InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Mijn auto start niet! Wat moet ik doen?

Mijn auto start niet! Wat moet ik doen?

Mijn auto start niet! Wat moet ik doen? Winter in het land! Bar koud. Sneeuw. Ijs. En bij de eerste winterprik is het weer raak. Je wil naar je werk vertrekken, steekt de sleutel in het contact, draait de sleutel om en ... niets! Ijzige stilte! Paniek! Wat nu? Waarschijnlijk is je batterij leeg door de koude. De wegenwachters die je opbelt, worden overspoeld door telefoontjes en vragen je om een paar uur geduld te hebben. Daar gaat je baas niet mee lachen! Dan maar zelf aan de slag. Even kalm blijven, een paar trucjes toepassen en je wagen vertrekt zo!
Van bij de eerste winterprik is het weer raak. De wegenwachters worden overspoeld door telefoontjes. Talloze mensen staan voor hun deur of voor hun werk met een auto die niet wil starten. De koude heeft de batterij helemaal leeg gemaakt. Geen zin om uren op de depanneur te wachten? Probeer er dan zelf wat aan te doen. Makkelijker dan je dacht!

Wat kan je zelf doen om je auto te laten starten?

Zet alle elektriciteit af: radio, verwarming, lichten, raamverwarming, etc. Tracht nog eens te starten. Maak een pompende beweging met je voet. Wanneer de motor aanslaat, blijf je even met je voet op de pedaal staan, zonder verwoed gas te geven. Laat je onmiddellijk los, dan wil de motor wel eens terug stil vallen. En aangezien starten heel wat energie van je accu vergt, zou dit dan wel eens de genadeslag kunnen zijn. Het beste is om, wanneer je de motor aan de praat hebt gekregen, een aantal kilometer te rijden met de auto. Korte ritjes maken de accu immers zo weer leeg omdat hij niet genoeg oplaadt. Ideaal zou zijn om minstens 40 kilometer te rijden.

Oude schipperstruuk

Lukt het zo niet? Pas dan eens deze oude schipperstruuk toe. Doe een beetje ether op een doekje. Open je motorkap en leg het doekje voor de toevoerbuis naar je motor. Tracht de motor te starten. Door de verdampende ether zal de motor sneller aanslaan. Haal het doekje weg en je kan vertrekken!

Wat kan je op voorhand doen?

Auto op voorhand opladen

Wanneer de koude is aangekondigd, kan je zelf al een batterijlader op je auto aansluiten. Zo kan je auto rustig opladen en is je auto 's morgens startensklaar. Met een goede acculader kan je je auto niet overladen. De batterijlader schakelt dan immers automatisch uit wanneer de accu vol is. Je kan je auto dus gerust de hele nacht aangesloten laten. Ook verkeerd aansluiten kan bij een goede batterijlader geen kwaad, want ook hier is een veiligheid ingebouwd. Dummies kunnen deze moderne batterijladers op hun auto aansluiten zonder gevaar.

Auto in de garage

Heb je een garage, zet je auto dan binnen. Dat scheelt toch ook weer een paar graden.

Auto toedekken

Geen batterijlader en geen garage? Leg een deken en karton over je motorkap. Op die manier hou je ook weer de koude een beetje van je motor.

Beetje benzine bij de diesel

Rijd je met diesel? Diesel bevriest sneller dan benzine. Je kan dus best een beetje benzine bij je dieseltank doen. Opletten, echt een beetje! Dus bijvoorbeeld een half litertje benzine voor 40 liter diesel, een liter benzine op een tank van 70 liter. De benzine zal er voor zorgen dat je motor sneller aanslaat en tijdens het rijden mengen diesel en benzine zich, zodanig dat je geen problemen krijgt.

De accu is echt plat: opladen met een andere auto

Op zoek naar andere auto en startkabels

Krijg je je motor echt niet aan de praat? Dan zal je de hulp van een andere bestuurder moeten inroepen. Tenminste als je startkabels bij je hebt. Let er wel op dat je startkabels hebt met een dikke koperen kern, vooral voor dieselmotoren.

Hoe laad je je auto op met startkabels?

Je vraagt aan de andere bestuurder om zijn auto met zijn neus tegen jouw auto te zetten. Je motor staat af, je handrem staat op en je motorkap staat open. Idem dito voor de auto van de andere bestuurder.

