InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mobiel parkeren

Mobiel parkeren

Mobiel parkeren Je parkeerplaats betalen met je mobiele telefoon wordt de toekomst. Het kan in steeds meer plaatsen in Nederland. Hoe werkt het parkeren via je mobiele telefoon? Wat kost het parkeren via je mobiele telefoon? Wat zijn de voor- en nadelen van het mobiel parkeren?
Bron: Mzacha / RgbstockBron: Mzacha / Rgbstock

Wie bieden mobiel parkeren aan?

Als je ergens gaat parkeren en je wilt betalen met je GSM, gaat dat heel eenvoudig. Het geld wordt automatisch van je bankrekening afgeschreven en teveel of te weinig betalen is verleden tijd. Je rekent namelijk enkel de minuten af, waarvoor je hebt geparkeerd. De 4 grootste aanbieders van mobiel parkeren zijn Yellowbrick, Parkmobile, Park-line en SMS Parking. Deze 4 aanbieders zijn behoorlijk verschillend van elkaar. Deze verschillen zitten vooral in het soort abonnement, aanmeldkosten, beschikbaarheid en kosten per parkeerbeurt. Niet elke stad is al actief met een vorm van mobiel parkeren, dit kun je het beste op het internet bekijken. Wellicht dat jouw stad ook al deze service aanbiedt.

Bron: Ambroz / RgbstockBron: Ambroz / Rgbstock

Locaties mobiel parkeren

Mobiel parkeren is handig, maar zeker nog niet overal beschikbaar. Om te zien welke steden of dorpen al gereed zijn, kun je terecht op dit overzicht.

Mobiel parkeren is niet goedkoper

Mobiel parkeren is er vooral voor het gemak. Voor de portemonnee hoef je het niet te doen. Mobiel parkeren is namelijk wel duurder dan normaal parkeren. Er komen vaak nog extra kosten bij kijken, zoals kosten per parkeerbeurt en de eenmalige aanmeldkosten. Deze aanmeldkosten lopen ook erg uiteen bij de verschillende aanbieders (zie hieronder in het vergelijkingsoverzicht). Sommige instanties, zoals bijvoorbeeld ANWB geven nog wel eens korting op bepaalde kosten van het mobiel parkeren.

Bron: Kodakgold / RgbstockBron: Kodakgold / Rgbstock

De kosten van de mobiele parkeerdienst

De mobiel parkeeraanbieders werken ook met abonnementen en bij 3 van de 4 worden daar ook abonnementskosten voor in rekening gebracht. Bij een dergelijke inschrijving wordt je kenteken aan je kenteken gekoppeld en kun je actief beginnen met mobiel parkeren. Bij Yellowbrick en Park-line duurt dit proces veelal een week en bij de andere 2 providers kun je direct van start gaan. De gemaakte parkeerkosten worden of per halve maand of per maand per automatisch incasso van je rekening afgeschreven. Bij de steden waar je maximaal een uur kunt parkeren is dat geen probleem met de mobiele parkeerdienst. Je ontvangt een herinnering via je telefoon dat je minuten er bijna opzitten en deze kun je dan vervolgens weer verlengen. Deze herinneringsdienst wordt door alle 4 providers aangeboden en hier betaal je ook kosten voor. Uiteraard kun je deze dienst ook uitzetten. De kosten lopen uiteen en zie je in het overzicht hieronder.

Bron: Jmjvicente / RgbstockBron: Jmjvicente / Rgbstock

De conclusie van mobiel parkeren

Het gebruikersgemak is uiteindelijk de belangrijkste motivatie om het mobiel parkeren te gaan ondernemen. Geen chipknip of losliggende munten die je moet bewaren. De speurwerk naar die ene parkeerautomaat is ook verleden tijd geworden. Financieel is het toch nog wel een nadeel. Je betaalt immers het gewone parkeertarief en daarbovenop de kosten voor de mobiele diensten. Daarentegen betaal je wel enkel voor de minuten waarvoor je parkeert. Ben je van plan om mobiel te gaan parkeren dan is het nog een hele uitdaging om de dienst te vinden die het beste bij jouw wensen past. Hieronder een vergelijkingsoverzicht.

PARKMOBILEPARK-LINEYELLOWBRICKSMS PARKING
Website www.parkmobile.nlwww.park-line.nlwww.yellowbrick.nlwww.smsparking.nl
Aanmeldkosten 2,50 (bij eerste 2 kentekens) 10,- (incl. parkeerkaart) 10,- (Incl. Qpark-pas en transponderkaart) 5,- (ongeacht aantal kentekens)
Abonnement 1,75 per maand (geen extra kosten per parkeeractie) 2,50 per maand (optioneel) 0,60 per week (optioneel, dan geen kosten per parkeeractie)Geen abonnement
Parkeerkaart (in sommige steden) 5,- 7,50 (alleen bij verlies) 4,-n.v.t.
Kosten parkeren via SMS 0,25 (indien geen abonnement) 0,30 (bij abonnement) en 0,50 extra (zonder abonnement) 0,30 (indien geen abonnement) 0,30 (=2 SMS berichten)
Kosten parkeren via App 0,25 per parkeeractie (indien geen abonnement) 0,15 per parkeeractie 0,30 per parkeeractie (indien geen abonnement) 0,15 per parkeeractie
Kosten parkeren via Telefoon Lokaal tarief + 0,25 per parkeeractie (indien geen abonnement) 0,15 per minuut 0,038 (088-nummer) of 0,06 per minuut (0900-nummer) + 0,30 per parkeeractie (indien geen abonnement)n.v.t.
Kosten SMS-herinnering 0,25 per sms 0,35 per sms 0,35 per sms 0,15 per sms
Kosten parkeren via internet 0,25 per parkeeractie (indien geen abonnement) 0,15 per parkeeractie 0,30 per parkeeractie (indien geen abonnement) 0,15 per parkeeractie
Kosten online te zien? jajajaja
Betaalmethodes Maandelijks via automatisch incasso via creditcard of bankrekeningMaandelijks, automatisch incasso via creditcard of bankrekening (factuur voor zakelijke klanten)2-wekelijks, automatisch incasso via creditcard of bankrekening2-wekelijks, automatisch incasso via creditcard (met 3,5% fee) of bankrekening

Lees verder

© 2012 - 2017 Mayorfrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Parkeren met de mobiele telefoonDe tijd dat je met een handvol muntjes voor een parkeerautomaat stond, lijkt langzaamaan tot het verleden te behoren. St…
Goedkoop parkeren in grote stedenHet is moeilijk om op betaalbare wijze te parkeren in het centrum van grote steden, want enerzijds is er vaak maar een b…
Televisie en video op mobielTelevisie en video op mobielOp je mobiele telefoon televisie en video bekijken, is sinds december 2008 mogelijk. Er is een mobiele variant van 'uitz…
Het zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetHet zo voordelig mogelijk gebruik maken van mobiel internetAls u in deze tijd een telefoon koopt zit hier in 95% van de gevallen internet op. Het is uw eigen keuze om internet op…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Mobiel parkeren"

Infoteur: Mayorfrits
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!