InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)

Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)

Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen) Dacia breidt in 2012 haar gamma uit met een MPV, ook al wordt hij ook wel aangeduid als compacte SUV. De naam van het nieuwe model is de Dacia Lodgy. Het wordt een auto met vijf of zeven zitplaatsen, een grote binnenruimte, en zoals gewend van Dacia met een zeer lage prijs. Dacia, onderdeel van de Renault groep, breidt in 2012 haar gamma uit met een MPV. De wagen wordt ook wel aangeduid als compacte SUV. De naam van het nieuwe model is de Dacia Lodgy. Het wordt een auto met vijf of zeven zitplaatsen, een grote binnenruimte, en zoals gewend van Dacia met een lage prijs. De Roemenen hebben al een beschieden marktaandeel veroverd met de Dacia Logan MCV.

Dacia Lodgy

Dacia toont haar nieuwste telg in de familie op de autosalon in Geneve in maart 2012. Het is dan geen geheim meer, het model is al lang en breed uitgemeten in de pers. Zelfs op www.dacia.nl wordt hij al weergegeven. Vanaf september 2012 kan men in de showroom de nieuwe Dacia Lodgy bekijken ... en aanschaffen natuurlijk. De wagen is 4,5 meter lang. De naam Lodgy, komt van het Engelse ‘lodge’. Daarmee verwijst men direct naar zijn belangrijkste kenmerk: de mogelijkheid om een gezin en al hun bagage mee te nemen.
Uitrusting
Er komen verschillende standaard uitrustingsniveaus van de Dacia Lodgy beschikbaar. Deze zijn in oplopende volgorde:
  • Basis uitvoering
  • Ambiance uitvoering
  • Lauréate

De basisuitvoering van de Dacia Lodgy beschikt over 15" stalen velgen, in de kleur van de carrosserie meegespoten bumpers, spiegels en handgrepen in zwart, getinte ruiten, zwarte stoffen bekleding, opbergvak op het dashboard, 3 hoofsteunen achterin, in één deel neerklapbare achterbank, stuurbekrachtiging, ABS en remassistentie, airbags (ook bijrijder en zij-airbags vóór), Isofix bevestigingssysteem voor kinderstoel achter. In België wordt deze uitvoering geleverd met een 1.6 MPI 85 benzinemotor.

De Dacia Lodgy Ambiance heeft alle features van de basisuitvoering. De zijdelings beschermingsstrips zijn echter nu meegespoten in de carrosseriekleur. De bekleding van de stoelen is in de stof Elfa. De Ambiance beschikt over een boordcomputer. Tevens is deze versie leverbaar met 7 zitplaatsen. De ruiten voor kunnen elektrisch worden bediend en de vergrendeling is centraal met een afstandbediening. De achterbank is bij de Ambiance in delen neerklapbaar. De keuze uit motoren is meer uitgebreid: een 1.2 liter TCe 115 of 1.6 liter MPI 85 benzinemotor, of de dieselmotoren dCi 90 of dCi 110.

Meerijden met een auto expert in een Dacia Lodgy op een circuit en meer te weten komen over het rijgedrag? Klik hier

Helemaal uitpakken doe je met de Dacia Lodgy Lauréate. Deze versie is nog verder aangekleed met onder andere mistlampen voor, deurgrepen en buitenspiegel in carrosseriekleur, zwarte dakrails, stoffen bekleding Favely, een gesloten opbergvak op het dashboard, een gesloten handschoenkastje, een met de hand bedienbare airconditioning, elektrische en verwarmde buitenspiegels, in de hoogte regelbare bestuurdersstoel, in de hoogte regelbaar stuur, in de hoogte regelbare veiligheidsgordels vóór.

Prijzen
Vanaf begin mei 2012 zijn de prijzen voor de Nederlandse markt beschikbaar: € 14.990,- voor de 5-persoons Lodgy met een Tce 115-benzinemotor in de Ambiance-uitvoering. De uitvoering met 7 zitplaatsen kost altijd € 900,- extra.

Doelgroep voor de Dacia Lodgy
Dacia zal met de zeer scherp geprijsde Lodgy een doelgroep aanspreken die normaal gesproken voor een tweedehands auto zouden kiezen. Auto's met 7 zitplaatsen zijn zeer populair bij met name (grotere) gezinnen. De nieuwprijs van deze auto's ligt veelal rond de € 30.000,- of meer, afhankelijk van de uitrusting. Dat heeft een gemiddeld gezin niet altijd direct paraat en daarom kiest men vaker voor een auto waar 'de kop al af is'. Dat scheelt aanzienlijk in de aanschafprijs. Dacia wil nu voor nagenoeg hetzelfde geld een nieuwe wagen aan kunnen bieden en daarmee een alternatief. Er zijn op de markt niet veel alternatieven beschikbaar. Wellicht is de eigen Dacia Logan MCV een concurrent. En de Landwind CV9 kan hiervoor in aanmerking komen.

