InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe Smart Fortwo (2012)

Nieuwe Smart Fortwo (2012)

In 2012 komt het automerk Smart met haar derde generatie Smart Fortwo: de tweezitter waarmee het merk vanaf 1998 furore maakt. Hoewel er niet echt over een nieuwe generatie gesproken kan worden, omdat het slechts om enkele cosmetische aanpassingen gaat, brengt het bedrijf het nieuws toch zo naar buiten. Smart staat weer even in de spotlights en is nog volop levend.

Smart

Het idee om een kleine stadauto te maken die afwijkt van alle wagens die op dat moment beschikbaar zijn, ontstaat bij het bedrijf Swatch dat toch voornamelijk bekend staat om haar horloges. Samen met automerk Mercedes wordt in 1994 een bedrijf onder de Daimler-organisatie opgetuigd. Aanvankelijk heet het bedrijf Micro Compact Car (MCC Smart), maar in 2002 besluit men alleen nog met de naam Smart verder te gaan. De letter 'S' komt van Swatch, de letter 'M' van Mercedes en Art is wat ze maken.

Smart City Coupé, een uniek concept

De kleine, eigenzinnige auto waar men jaren aan werkt, komt in 1998 daadwerkelijk op de markt beschikbaar. De tweezitter, dan nog met de naam Smart City Coupé, ondervindt een verdeling qua mening onder het publiek: de één vindt het een geniale oplossing voor veel verkeersproblematiek in de stad (zoals parkeren), de ander ziet geen toekomst voor het autootje. Uniek was het in ieder geval, daar was men het over eens. Veel bedrijven die wilden opvallen op de Nederlandse snelwegen schaften een Smart aan en beplakten de auto vol met stickers.

Uniek aan de Smart City Coupé de kern van de wagen: de Tridion veiligheidskooi. De Smart kan geheel naar smaak qua kleur worden aangepast: de wagen bestaat uit veel kunststof panelen die makkelijk vervangen of uitgewisseld kunnen worden, maar dus ook mogelijkheden bieden tot vele combinaties qua kleurstelling.

Ook uitzonderlijk aan de Smart is het distributiekanaal. Niet verkrijgbaar via gebruikelijke dealers, maar alleen via de eigen Smart Centers. Deze Smart Centers vestigden zich op zichtlocaties langs snelwegen, en waren herkenbaar aan een hoge, glazen toren waarin de Smart modellen werden tentoongesteld.

Aanvangsperikelen

De eerste generatie Smart City Coupé heeft het niet makkelijk. Technische mankementen bezorgen de Smart doffe laag over het galnzende succes dat men graag wilde boeken. Soms moest de complete motor worden vervangen na enkele tienduizenden kilometers, er waren veel problemen met de versnellingsbak, het sproeisysteem dat was geintegreerd in de ruitenwissers functioneerde slecht, de vering was niet al te best, en zo zijn er meer mankementen op te noemen. In 2001 lost men veel van deze technische problemen op, en de Smart City Coupé krijgt steeds meer liefhebbers. Men grijpt de aanpassing ook aan om een kleine verandering in het uiterlijk toe te passen, door de koplampen aan te passen.

In 2004 vindt de volgende aanpassing plaats. Men verhoogt de inhoud van het motorblok, waardoor de Smart City Coupé meer vermogen krijgt en dus ook beter mee kan komen in het verkeer. De naam van de Smart wordt gewijzigd in de Smart Fortwo. Dit heeft te maken met de komst van een broer: de Smart Forfour. Deze grotere Smart is bedoeld voor 4 personen, zoals de naamstelling doet vermoeden.

Naast het aanbieden van de Smart Fortwo brengt het merk ook andere modellen op de markt. Zoals genoemd de Smart Forfour (voor 4 personen), de Smart Roadster (een sportieve, lichte sportwagen), de Smart Crossblade (een volledig open versie van de Fortwo) en natuurlijk de Smart Fortwo Cabrio. Het publiek vindt het even leuk, maar als snel blijkt dat Smart vooral succesvol is geworden vanwege die eigenzinnige Smart Fortwo. De andere auto's ondervinden te veel concurrentie van de reguliere automarkt. Smart trekt dan ook de stekker uit alle andere modellen en levert alleen nog de Smart Fortwo en Fortwo Cabrio. Deze zijn verkrijgbaar via de Mercedes Benz dealers, omdat het te duur is om de Smart Centers open te houden voor alleen de verkoop van de Fortwo. Sinds 2006 zijn de (meeste) Smart Centers verleden tijd.

