijkheid door heel praktisch om te gaan met deze ruimte. De Opel Zafira Tourer is 10 centimeter langer dan de voorganger (bijna 4,47 meter). De Zafira werd altijd geprezen vanwege de enorme ruimte binnenin, terwijl het van buiten juist een praktische, goed hanteerbare wagen was.

Het is niet alleen een nieuw uiterlijk en de grotere omvang die de nieuwe Opel Zafira onderscheiden. De Opel Zafira Tourer kan bijvoorbeeld worden voorzien van een geïntegreerde fietsendrager in de achterbumper. Deze is niet uniek bij Opel (zelfs de Opel Corsa heeft het als optie). Echter, bij de Zafira Tourer kan het tot wel 4 fietsen dragen. En de klep kan nog worden geopend, terwijl de fietsendrager geladen is met fietsen. De Zafira biedt wederom een zee aan laadruimte. Nog meer dan voorheen (65 liter). Motorisch is de Opel Zafira Tourer uitgerust met een 1.6 Ecoflex (115 pk) of 1.8 Ecotec (140 pk) benzinemotor. De diesel is een 1.7 CDTI Ecoflex motor (110 of 125 pk).

In de meerdere autotests die te vinden zijn op het internet worden aan de Opel Zafira Tourer rijeigenschappen toebedeeld die zich als goed laten bestempelen. Maar de concurrentie is beter, zegt men. Vooral op het gebied van precies sturen en wegligging wordt de concurrent beter beoordeeld. Dat is een persoonlijk oordeel en kan vanzelfsprekend het beste door jou zelf worden beoordeeld.

Verdwenen in de standaarduitrusting, maar nog wel als optie beschikbaar, zijn de stoelen achterin op de derde zitrij. De Opel Zafira Tourer is standaard een 5-persoons auto en kan optioneel als 7-zitter worden aangekleed. Daar betaal je dan wel voor: € 895,00. Verder zijn de stoelen op de tweede zitrij optioneel beweegbaar, zowel van voren naar achteren als ook van links naar rechts. Zo kun je de stoelen plaatsen in de ideale zitverhoudingen. Prijskaartje: € 395,00. En daarmee stapt Opel over naar de opbouw van het prijskaartje, zoals ook Volkswagen dat doet: een basis auto die je met veel opties naar wens kunt aankleden. Jij betaalt, dus jij bepaalt. Niet iedereen is weg van dit systeem. Veel mensen hebben juist liever een volledige aangeklede auto tegen een scherpe ‘pakketprijs’. Hoe dan ook, de Opel Zafira Tourer begint bij € 23.145 (catalogusprijs) voor de 1.6 Ecoflex Selection.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.opel.nl
  • www.autoweek.nl

Reageer op het artikel "Opel Zafira Tourer (2012) (7 zitplaatsen)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 18-05-2012
Gepubliceerd: 25-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!