Op de polen van de startkabels staan een plus- en een minteken. Je begint met de beide pluspolen met de rode kabel te verbinden. Eerst omklem je de pluspool van de volle batterij. Daarna verbind je de minpolen met de zwarte kabel. Ook weer eerst de volle accu omklemmen. Let goed op dat je de polen niet verwisselt, anders kan de motor zware schade oplopen.

Als de kabels zijn aangebracht, start je de motor van de "goede" auto. Laat de motor van deze auto drie minuten draaien en start dan de "lege" auto. De auto start? Super! Zet even verwarming en ruitontdooier op bij beide auto's. Zo vang je stroompieken op die ontstaan tijdens het losmaken van de kabels.

Om de kabels los te maken, werk je in omgekeerde volgorde. Eerst de zwarte kabel losmaken van de zwakke auto, daarna van de volle auto. Daarna de rode bij de zwakke auto en dan de rode bij de volle auto.

Laat de motor van de lege auto een tijdje stationnair draaien en rijd daarna een poosje rond. Zo laadt de accu terug op tot een redelijk niveau.

Je krijgt de accu echt niet aan de praat?

Lukt het niet? Staak dan je pogingen, anders kan je de katalysator beschadigen. Toch maar best de wegenwachters opbellen in dat geval!

Regelmatig lege batterij? Nieuwe kopen!

Val je regelmatig zonder stroom? Dan is de accu misschien gewoon op. Met moderne accu's doe je maar zo'n twee jaar tegenwoordig. Laat je accu even testen en zet er desgevallend een nieuwe in. Voor zo'n 50 à 100 euro, afhankelijk van het type auto en de plaats waar je de accu koopt, ben je gesteld.

Mogelijke boosdoener: de gloeibougies

Laat voor de zekerheid ook je gloeibougies eens nakijken. Soms is er eentje stuk en dan start de auto "op drie poten" , wat ook een oorzaak kan zijn van startproblemen.

Slechte brandstof

Wat ook al eens kan schelen is veranderen van pompstation. Soms is de brandstof van je vertrouwde pompstation niet van echt goede kwaliteit. Ergens anders gaan tanken kan soms de oplossing zijn. Mensen die op diesel rijden kunnen in de winter ook eens superdiesel tanken.

Stroomlekken

Let op voor stroomlekken: een lampje dat blijft branden in de kofferbak, een radio die zacht blijft opstaan, etc. Schakel ook altijd deze energievretende bronnen uit.

Wil je al deze miserie vermijden? Dan kan je best je voorzorgen nemen wanneer je met de auto de baan op moet wanneer het koud en glad is

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Starten met startkabels ... zo doe je dat!De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is di…
Eerste hulp bij autopechEerste hulp bij autopechNiks vervelender dan autopech hebben. Net wanneer je snel ergens moet zijn start je auto niet meer door een lege batteri…
Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheidOpel Ampera 2011, elektrische auto met snelheidIn 2011 is het dan zover, de Opel Ampera zal op de markt verschijnen. In 2011 kunt u met deze elektrische auto over de w…
Zelf je accu vervangenZelf je accu vervangenIedere autobezitter heeft er wel eens mee te maken gehad of zal er ooit mee te maken krijgen: onvoorziene en vooral onve…
Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!Help, mijn auto start niet meer – elektrische problemen!Voor het besturen van een auto, is het noodzakelijk dat het voertuig in eerste instantie start. De motor wordt daartoe v…

Reageer op het artikel "Mijn auto start niet! Wat moet ik doen?"

Reacties

Bos, 02-02-2016 22:55 #11
Ik heb een nissan micra 2001. Ik heb er vandaag een nieuwe accu op gezet. Maar tot mijn grote verbazing start de auto nog niet. Volgens mij is er een zekering kapot.Want hij probeerd wel te starten.Maar ik zie dus altijd het olielampje en acculampje in beeld. Nou die doen niks. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat er iets mis is gegaan. Want ik had iemand die heeft een diesel. Die heeft geprobeerd om met startkabels mijn accu weer aan de praat te krijgen. Toen werden de kabels heel erg heet. Misschien is er iets doorgebrand. Nou in ieder geval ik kan de oorzaak nu ff niet vinden. Maar misschien weet iemand het van jullie.