Tweede generatie

In 2007 komt Smart met een volledig nieuwe Smart Fortwo. De nieuwe Smart is maar liefst bijna 20 centimeter langer. De langere wielbasis zorgt voor een betere weglegging en neemt het idee van een 'stuiterbal' gedeeltelijk weg. De auto is volwassener en er zijn veel opties die je ook op gewone gezinsauto's kunt treffen: zij-airbags, licht- en regensensoren, parkingassistance, etc. De Smart Fortwo kan nu 145 kilometer per uur halen en heeft vanwege de lengte meer ruimte achterin voor bagage ('twee kratjes bier in plaats van één"). In 2008 introduceert men de Smart Fortwo pas in de United States.

2012, de nieuwe Smart Fortwo

Enige tijd geleden heeft men nog enkele wijzigingen doorgevoerd, met name aan het interieur, techniek en de beschikbare kleuren (toch nog altijd een van de features van de Smart). In 2012 zijn de looks van de auto aan de beurt. Meest opvallende wijziging is de neus van de Smart. De nieuwe bumper oogt wat stoerder, met name aan de onderzijde. De grille behoudt zijn afmetingen maar het rooster oogt nu groter. Het valt niet direct op, maar nu je het weet, zie je het direct: het logo verhuist van de motorkap naar de grille. Aan de achterzijde heeft de Smart een andere bumper. Het geheel maakt de Smart Fortwo weer meer bijdetijds. De facelift geldt overigens ook voor de Smart Fortwo Cabrio. Motorisch verandert er voorlopig niets. Je kunt kiezen uit een 3-cilinder benzinemotor met 61 pk of 71 pk, eventueel verkrijgbaar met turbo (84 pk of 102 pk) of je kiest voor de dieselmotor met 54 pk.

Electrisch rijden in de Smart Fortwo ed (Electric Drive)

Sinds 2007 voert smart praktijktesten uit met de elektrisch aangedreven Smart Fortwo electric drive. Wat begon met 100 auto’s in London groeide uit naar een indrukwekkend testpark van maar liefst 2.000 auto’s. Dat is ruim het dubbele van wat smart voor ogen had. Dankzij die 2.000 elektrische auto’s heeft de fabrikant veel informatie verzameld van haar klanten, potentiële klanten en zakelijke gebruikers. Veel van de informatie is verwerkt in deze derde generatie. Ook in Amsterdam is een project gestart eind 2011 met de electrische Smart Fortwo. Het project heet car2go. Het betreft de verhuur van 300 elektrische Smarts als deelauto, verspreid over de stad (binnen de ring en onder het IJ). Amsterdam is de vijfde stad ter wereld waar car2go wordt aangeboden en de eerste stad in Europa met een volledige elektrisch aangedreven vloot. Hiermee is het elektrisch rijden in één klap voor een groot publiek beschikbaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elektrisch rijden: Smart Fortwo electric driveElektrisch rijden in de Smart Fortwo electric drive (ed). Van 2007 is men bij Smart al aan het testen met de elektrisch…
Zuinige auto's: Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, CitroënZuinige auto's: Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, CitroënDe auto's worden steeds zuiniger. In 2011 heeft de ANWB de volgende top 10 van auto's (kleine modellen met een dieselmot…
Zuinige auto's: Fiat, Smart, Toyota, Citroën, NissanZuinige auto's: Fiat, Smart, Toyota, Citroën, NissanDe auto's worden steeds zuiniger. In 2011 heeft de ANWB de volgende lijst van auto's (kleine modellen met een bezinemoto…
Auto's met 14% bijtellingAuto's met 14% bijtellingVanaf 2010 zijn de percentages van de bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto aangepast. Er zijn steeds mee…
Carl Benz – uitvinder van de eerste benzinemotorNaast de man achter het Mercedes-Benz imperium is de op 25 november 1844 geboren Carl Benz de uitvinder van de eerste be…
Bronnen en referenties
  • www.smart.nl
  • www.autoweek.nl
  • www.autoevolution.com
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Nieuwe Smart Fortwo (2012)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-02-2012
Gepubliceerd: 31-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!