InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrisch rijden: Renault Twizy

Elektrisch rijden: Renault Twizy

Elektrisch rijden: Renault Twizy Het Franse automerk loopt mede voorop in de ontwikkelingen richting het elektrisch rijden. Ze brengen vervoersmiddelen op de markt die 100% elektrisch zijn. Men lijkt daarmee de tussenfase van het hybride rijden over te slaan. In dit artikel aandacht voor de Renault Twizy: een tweezitter waar je ook met je scooterrijbewijs in mag rijden … dus al vanaf je 16e!

Renault Z.E.

Het Franse automerk loopt mede voorop in de ontwikkelingen richting het elektrisch rijden. Ze brengen vervoersmiddelen op de markt die 100% elektrisch zijn. Men lijkt daarmee de tussenfase van het hybride rijden over te slaan. Inmiddels heeft Renault al meerdere elektrische auto’s en andere vervoersmiddelen daadwerkelijk op de markt. Deze voertuigen vormen de Renault Z.E. lijn. Z.E. staat voor Zero Emission. Het zijn allen 100% elektrische auto’s met 0% emissie.

Renault begrijpt dat het ‘nieuwe rijden’ ook andere zorg richting de klanten vereist. Standaard geeft men 2 jaar garantie op de elektrische auto’s van het Z.E.-gamma, ongeacht het aantal gereden kilometers. Op de elektrische aandrijving zelfs 5 jaar garantie. Om onverwachte reparatiekosten te voorkomen en zorgeloos te kunnen rijden, biedt Renault verschillende servicecontracten aan, en mogelijkheden als verlenging van de garantie en onderhoudscontracten. Daarbij bepaal je zelf de duur en het aantal kilometers in overeenstemming met het gekozen huurcontract van de batterij.

Modellen in de Renault Z.E. lijn

Renault heeft haar model Kangoo aangepast en zo is de Renault Kangoo Z.E. ontstaan. Een praktisch model dat zijn nut en voordeel met de grote laadruimte vooral als bedrijfswagen al heeft aangetoond, is dus nu ook elektrisch verkrijgbaar. Dan is er een sedan: de Renault Fluence Z.E.. Een mooie, elegante wagen, vol techniek en met het bekende (Franse) comfort van Renault. Het derde model is de Renault ZOE, een praktische stadsauto (ter grootte van de Renault Clio) die vlot mee kan in het stadsverkeer. Als laatste de Renault Twizy.

Renault Twizy

Renault kijkt verder met haar oplossingen voor mobiliteit in de toekomst. Men gaat niet klakkeloos alle bestaande modellen in het gamma aanpassen met een elektrische aandrijving. Het Franse merk denkt verder.

Gat in de markt

Uit deze ontwikkeling binnen het bedrijf komt de Renault Twizy voort. De Twizy is een 100% elektrisch voertuig. Het is een tweezitter waarin je beschermt bent tegen weer en wind, veilig zit in een kooiconstructie en waarmee je vlot van A naar B kunt reizen. Je mag het plaatsen tussen een auto en een scooter. Eerdere voertuigen die ook in deze categorie werden geplaatst zijn de BMW C (die overdekte scooter) en de Carver One. Echter de Twizy onderscheid zich ten opzichte van voorgenoemde voertuigen: de Renault Twizy staat op 4 wielen!

Instappen en plaatsnemen

Je neemt plaats in de Twizy via de zijkant; het maakt niet uit welke, want het stuur zit in het midden. De passagier kan plaats nemen in de zetel áchter de bestuurder. Gezellig naast elkaar zitten is er dus niet bij, maar daar gaat het ook niet om bij de Twizy.

Gewicht en formaat

De Renault Twizy weegt circa 400 kilogram (exclusief de accu’s). De Twizy meet iets meer dan 2 meter en 30 centimeter. Parkeerproblemen in de stad moet daarmee tot het verleden behoren. Het formaat valt in de categorie waar de Smart Fortwo en de Toyota IQ ook thuishoren.

