InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kia K9: groot, groter ... grootst

Kia K9: groot, groter ... grootst

Kia K9: groot, groter ... grootst Het Koreaanse automerk Kia komt met de Kia K9: een grote, héél grote auto in het toplimousine segment. Nu Kia in de lagere segmenten heeft laten zien een waardig merk te zijn, met eigenzinnige auto’s, gaat men ook over tot aanval in het topsegment. Men gaat direct de concurrentie aan met gevestigde namen als Mercedes, Audi en BMW.

Kia K9

Het Koreaanse automerk Kia heeft in de autobranche laten zien waartoe men in staat is. In de lagere segmenten heeft men vaste voet aan de grond gekregen met eigenzinnige modellen tegen scherpe prijzen. De doorbraak met de Kia Sorento, één van de eerste betaalbare SUV’s, is daar een voorbeeld van. Nu gaan de Koreanen ook tot de aanval over in een segment dat tot op heden gedomineerd wordt door met name Duitse topmerken als Audi, BMW en Mercedes.

Design

Voor het ontwerp van de Kia K9 is de Duitser Peter Schreyer verantwoordelijk. Schreyer heeft ook bij Audi gewerkt. Wellicht verklaart dit het feit dat bij de eerste aanblik van de Kia K9 direct de gedachten uitgaan naar een Duitse auto? In dit geval niet Audi, maar meer naar de BMW 7 serie. De Kia K9 ziet er gelikt uit, maar het kan niet ontkend worden dat er gekeken is naar de concurrent. Het front doet denken aan BMW, de achterkant aan Lexus. Opvallend, en beproefd succesvol, is de Hofmeister knik in de achterste (C) stijl. Ook accenten als chromen strip tussen beide achterlichten is eerder gezien.

Techniek

De Kia K9 komt te staan op hetzelfde platform als de Hyundai Genesis/Hyundai Equus. En dat zal waarschijnlijk niet het enige zijn dat de K9 gaat delen met de Hyundai. Het is waarschijnlijk dat ook het motorenaanbod gelijk zal zijn aan de Hyundai Genesis. Dat is geen slechte keuze overigens: een 3,8-liter V6, een 4,6-liter V8 en een 5,0-liter V8. De 3.8-liter V6 is al goed voor 350 pk en 400 Nm. De Kia K9 is een achterwielaangedreven auto.

Concurrentie

Kia gaat met de K9 de directe concurrentie aan met de Duitse merken die het toplimousine segment al jaren domineren. En dan welteverstaan met de Mercedes S-Klasse, BMW 7 Serie en Audi A8. De Duitsers hebben hun sporen als kwaliteitsmerk in het hogere segment verdiend. En daardoor is het lastig voor andere merken, die wellicht in lagere segmenten hebben laten zien een waardig merk te zijn, door te breken in de top. Zo heeft Volkswagen het geprobeerd met de Volkswagen Phaeton en probeert Skoda met een grote Superb enig tegenwicht te bieden. Qua comfort en luxe zullen andere merken zeker gelijkwaardige auto’s als Audi, Mercedes en BMW kunnen bouwen. En qua prijs zullen andere merken een veel aantrekkelijker auto kunnen aanbieden. Zo zal ook de Kia K9 zeker goedkoper zijn dan een Mercedes S-klasse of een BMW 7.

De vraag is alleen of de doelgroep voor deze auto’s daar veel om geeft? Er komt in dit segment namelijk een fenomeen om de hoek, waar elke toetreder in het topsegment rekening mee moet houden: en dat is status! Hoe je het ook wendt of keert, in een BMW, Audi of Mercedes kan je gezien worden. Mág je gezien worden! Dat het een auto is die duizenden, misschien tienduizenden euro’s duurder is dan een gelijkwaardige auto van een ander merk, is daarbij geen topic. En op dit punt heeft menig merk dat toe wilde treden in het limousine segment zich stuk gebeten. Is prijs wel een unique selling point voor dit type auto’s? Misschien dat de economische ontwikkelingen, waarbij besparingen een hoofdrol spelen, hier verandering in brengen. Dat men gezien mag worden in een Aziatische auto. Tijd zal het leren.

Wanneer komt de Kia K9 beschikbaar?

Voorlopig is het nog even wachten op de Kia K9. Hij zal wellicht werelwijd worden getoond op de autoshow van New York in april 2012. Hij zal eerst beschikbaar komen op de Aziatische markt. Welke markten daarna komen is onbekend. Ook de naam Kia K9 zal niet blijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.autoblog.nl
  • www.autoweek.nl
  • www.carros.nl

Reageer op het artikel "Kia K9: groot, groter ... grootst"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 01-03-2012
Gepubliceerd: 01-03-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!