InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Compacte SUV: de Opel Mokka

Compacte SUV: de Opel Mokka

Op de autosalon van Geneve in maart 2012 laat Opel haar nieuwe model voor het eerst aan het publiek zien: de Opel Mokka. Het betreft een compacte SUV, zeg het kleine broertje van de grotere Opel Antara. Opel is met de Mokka de eerste Duitse autofabrikant met een model in het steeds meer populair wordende segment van de (sub)compacte SUV.
Op de autosalon van Geneve in maart 2012 laat Opel haar nieuwe model voor het eerst aan het publiek zien: de Opel Mokka. Het betreft een compacte SUV. Na een periode van een enorme interesse in de grote SUV’s heeft het publiek steeds meer interesse in kleinere, goedkopere en zuinigere wagens. Het concept van de SUV, een stoere wagen waarin je gezien mag worden, blijft populair.

De Opel Mokka wordt voor het eerst aan het publiek getoond in maart 2012. Vanaf medio januari 2012 kan men zich al uitgebreid informeren over de Opel Mokka in de media en op de website van de autofabrikant Opel.

Opel Mokka

De naam Mokka is afkomstig van de koffie. De Coffea Arabica-bonen hebben “een verfijnde smaak, met een rijk karakter en vol energie”, aldus valt te lezen op de webiste van Opel. En dat sluit precies aan op wat men wil uitstralen met de Opel Mokka. Een avontuurlijke auto, voor mensen met een actieve en verfijnde levensstijl.

Het ontwerp is sportief, robuust en de wagen zit boordevol techniek en geavanceerde functies. De Opel Mokka is niet alleen om mee te pronken, hij kan ook worden uitgerust met een (4x4) vierwielaandrijving waarmee men het robuuste terrein op kan zoeken.

De Opel Mokka wordt gelanceerd in het B-segment, waarin Opel ook de Corsa heeft rondrijden. Het onderstel wordt binnen het General Motors-consortium gedeeld met de Chevrolet Aveo. Ook de Opel Corsa zal overigens op ditzelfde onderstel worden gebouwd.

Het ontwerp deelt de Opel Mokka met zijn tweelingbroer: de Buick Encore die ook in 2012 wordt gelanceerd. Het delen van onderdelen en ontwerpen binnen de groep is niet uniek, we zien het binnen de Volkswagen groep zeer veel worden toegepast (Seat, Volkwagen, Skoda).

Technische gegevens

De Opel Mokka meet 4,28 meter in de lengte en biedt plaats voor vijf personen. De zitruimte is ruim en de zitplaatsen zijn comfortabel. De beleving van een hoge zit, zoals het hoort bij een SUV zijn geborgd doordat de auto hoog op de wielen staat. De uitrustingsvarianten Enjoy en Cosmo voorzien de Opel Mokka van 18” wielen. De laadruimte kan tot maximaal 1.372 liter worden uitgebreid.

De Opel Mokka wordt uitgerust met drie zuinige motoren. Er zijn twee benzinevarianten: een 85 kW/115 pk sterke 1.6 liter motor en een 103 kW/140 pk 1.4 liter turbomotor met een koppel van 200 Nm. De andere motor is de 1.7 CDTI turbodieselmotor met 93 kW/130 pk en een koppel van 300 Nm. Zowel de 1.4 turbo als de 1.7 CDTI kunnen worden gecombineerd met een handgeschakelde of automatische transmissie met zes versnellingen. Alle handgeschakelde versnellingsbakken zijn uitgerust met het brandstofbesparende Start/Stop-systeem.

De Mokka is voorzien van een diverse hulpsystemen die de bestuurder moeten helpen, zoals het Opel Eye frontcamerasysteem, alsmede een achteruitkijkcamera. Optioneel zijn de grootlichtassistent, rijbaanassistent, Hill Start Assistent en het Forward Collision Systeem, dat waarschuwt als er een kop-staart-botsing dreigt. De stoelen zijn ergonomisch verantwoord, ze hebben zelfs een keurmerk daarvoor ontvangen. Opel heeft het unieke, geïntegreerde Flex Fix fietsendrager systeem, zoals we dat kennen uit andere Opel-modellen, ook in de Opel Mokka geïnstalleerd.

Concurrentie

De Opel Mokka is geen unieke wagen. In het B-segment waar de auto in zal vallen zijn er legio andere fabrikanten die een compacte SUV hebben uitgebracht. Opel is wel de eerste Duitse autofabrikant die hierin een stap maakt. Andere modellen waarmee de Opel Mokka de strijd moet aanbinden zijn bijvoorbeeld: de Nissan Juke, Ford EcoSport, Skoda Yeti of de Kia Soul. Al eerder op de markt zijn de Suzuki SX4 en Fiat Sedici, die eenzelfde karakter hebben.

De Opel Mokka is voor het publiek leverbaar vanaf eind 2012 bij de Opel-dealer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Opel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel als automerk: modellen, geschiedenis en succesOpel behoort, samen met Volkswagen en Peugeot, tot de populairste automerken ter wereld. Opel, onderdeel van General Mot…
De geschiedenis van de Opel MantaDe geschiedenis van de Opel MantaBij de opel manta krijgen velen beelden van gouden kettinkjes , goedkoop bier en matjes op hun netvlies, de manta staat…
Opel Ampera 2011, elektrische auto met snelheidOpel Ampera 2011, elektrische auto met snelheidIn 2011 is het dan zover, de Opel Ampera zal op de markt verschijnen. In 2011 kunt u met deze elektrische auto over de w…
De Opel Corsa blinkt uit in duurzaamheidOpel Corsa is een kleine, populaire wagen, al jaren een constante in ons straatbeeld. Dat het ook een duurzame wagen is…
De geschiedenis van de Opel GTDe geschiedenis van de Opel GTHet eerste model Opel GT wordt door velen gezien als het Europese antwoord op de Chevrolet Corvette, wat ook niet raar i…
Bronnen en referenties
  • www.opel.nl
  • www.autovisie.nl
  • www.vk.nl

Reageer op het artikel "Compacte SUV: de Opel Mokka"

Reactie

J. B. Lammers, 28-10-2012 11:45 #1
Schitterende auto de opel mokka, jammer niet in automaat en mag niet te veel
trekken.
Gr. J.B.Lammers

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 13-01-2012
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!