L., 30-11-2015 22:47 #10
Ochtends als ik mijn auto wil starten dan start hij hem heel normaal.
en op het moment dat mijn motor warm is en ik ben ergens geweest en zet mijn auto weer uit, en weer aan krijg ik mijn auto gestart maar valt weer uit, mijn accu is prima heb geen rare meldingen mijn startmotor onlangs vervangen.
alleen vorige week gaf die aan dat mijn tank leeg is maar ik heb er een aantal km wel mee gereden en pas later volle tank erin gedaan. weet iemand misschien wat het probleem kan zijn? Reactie infoteur, 01-12-2015
Hallo,

Misschien handig als je even vermeldt welke auto je juist hebt en hoe oud hij precies is.

Zo kunnen mensen makkelijker reageren.

Wat die tank betreft: wanneer je melding krijgt dat je tank leeg is, kan je er nog een aantal kilometer mee rijden. Het juiste aantal kilometer staat in het boekje van je auto.

Hopelijk weet iemand raad! Succes!

Lucas, 03-06-2014 15:21 #9
Een Opel Astra van 2002,diesel. Heb de startmoter begin dit jaar vervangen en nu start de auto soms wel, soms niet. Draai de sleutel en alles gaat normaal totdat ie de startmotor moet draaien. dat wil niet altijd. Als ik dan maar met de sleutel " in en uit, vooruit/ achetruit draai wil ie wel starten. Zou er iets met de sleutel, het "slot" of misschien met de accu kunnen zijn? Reactie infoteur, 03-06-2014
Hallo,

Dat kan ik van op afstand moeilijk beoordelen. Even naar de garage zou ik zo zeggen.

Mvg,

Mapa

Tom, 01-03-2014 19:50 #8
@infoteur: dank voor de reactie. Ik heb de auto binnen gezet. Nu start hij iedere keer. Dat vind ik eigenlijk wel heel gek - dat suggereert toch dat het probleem veeleer te maken heeft met koude, dan met metaalsplinters, of vergis ik me? Wat zijn de symptomen van zo'n metaalsplinters in het circuit? de garage waar ik laatst was, die die diagnose stelden, zeiden me dat het 5000 euro zou kosten om het op te lossen… ik ben nogal in paniek daardoor, want dat zou betekenen dat ik de auto net zo goed weg kan doen en mijn geld dus in de vuilbak heb gegooid zes maand geleden…

Kan ik Superdiesel in eender welke dieselwagen doen? de auto is van 2007; het bizarre is dat ik er nog nooit "excellium diesel" in had gedaan, tot de dag dat de startproblemen zich weer voordeden. Zou dat ermee te maken kunnen hebben?

De accu is al nagezien door drie verschillende personen - ze zeiden dat hij ok was op het eerste gezicht… wel zeiden ze een keer iets over de spanning die niet optimaal was…

met vriendelijke groet
Tom Reactie infoteur, 09-03-2014
Hallo,

Spijtig genoeg kan ik je van op afstand niet echt helpen. Ik kan alleen maar gissen.

Het zou kunnen dat de auto gevoelig is voor kou of vochtigheid. Goed nieuws dus: het is bijna zomer en dan zijn de problemen vanzelf opgelost… tot volgend jaar. Als het probleem opgelost is door hem binnen te zetten, dan moet hij maar elke avond in de garage.

Super diesel kan in alle dieselwagens.

Succes er mee!

