InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Elektrisch rijden: Peugeot iOn

Elektrisch rijden: Peugeot iOn

De Peugeot iOn is een van die elektrische auto’s die niet alleen op autosalons en –shows als concept worden getoond, maar die je ook daadwerkelijk in het dagelijks straatbeeld ziet rijden. Leverbaar vanaf begin 2011 en inmiddels in met name het stadsverkeer al een vertrouwd gezicht. Schoner rijden, met 0 gram uitstoot en geen lawaai, dat is toekomst.
Elektrisch rijden heeft een uitstoot van 0 gram CO2. Schoner rijden kan niet. En ook geen geluid bij elektrisch rijden, dus ook op die wijze draagt het bij aan een beter (leef-)milieu. Waarom rijden we niet allemaal elektrisch?

Elektrisch rijden

Maar liefst 90% van alle ritten in het dagelijks verkeer zijn korter dan 60 kilometer. De Peugeot iOn heeft met een volledig opgeladen accu een actieradius van maar liefst 150 kilometer. Dat volstaat dus in de meeste gevallen voor een dag rijplezier. Zeker in het stadsverkeer volstaat de 150 kilometer meer dan genoeg. En mocht je toch niet voldoende energie hebben, dan kan de Peugeot iOn worden opgeladen aan een normaal stopcontact. In 6 uur is hij weer helemaal opgeladen. Indien je de Peugeot iOn aansluit op een speciaal laadstation, kan met de snellader de batterij tot 80% zijn opgeladen in een halfuur. Er is inmiddels al een aanzienlijk netwerk aan laadstations langs de Nederlandse straten en wegen, en dat wordt steeds intensiever.

De Peugeot iOn

De Peugeot iOn is een familielid van de Frans-Japanse drieling: de Citroën C-Zero, de Mitsubishi i-Miev en dus de Peugeot iOn. Deze wagens delen hun techniek en ontwikkeling. De wagens hebben een 64 pk/180 Nm sterke elektromotor, gekoppeld aan een pakket lithium-ion accu’s. Deze accu’s behouden hun kracht bij geen gebruik. De actieradius bedraagt dus 150 kilometer. Let wel, gebruik van opties in de auto, zoals de airconditioning reduceren deze kilometers aanzienlijk. De auto’s hebben achterwielaandrijving en bereiken een topsnelheid van 130 kilometer per uur. Wanneer je de auto gebruikt voor woon-werkverkeer binnen het stadsverkeer, dan is dat ruim voldoende. Je kunt er prima mee de snelweg op om een korte afstand te rijden.

Interieur

De Peugeot iOn is verrassend ruim van binnen. Door bij de bouw slim met de ruimte en techniek om te gaan, heeft men veel binnenruimte kunnen behouden die ten goede komt aan de berijder en passagiers. Het interieur is verzorgd, netjes, en zeker niet vergelijkbaar met menig stadsauto die tegen bijzonder lage prijzen te koop zijn

Rijgedrag

De auto rijdt verrassend volwassen. De besturing is direct, het geruisloos rijden is een prettige ervaring, en de elektromotor zorgt voor flink wat pit bij het wegrijden. De Peugeot iOn is uitvoerig getest in het Parijse stadsverkeer. Men is geslaagd in het creeren van een prettige auto, met fijne rijeigenschappen.

Allemaal elektrisch rijden?

Elektrisch rijden lijkt op basis van voorgaande tekst ideaal en de vraag komt dan ook op: waarom rijden we allemaal nog niet in dergelijke auto’s? Als de belangrijkste reden mag toch wel de prijs worden genoemd. In Nederland ligt de vanafprijs (in de BTW) net boven € 35.000,- . In de toekomst zullen prijzen zeker dalen, wanneer de techniek wordt doorontwikkeld en steeds meer zal worden toegepast. In de huidige tijd zal de hoge prijs de consument nog niet over de drempel trekken. Het bedrijfsleven omarmt het elektrische rijden wel: soms om een statement te maken, soms uit praktische overweging en klaar te zijn voor de toekomst. Zo heeft ondermeer Greenwheels al verscheidene Peugeot iOn's op de weg.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.peugeot.nl
  • www.autovisie.nl

Reageer op het artikel "Elektrisch rijden: Peugeot iOn"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 20-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!