Het automerk Dacia

Het Roemeense merk Dacia is al sinds 1966 actief op de automobielmarkt. Het bedrijf maakt sinds 1999 onderdeel uit van de Renault groep. Eerst namen de Fransen een meerderheidsbelang in het bedrijf, later heeft men het hele bedrijf overgenomen. Men heeft flink aan de weg getimmerd om de autobranche te laten zien, dat ook goede automobielen tegen een scherpe prijs kunnen worden aangeboden. Er is veel ingeinvesteerd in een dealernetwerk, en in 2004 bracht men de Dacia Logan uit in verschillende Europese landen. Veel voor weinig, leek het credo en het merk kreeg een vaste schare aanhangers die het merk en de auto omarmden. De wetenschap dat een bedrijf als Renault achter het merk zit, lijkt daarbij aanzienlijk te helpen.

Gamma

Dacia heeft ná de introductie in 2004 van de Dacia Logan MCV, in 2008 de Dacia Sandero geintroduceerd. In 2010 volgde de Dacia Duster en in 2012 komt daar de Dacia Lodgy bij.

  • De Logan MCV is een wagen die plaats biedt aan 5 of 7 personen. Het model biedt dan wel plaats aan mogelijk 7 personen, het is zeker geen traditioneel vormgegeven MPV. Eerder een stationwagon. Waar het model zeker in afwijkt ten opzichte van andere wagens met zoveel zitplaatsen, is de prijs. In de meeste gevallen kost de Dacia Logan MCV bijna de helft van de concurrent. De Logan is ook verkrijgbaar in een Pick-up en een Van.
  • De Sandero is een kleinere stadsauto. De autop biedt plaats aan 5 personen. Hij is compact van buiten, groot van binnen. De Sandero is ook verkrijgbaar in de versie Sandero Stepway. Hierbij is de wagen wat hoger op de wielen gezet en aangekleed met dakrails en wat sportief ogend spoilers. Een soortgelijke actie zien we bijvoorbeeld ook bij de Citroen C3 die ook in een 'stoerdere' variant verkrijgbaar is.
  • De Duster is het antwoord van Dacia op de groter wordende vraag naar SUV's en midi-SUV's. De stoere wagen is verkrijgbaar in een tweewiel maar ook vierwiel aangedreven (4x4) variant. Je kunt er dus ook echt het ruige terrein mee op. Ook hierbij gaat weer op dat er een robuuste, kwalitatieve auto op de markt is gezet voor een prijs ver beneden die prijzen van de concurrent met soortgelijke modellen.

Wist je dat ...

Wist je dat er nu al een rally-versie van de Dacia Lodgy actief is? In de Andros Trophy, een serie wedstrijden op verschillende locaties verspreid in Frankrijk (wel in sneeuwrijk gebied) in de periode van november tot en met januari, neemt Dacia voor de derde keer deel in 2011-2012. Het eigenwijze merk rijdt mee met een MPV. Dat is in de racerij niet eerder vertoond. De Dacia Lodgy is in dit geval omgetoverd tot de Dacia Lodgy Glace.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)De historie van DaciaDacia is een Roemeens automerk dat pas sinds enkele jaren buiten Roemenië bij het grote publiek bekendheid heeft verworv…
Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)Dacia Logan MCV (7 zitplaatsen)De Dacia MCV is veruit de goedkoopste auto die zoveel ruimte biedt. Of je nu veel bagageruimte nodig hebt, of juist veel…
Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)De Sandero StepwayDacia brengt een nieuwe versie van de Sandero uit, de Sandero Stepway. Het is een grotere en sportievere versie van de o…
Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)De Dacia DusterIn het jaar 2009 kwam Dacia nog met een nieuwe versie van de Dacia Sandero, namelijk de Sandero Stepway. Dit was een spo…
Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)Renault Grand Kangoo (2012) (7 zitplaatsen)De Renault Kangoo is al jarenlang een bekend gezicht in de Renault familie. Zowel als personenwagen, en ook als bestelau…
Bronnen en referenties
  • www.dacia.nl
  • www.autoweek.nl
  • Mcvjournaal.worldpress.com

Reageer op het artikel "Dacia Lodgy (2012) (7 zitplaatsen)"

Reactie

Jaap Meester, 30-11-2012 09:41 #1
Ik ben al jaren Chrysler voyager fan, en mijn huidige voyager is misschien wel aan vervanging toe. Kunt u misschien een indicatie geven voor inruil etc. De Dacoa Lodge klinkt aantrekkelijk

Kenteken is 64 dp ng km 235.000 auto is van 1999 en beschikt over een gasinstallatie Reactie infoteur, 03-12-2012
Geachte heer Jaap Meester,

De schrijver van het artikel over de Dacia Lodgy kan u geen prijsindicaties afgeven voor inruil van auto's. Hiervoor kunt u zich het beste wenden tot de autodealer die de auto kan bekijken en samen met u tot een mogelijke overeenkomst kan komen waar beide partijen tevreden over kunnen zijn. Wat de schrijver van het artikel wél kan bevestigen is dat de Dacia Lodgy een aantrekkelijk alternatief kan zijn wanneer u op zoek bent naar een betaalbare, ruime gezinsauto met 7 zitplaatsen. Veel succes.

Infoteur: Solnah
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Reacties: 1
Schrijf mee!