InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Isuzu D-Max (2012), een pick-up uit Japan

Isuzu D-Max (2012), een pick-up uit Japan

Voor de particuliere markt is de Isuzu D-Max een relatief onbekende speler. Binnen de bedrijfswagens zal hij meer bekendheid genieten: de pick-up van het Japanse Isuzu. Hij bestaat al sinds 2002 en er zijn wereldwijd al ruim 2 miljoen van verkocht. In 2012 komt er een tweede generatie op de markt beschikbaar.

Isuzu

De Isuzu D-Max is een pick-up van het Japanse automerk Isuzu. Men maakt zowel auto’s, bedrijfswagens en zelfs vrachtwagens. In 2005 was Isuzu de grootste fabrikant van middelzware vrachtwagens, dus geen kleine speler. Ook bouwt men losse dieselmotoren die weer worden gebruikt door ondermeer Renault en General Motors. Met deze laatste partij heeft Isuzu van 1971 tot 2006 intensief samengewerkt. In Nederland is het merk minder bekend.

Isuzu D-Max

De Isuzu D-Max zag het levenslicht in 2002. Dat men toen nog intensief samenwerkte met General Motors zie je terug in ondermee het feit dat de D-Max op hetzelfde onderstel staat als bijvoorbeeld de Chevrolet Colorado en de GMC Canyon. Op verschillende markten, waaronder het Midden-Oosten en Thailand, is zelfs de Chevrolet Colorado verkocht als Isuzu D-Max. Wist je dat de Isuzu D-Max in Australië werd verkocht als de Holden Colorado?

Er zijn in de eerste 10 jaar van de Isuzu D-Max wereldwijd ruim 2 miljoen exemplaren verkocht. Als je kijkt naar voorgaande alinea, dan zie je dat men vele markten heeft bediend, en dat niet iedereen altijd bewust koos voor het merk Isuzu, maar wel viel voor het model van de D-Max. Hoe dan ook, de cijfers zijn zo goed dat men besluit om in 2012 de nieuwe generatie D-Max te introduceren.

Nieuwe Isuzu D-Max

Technische gegevens
De nieuwe versie van de pick-up van Isuzu heeft een 2,5-liter dieselmotor, waaraan twee turbo’s gekoppeld zijn. Deze leveren 163 pk en 400 Nm koppel. De auto voldoet aan de Euro5 norm. Zo verstookt de Isuzu D-Max gemiddeld 7,4 liter brandstof op 100 kilometer (1 op 13,5), wat een CO2-uitstoot van 194 gram per kilometer betekent. Er is keuze uit een handgeschakelde zesbak of een vijftrapsautomaat. De tweewielaangedreven versie heeft een trekvermogen van 2.500 kilo, voor de vierwielaangedreven uitvoeringen is dat 3.000 kilo. Het laadvermogen varieert van 1.030 tot 1.155 kilogram.

Uitrusting
Standaard is de D-Max voorzien van een lederen interieur, elektrisch bedienbare bestuurdersstoel, automatische airconditioning, cruise control en audiobediening vanaf het stuurwiel. Daarbij zijn er de nodige elektronische hulpmiddelen aanwezig, namelijk ESC, TCS en ABS.

Carosserie
De carrosserie van de auto is 42 procent stijver dan z’n voorganger, waardoor het weggedrag volgens het automerk flink verbeterd is. De Isuzu D-Max wordt bovendien ingeschreven als lichte vracht en fiscaal als bedrijfsvoertuig beschouwd. In Nederland komt de nieuwe Isuzu D-Max in drie carrosserievarianten:
  • een single cab
  • een extended cab met ‘side panel access’ portieren
  • een double cab

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Telegraaf.nl
  • Isuzu.be
  • Nu.nl

Reageer op het artikel "Isuzu D-Max (2012), een pick-up uit Japan"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 10-04-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!