InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Volkswagen Amarok, de pick-up

Volkswagen Amarok, de pick-up

Volkswagen Amarok, de pick-up Hij bestaat al enkele jaren, maar het publiek is nog niet zo bekend met dit broertje van de Volkwagen Touareg. We hebben het over de Volkswagen Amarok. Een pick-up van Volkswagen waarmee je ook prima voor de dag kunt komen in het dagelijks verkeer, zeker de variant met dubbele cabine, die tóch op grijs kenteken kan worden geregistreerd. Je vindt de Volkswagen Amarok echter niet bij de gewone dealer maar de Volkswagen Bedrijfswagens.

Volkswagen Amarok

De Volkswagen Amarok is een pickup uit het gamma bedrijfswagens van de Duitse autofabrikant. De auto is dan ook primair bedoeld voor werkverkeer. Hij komt uit in de klasse tot 1 ton laadvermogen. Het is een solide wagen die in verschillende varianten, zelfs met dubbele cabine en met zuinige TDI-motoren wordt geleverd. Afhankelijk van de versie kun je hem tot zeer comfortabel en luxe aankleden. Dat maakt dan ook snel de tongen los: hoever staat de Amarok af van zijn broer, de Volkswagen Touareg? Is het een goedkoper alternatief voor deze Touareg?

Volkswagen Bedrijfswagens

De Volkswagen Amarok komt uit in het gamma van bedrijfswagens van Volkswagen. Naast de tot van omgebouwde personenwagens (Golf Variant en Touran), de Caddy, Transporter/Multivan en Crafter, heeft Volkswagen met de Amarok dus ook een pick-up in de gelederen. De Amarok is verkrijgbaar is 3 versies:

  • Amarok Plus Cabine
  • Amarok Dubbele Cabine Kort
  • Amarok Dubbele Cabine Lang

De Amarok heeft standaard een laadbak met 2,52 m2 aan laadruimte en een cabine voor opslag van goederen achter de bestuurderscabine. Wanneer je de laadcabine ook gebruikt voor personenvervoer, dan biedt de Amarok plaats aan 5 personen (Dubbele Cabine). Let wel, deze variant is niet op grijs kenteken, en dat betekent dat je gewoon BPM moet betalen.

Wel of geen BPM

Omdat de doelgroep van de Amarok minder geïnteresseerd zal zijn in een pick-up waarvoor ook nog BPM moet worden betaald, heeft de importeur er veel werk van gemaakt om de Amarok met dubbele cabine toch op grijs kenteken te kunnen krijgen. Hiervoor was zelfs een technische aanpassing van de auto nodig.

Om te voldoen aan de eisen vanuit de overheid voor een grijs kenteken, is speciaal voor de Nederlandse markt de laadbak verlengd. Hiermee komt de laadruimte in de laadbak op 3,02 m2. Omdat hiermee ook de gewichtsverdeling is gewijzigd, diende ook het ESP te worden aangepast. Hiermee is dus de 3e versie geboren: de Amarok Dubbele Cabine Lang.

Uitrusting

Je kunt de Volkswagen Amarok krijgen in 3 uitrustingsniveaus:

  • Easyline
  • Trendline
  • Highline

Met de Easyline heb je een stoere, robuuste pick-up. Een grote laadruimte (men beweert de grootste in zijn klasse), en standaard ESP dat zich aanpast aan de belading. De Trendline heeft 16”lichtmetalen wielen, in de kleur mee gespoten spiegels, deurgrepen en bumpers, chroomaccenten en geïntegreerde mistlampen. De Highline doet daar nog een schepje bovenop. De wielen zijn nu 17”, extra brede wielkuipen en nog meer chromen details zijn aanwezig. Met de Highline kun je zeker voor de dag komen, als alternatief voor een SUV.

