InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Autostoeltje aanschaffen

Autostoeltje aanschaffen

Het aanbod van autostoeltje is groot. Ook zijn er flink wat merken die autostoeltjes aanbieden. Bij de aanschaf zou veiligheid altijd voorop moet staan. Bij het vinden van een geschikt stoeltje wordt gekeken naar de leeftijd en het gewicht van het kind. Ook het merk en type van de auto spelen een rol.
Voor het vervoeren van (kleine) kinderen in de auto gelden in Nederland speciale regels. Iedereen boven de 1.35 moeten een autogordel dragen, al dan niet met zit verhoger. Kinderen die nog korter dan 1.35 zijn gaan in een autostoeltje. Het juiste autostoeltje wordt bepaald op basis van gewicht.

Groepen (volgens ECE)

Op basis van het gewicht (en leeftijd) worden autostoeltjes ingedeeld in groepen. De groep 0/0+ voor kinderen tot 13 kilo. Groep 1 voor kinderen van 9-18 kg (1 tot 4 jaar). Groep 2 voor kinderen van 9 tot 36 kg. Tenslotte nog groep 3 voor 22 tot 36. De laatste groep bevat de zitverhogers. Voor alle groepen geldt een maximale lengte van 1.35 meter.

Bevestigingssystemen

Traditioneel worden autostoeltjes met de autogordel vastgezet in de auto. De meeste stoeltjes worden bevestigd met een zgn. driepuntsgordel. Bij veel stoeltjes wordt tegenwoordig ook gebruik gemaakt van het ISOfix-systeem.

ISOfix-systeem

Bij het ISOfix-systeem wordt het stoeltje bevestigd aan een geïntegreerd deel van carrosserie van de auto. Vanaf juni 2005 zijn autofabrfikanten verplicht gesteld auto's te voorzien van speciale bevestigingssystemen, waarmee de Isofix autostoeltjes kunnen worden geïnstalleerd. Het ISOfix-systeem is echter niet universeel. Autostoeltje uitgerust met Top Tether passen in de meeste auto's met ISOfix. Lees voor de aanschaf goed de gebruiksaanwijzing van uw auto.

Europese normen

Er zijn een aantal Europese normen opgesteld om de veiligheid van autostoeltjes uit te drukken. Een kinderzitje dat is goedgekeurd volgens de Europese ECE R44/03 normen voldoet aan de wettelijke eisen die in Europa gelden voor kinderzitjes. Een goed gekeurd autostoeltje is het herkennen aan het (meestal oranje) keurmerk sticker. Controle van deze norm wordt in Nederland uitgevoerd door TNO in Delft.

Termen die veiligheidseigenschappen beschrijven

Veel fabrikanten gebruiken bepaalde termen om eigenschappen van autostoeltjes te beschrijven. Termen kunnen schillen tussen fabrikanten.

Side Impact Protection (SIP)

SIP betekent bescherming van het hoofdje van opzij. Dat is belangrijk bij botsingen en valpartijen. De Side Impact Protection wordt gemaakt van zacht, schok-absorberend materiaal. Voor de zijwaartse bescherming wordt vaak Expanded Polystyrene-schuim (EPS) gebruikt. EPS is een energieabsorberende vulling die gebruikt wordt om de polipropyleen buitenkant van een autostoeltje te vullen om het hoofd, lichaam en zitgedeelte van een kind te beschermen.

Side Impact Rotation (SIR)

Systeem waarbij stoeltje bij zijwaartse botsing opzij draait en je kind beter is beschermd. Het gepatenteerde SIR-principe (BeSafe) zorgt ervoor dat het autostoeltje bij een zijdelingse aanrijding wegdraait van de kant van de aanrijding. Op die manier wordt de beweging van het hoofd opgevangen door de hoofdsteun van de autostoel en niet door het portier van de auto.

AirProtect / SPS

AirProtect en Side Protection System (SPS) zijn systemen voor zijwaartse bescherming die zijn ontwikkeld en worden gebruikt door Maxi-Cosi.
© 2012 - 2017 Basjobsen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veiligheidseisen autostoeltjesIeder autostoeltje (kinderzitje) is gebaseerd op het gewicht van uw kind. Vaak wordt de leeftijd ook genoemd omdat leeft…
Autostoeltjes of zitjes kopen? Waar moet ik op letten?Bij het aanschaffen van autostoeltjes voor uw kinderen staat veiligheid op nummer 1, daarnaast zijn betrouwbaarheid en c…
Het kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdHet kinder-autostoeltje: 70-80% wordt verkeerd geinstalleerdMiljoenen Nederlanders gaan op autovakantie in juli en augustus. Vooral ouders van jongere kinderen kiezen voor een auto…
Hoe lang mag een baby in de Maxi CosiHoe lang mag een baby in de Maxi CosiDe Maxi Cosi is een bekend merk baby-autostoeltje. Eigenlijk valt de Maxi Cosi onder merkverwatering: het merk is zo bek…
Autostoeltje leeftijd en regelsAutostoeltje leeftijd en regelsKinderen in de auto moeten veilig vervoerd worden. Als ze klein zijn mogen ze alleen vervoerd worden in een autostoeltje…

Reageer op het artikel "Autostoeltje aanschaffen"

Infoteur: Basjobsen
Gepubliceerd: 15-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!