InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrisch rijden: Smart Fortwo electric drive

Elektrisch rijden: Smart Fortwo electric drive

Elektrisch rijden in de Smart Fortwo electric drive (ed). Van 2007 is men bij Smart al aan het testen met de elektrisch aangedreven variant van de tweezitter. Er zijn veel tests uitgevoerd, waarbij men alle ervaringen heeft weten te plaatsen in de nieuwe Smart Fortwo ed die medio 2012 beschikbaar is. Doelstellingen voor de engineers bij Smart waren in de afgelopen jaren: krachtiger, sneller en een verbeterde actieradius.
Smart geeft de elektrische Fortwo een behoorlijke impuls. Deze derde generatie Smart Fortwo electric drive debuteert op de IAA in Frankfurt in september 2011 en is leverbaar vanaf voorjaar 2012.

De nieuwe Smart Fortwo electric drive is duidelijk een effect van de opgedane praktijkervaring. Deze ervaring haalt men uit vele duizenden testauto’s die men laat rijden in stedelijke gebieden, zoals in het drukke stadsverkeer van Londen. De aandachtpunten waar de Engineers van Smart hun tanden op stuk konden bijten waren: krachtiger, sneller en een verbeterde actieradius.

Krachtiger en sneller

Eén van de punten waar men vanuit het testveld commentaar op kreeg, was het vermogen van de elektrische Smart. Met te weinig vermogen, en daarmee ook te weinig snelheid, kon men niet meekomen in het drukke stadsverkeer. In de nieuwe Smart Fortwo electric drive is het vermogen verhoogd van 30 kW naar 55 kW in combinatie met een koppel van 130 Nm. Het resultaat mag er zijn: in minder dan 13 seconden accelereert de nieuwe Fortwo electric drive van 0 naar 100 kilometer per uur. Belangrijker om mee te kunnen komen in het stadsverkeer is de sprint naar een snelheid van 60 kilometer per uur: 5 seconden. Daarmee heeft men bijna 25% winst kunnen boeken, en dat merk je. De topsnelheid bedraagt voor meer dan 120 kilometer per uur, wat eerst 100 kilometer per uur was. Hiermee lijkt de Smart Fortwo electric drive klaar te zijn voor het echte werk.

Verhoogde actieradius

Elektrisch rijden heeft voor- en nadelen. Een belangrijk aandachtspunt, en daar heeft elke fabrikant mee te maken, is de actieradius: hoe ver kan men rijden op één volgeladen batterijpack? De Smart Fortwo electric drive haalt ruim 140 kilometer mits volgeladen. Vergelijkbaar dus met concurrenten als de Peugeot iOn. En dit is ruim voldoende voor stadsverkeer. Opladen kan in acht uur, en via een openbare laadpaal of snellader thuis kan zelfs binnen een uur weer 140 kilometer rijden. Zowel de verbeterde prestaties alsook de verhoogde actieradius zijn het gevolg van een nieuw accupakket.

Nieuwe looks voor Smart Fortwo

Smart heeft de Fortwo en dus ook de Fortwo electric drive een nieuw uiterlijk gegeven. Op het eerste gezicht niet direct merkbaar maar de verschillen zijn er wel degelijk: een nieuwe grille (logo nu in de grille in plaats van op de motorkap), nieuwe voorbumper, LED-dagrijverlichting, geaccentueerde zijskirts en een aantal kleine modificaties aan de achterzijde. Vanaf heden van de Smart Fortwo electric drive geleverd worden in dezelfde kleuren als de gewone Smart Fortwo.

Smart Fortwo electric drive in Amsterdam

Vanaf eind november 2011 start car2go in Amsterdam met de verhuur van 300 Smart Fortwo electric drive auto’s. Amsterdam is de vijfde stad ter wereld waar car2go wordt aangeboden en de eerste stad in Europa met een volledige elektrisch aangedreven vloot. Hiermee is het elektrisch rijden in één klap voor een groot publiek beschikbaar. De 300 elektrische Smarts kunnen worden gehuurd zonder dat ze op een vastgestelde plaats of tijd weer moeten worden ingeleverd. De auto's kunnen op straat worden opgeladen bij de Amsterdamse oplaadpunten.

De auto’s hebben een witte kleur, wellicht refererend aan het ‘witte fietsenplan’ dat ooit in de stad is uitgerold. Dit project zal bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in de stad en men hoopt met het bieden van dit groene alternatief het verkeer in de binnenstad te ‘schonen’ door mensen uit hun eigen auto te krijgen.

Ze zijn beschikbaar als deelauto en staan verspreid over de gehele binnenstad. (lees: binnen de ring A10 én onder het IJ, maar met delen van de Zuidas, Arena en IJburg. De Smarts parkeren hier gratis en kunnen worden achtergelaten op de gewone parkeerplekken of bij één van de ruim 200 oplaadpunten op straat die Amsterdam nu rijk is. Ook is het mogelijk om de auto te parkeren op één van de 36 speciaal daarvoor aangewezen car2go-parkeerplaatsen in zes garages van Q-Park in het stadscentrum.

Ebike

Smart onthult tegelijk met de derde generatie Fortwo electric drive ook de productieversie van de Smart ebike. Zelfs met de Smart is het niet mogelijk om overal te kunnen komen in de drukke binnensteden. Dan is de elektrische fiets en scooter een groen en aantrekkelijk alternatief.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrische auto's: lijst met alle elektrische auto'sElektrische auto's: lijst met alle elektrische auto'sLijst met elektrische auto's die tot op heden op de markt zijn. Er komen steeds meer elektrische auto's op de markt. Gro…
Zuinige auto's: Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, CitroënZuinige auto's: Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, CitroënDe auto's worden steeds zuiniger. In 2011 heeft de ANWB de volgende top 10 van auto's (kleine modellen met een dieselmot…
Auto's met 14% bijtellingAuto's met 14% bijtellingVanaf 2010 zijn de percentages van de bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto aangepast. Er zijn steeds mee…
Zuinige auto's: Fiat, Smart, Toyota, Citroën, NissanZuinige auto's: Fiat, Smart, Toyota, Citroën, NissanDe auto's worden steeds zuiniger. In 2011 heeft de ANWB de volgende lijst van auto's (kleine modellen met een bezinemoto…
Top 3: Energiezuinige diesel auto'sIn deze tijd halen de benzine prijzen echt enorme bedragen, voor een liter benzine ben je tegenwoordig gemiddeld rond te…
Bronnen en referenties
  • www.smart.nl
  • www.autovisie.nl
  • www.car2go.nl

Reageer op het artikel "Elektrisch rijden: Smart Fortwo electric drive"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-02-2012
Gepubliceerd: 06-02-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!