Motoren

De Volkswagen Amarok laat zich voorstuwen door een 2,0 liter TDI (diesel) common rail motor. Deze is verkrijgbaar in een 90kW en 120 kW versie. De 2,0 liter TDI motor komt niet uit de Volkswagen Golf maar uit de Transporter T5. Dat betekenen twee turbo’s die er 163 PK uit persen. Dat is wel krachtig, maar reken niet op snelheid. Maar dat is ook juist het doel van Volkswagen met de Amarok. Het is en blijft primair een werkpaard en geen renpaard.

De Amarok is ook verkrijgbaar als 4 wiel aangedreven auto (bij Volkswagen heet dat 4motion). Indien gewenst kun je de optie nemen de 4motion in- en uitschakelbaar te maken. Zonder 4 wiel aandrijving heeft de Amarok de aandrijving via de achteras. De wagen heeft standaard een 6 baks handmatige versnelling.

Prijzen

De Volkswagen Amarok is verkrijgbaar vanaf bijna € 35.000,-. Het betreft dan de Amarok Plus Cabine variant op grijs kenteken. De grotere versie, Amarok Dubbele Cabine Lang, begint bij een kleine € 43.000,-. De Amarok Dubbele Cabine Kort begint bij ruim € 47.000,- wat voornamelijk toe te wijzen is aan de af te dragen BPM die moet worden betaald voor deze variant. Logischerwijs zullen ondernemers in Nederland eerder kiezen voor de langere versie met dubbele cabine, dan dezelfde wagen met korte laadbak. Je krijgt immers meer laadruimte en betaalt vele duizenden euro’s minder. Let wel, rijden met grijs kenteken heeft ook zo haar beperkingen.

Tegenhanger van de SUV?

Is de Volkswagen Amarok een volwaardig tegenhanger van bijvoorbeeld de SUV van Volkswagen, de Touareg? Het mag duidelijk zijn dat beide wagens een verschillende doelgroep hebben. De Touareg vindt ook steeds meer aanhang bij de ‘goed bemiddelde jongeren’. Zij kiezen een dergelijke grote wagen veelal omdat het apart is. Als men dan echt apart wil zijn, kun je de Volkswagen Amarok is de meest aangeklede variant zeker als tegenhanger zien. Zeker als je de wagen nog gaat ‘pimpen’ en ‘tunen’.

De Amarok is en blijft echter wel het werkpaard. En zal motorisch dus zeker niet het geweld van een stevige krachtbron in de Touareg kunnen evenaren. Ook op het luxeniveau, qua afwerking en gebruikte materialen laat de Amarok het afweten ten opzichte van de Touareg. Maar daar betaal je dan ook niet voor.

Het blijft dus een keuze, en het is grotendeels afhankelijk wat je zelf wilt. En wat je nog wilt besteden aan het aankleden en aanpassen van de auto.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Volkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW): officiële dealers en garagesVolkswagen (VW) is één van de grootste automerken ter wereld met enkele zeer beroemde modellen. In Nederland zijn er bij…
Volkswagen Caddy Combi Maxi (7 zitplaatsen)De Volkswagen Caddy Combi is een ruime personenwagen. Het is een variant gebaseerd op de bestelwagen Volkswagen Caddy. D…
Volkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenVolkswagen als merk: geschiedenis, succes en modellenHet Duitse automerk Volkswagen, vaak aangeduid met de afkorting VW, kent een rijke geschiedenis. Vanaf het begin van dez…
Nieuwe Porsche MacanPorsche, onderdeel van de Volkswagen Groep, komt in eind 2013 op de markt met compacte SUV: de Porsche Macan. Tot op hed…
Zuinig rijden met Volkswagen BlueMotion TechnologiesMet toepassing van BlueMotion Technologies maakt Volkswagen het mogelijk om zuinig te rijden, met oog voor zowel het mil…
Bronnen en referenties
  • www.vwbedrijfswagens.nl
  • www.autowereld.be

Reageer op het artikel "Volkswagen Amarok, de pick-up"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 19-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!