Rijden in de Renault Twizy

Er zijn twee versies: een Twizy 80 en een Twizy 45. De getallen duiden het aantal kilometers per uur aan dat het voertuig maximaal halen kan. In de Twizy 45 mag je al rijden vanaf je 16e jaar. Met een scooterrijbewijs welteverstaan, want de verkeersregels … die moet je wel kennen.
Renault maakt het mogelijk om je Twizy naar eigen wens en voorkeuren te ‘pimpen’. Je kunt de 13” lichtmetalen wielen kiezen in een kleur (zwart, rood, groen of blauw).

Concurrentie

Feitelijk is er geen soortgelijk voertuig als de Renault Twizy. Daarom is een directe concurrent niet aan te wijzen. De Smart Fortwo en de Toyota IQ zijn eigenlijk echte, kleine auto’s. Dat is de Renault Twizy niet en daarmee mag je ze eigenlijk niet vergelijken. In sommige gevallen, voor bepaalde doeleinden zoals het vervoeren van personen in de drukke stad, kunnen ze wel de concurrentiestrijd aan. Met de Twizy flits je door het drukke stadsverkeer, nóg meer dan de ervaring die je wellicht al hebt met de Smart Fortwo. Niet zo gek als je bedenkt dat de Twizy 30 centimeter kleiner is, en de draaicirkel véél kleiner. Renault ziet zelf dan ook de scooter meer als concurrent. Niet zozeer als vergelijkbaar voertuig, want dat zou appels met peren vergelijken zijn. Men kijkt meer naar alternatieven voor mobiliteit in de stad.

Actieradius en opladen

Een bekende uitdaging bij elektrisch rijden is de beperkte afstand die je kunt afleggen op een accupakket. De Renault Twizy kan 115 kilometer afleggen. Gebruik je de Twizy voor vervoer van en naar het werk, dan moet je hier ruim voldoende aan hebben. Reis je met twee personen dan neemt dit af vanwege gewicht. Een leeg accupakket laad je weer op in 3,5 uur.

Leverbaar en prijzen

De Renault Twizy is vanaf 2012 verkrijgbaar bij de Renault dealer. De vanafprijs is € 6.900,- en daarmee kost de Renault Twizy niet meer dan een goede (motor)scooter. Althans, dat is de Europese adviesverkoopprijs (maart 2012 vrijgegeven). Door de Nederlandse wetgeving, met belastingen als BPM kan de Nederlandse prijs mogelijk afwijken. Met de aanschafprijs alleen ben je er nog niet. Renault houdt het accupakket in eigen beheer, en die kun je leasen van Renault voor € 45,00 per maand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zero Emission: de elektrische auto's van RenaultIn 2011 brengt Renault zijn eerste elektrische auto's op de markt, en in 2012 vier verschillende modellen die voor versc…
De Renault 4: bedrijfswagens met logo's R4, R4f4, R4f6De Renault 4 was gewild als bedrijfswagen vanwege de relatief grote binnenruimte en bedrijfszekerheid, die gekoppeld was…
Renault Scénic I Phase IIRenault Scénic I Phase IIDe Renault Scénic Phase II is de gefacelifte opvolger van het Phase I model, dat na 1999 niet meer geproduceerd werd. In…
Renault (Grand) Scenic IIIRenault (Grand) Scenic IIIRenault schrijft al sinds 1998 geschiedenis met de Renault Scenic. Toentertijd nog geïntroduceerd onder de naam Megane S…
De Renault 4: type R4f4 en R4f6 Fourgonnette bestelautoRenault bouwt al sinds 1901 bestelwagens en het was dan ook niet meer dan logisch, dat er snel na de introductie van de…
Bronnen en referenties
  • www.autoweek.nl
  • www.renault.nl
  • www.autowereld.com

Reageer op het artikel "Elektrisch rijden: Renault Twizy"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 12-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!