Tom, 27-02-2014 20:44 #7
Ik heb een vraag. Ik kocht zes maand geleden een tweedehandse Renault Kangoo, diesel, met 94.000 kilometer op de teller. Hij startte bij de aankoop al iets langzamer dan "normale" auto's, maar de verkoper zei dat dat bij dat model altijd zo was. Toen het kouder werd, startte hij niet meer. Mijn garagist verving de ontstekingskaarsen, en hij startte wel weer, maar nog altijd trager dan normale auto's. Na een maand startte hij weer niet meer. Wegenhulp kwam erbij; zei konden hem starten maar zeiden dat er iets grondig fout zat. Ik ging dus naar een Renaultgarage. Daar hebben ze startmotor vervangen. Hij startte toen weer vlekkeloos. Na een maand echter, kreeg ik hem op een morgen niet gestart. Smiddags ging het wel, na heel lang proberen. Ik ben meteen naar de Renaultgarage gereden. De volgende dag startte hij bij hen eerst wél, en dan 's avonds niet. Ze melden me dat ze 90 procent zeker zijn dat er metaalsplinters in het brandstofcircuit zitten… Ik ging de auto ophalen; hij startte eerst niet, maar toen plots wel. Als ik er een poosje mee rijd, en dan uitzet en onmiddellijk weer start, dan is er geen probleem. Als hij echter bvb. een nacht stilstaat, dan lukt het niet of heel moeilijk… Kunt u beter inschatten dan ik wat het probleem zou kunnen zijn? Als het daadwerkelijk metaalsplinters zijn, zou hij dan niet altijd slecht moeten starten?
met vriendelijke groet
Tom Reactie infoteur, 28-02-2014
Hallo,

Pff, een moeilijke van op afstand.

Wat ook al eens wil helpen is superdiesel gebruiken in plaats van gewone diesel. Dat "smeert" beter.

Anders nog eens naar de garage gaan om de batterij te laten doormeten. Is die nog goed? Of staat ze zwak?

Succes!

Jean, 21-02-2014 10:48 #6
Auto van mijn dochter doet helemaal niets, accu doorgemeten is goed. startmotor goed. opel astra van 1996. geeft wel geluid maar start niet door. Reactie infoteur, 21-02-2014
Auto van 18 jaar oud… misschien even garagist bijhalen. Van op afstand is het een beetje moeilijk om te oordelen, sorry.

Succes er mee!

Bert, 07-07-2013 19:10 #5
Ik heb een ranault scenic. de moter draait wel maar hij start niet. mag ik van iemand weten wat het ken zijn?
m.v.g. bert

Niels, 23-01-2013 23:06 #4
"Hallo vandaag heb ik geprobeerd om de bestelbus(diesel) te starten met behulp van een benzine auto. Ik heb een half uur de auto laten draaien. En de bestelbus wou niet starten. De lampjes op mijn dashboard branden, maar zodra ik wil starten valt alle stroom weg.

Moet ik een nieuwe accu monteren?"

JH, de dieselmotor in je bus heeft een hogere laadstroom nodig om te starten, de laadstroom van je benzineauto is te laag.

Andersom zou wel kunnen geloof ik, maar je moet dus een vonkje krijgen van een andere dieselbus/auto

Jh, 17-01-2013 00:33 #3
Hallo vandaag heb ik geprobeerd om de bestelbus(diesel) te starten met behulp van een benzine auto. Ik heb een half uur de auto laten draaien. En de bestelbus wou niet starten. De lampjes op mijn dashboard branden, maar zodra ik wil starten valt alle stroom weg.

Moet ik een nieuwe accu monteren?

Suri, 04-01-2013 11:34 #2
In mijn geval wil ik mijn accu opladen, ik rijd een benzine auto van 2.5 liter. Kan dit opgeladen worden door een (kleinere) benzine auto van 1.3 liter? Ik heb dit namelijk geprobeerd, maar het wilt niet werken, nu wil ik dus achterhalen of het probleem met de starkabel, accu of auto verhouding heeft te maken.
Bedankt, Suri Reactie infoteur, 04-01-2013
Hallo,

De kleine auto is te zwak om de grote op te laden. Je hebt een gelijke of sterkere auto nodig.

Mvg,

Mapa

Khan, 07-05-2012 16:17 #1
Als de accu niet doet (van een benzine auto) en je wilt met behulp van een startkabel aan een andere auto (diesel auto) aansluiten om auto (benzine auto) te start krijgen. Maak dit uit of een auto diesel is of benzine? Het is toch de accu die je verbindt met de andere auto of denk ik fout?
Mijn buurvrouw en man denken dat het niet kan. Weet u misschien het antwoord.
Groeten, khan Reactie infoteur, 07-05-2012
Beter is dat beide auto's van hetzelfde type zijn. Als je dan toch twee verschillende soorten hebt, dan is het beter een benzine auto op te laden met een diesel. De motor van een diesel is immers krachtiger. Succes!

Infoteur: Mapa
Laatste update: 10-01-2017
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Winter
Reacties: 11
Schrijf mee!