InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Nieuwe BMW 1 Serie

Nieuwe BMW 1 Serie

Vanaf 2004 heeft BMW, het Duitse automerk dat vooral bekend staat om de grote zakenauto’s, met de BMW 1 Serie een compacte middenklasser op de markt. Deze BMW 1 Serie moest het op gaan nemen tegen concurrenten als de Alfa Romeo 147 en de zeer populaire Audi A3. Inmiddels zijn er meerdere aanpassingen geweest, en staat het merk nog altijd sterk in de markt met de BMW 1 Serie.

BMW 1 Serie 3-deurs en 5-deurs

Vanaf 2004 heeft BMW met de BMW 1 Serie een compacte middenklasser op de markt. Deze BMW 1 Serie moet het dan op gaan nemen tegen concurrenten als de Alfa Romeo 147 en de zeer populaire Audi A3. De eerste BMW 1 Serie kwam op de markt als 5-deurs hatchback met keuze uit 4 motoren (de 116i, 120i, 118d en 120d met respectievelijk 115 pk, 150 pk, 120 pk en 163 pk). Niet lang daarna volgen de versie met de 118i motor (129 pk) en tot slot de 130i (265 pk). Men mikte niet alleen op de zakelijke rijder, maar ook op diegenen die van sportief houden en daar ook voor wilden betalen.

In maart 2007 voert men de eerste facelift door. Kleine aanpassingen aan bumper, koplampen en achterlampen zijn de optische veranderingen die men doorvoert. Motorisch kregen alle 2 liter motoren een injector, waardoor men meer vermogen uit de krachtbronnen wist te halen. Ook komt in deze periode de 3-deurs variant beschikbaar. Deze Sport Hatchback krijgt nagenoeg hetzelfde gamma aan motoren als de 5-deurs. In september van hetzelfde jaar 2007 komt een krachtige dieselmotor (123d met 204 pk) beschikbaar.

Inmiddels is in 2011 wederom een facelift doorgevoerd. De BMW 1 Serie (3-deurs) is nog altijd een markante hatchback. Je ziet aan het design dat de 3-deurs variant van nature een sportieve inslag heeft. Ook de BMW 1 Serie (5-deurs) straalt dezelfde sportiviteit en het temperament uit van de 3-deurs variant. Als een van de weinige hatchbacks in de compacte klasse biedt de BMW 1 Serie als 3-deurs twee individuele zitplaatsen op de achterbank en praktische opbergmogelijkheden in het midden, die naar wens door een derde zitplaats kunnen worden vervangen.
De huidige BMW 1 Serie Hatchback en Sport Hatchback zijnuitgerust met krachtige motoren. De keuze bestaat nog altijd uit benzinemotoren van 116i tot 130i en uit diesels van 116d tot 123d. Het BMW EfficientDynamics draagt bij aan ongekende prestaties op het gebied van efficiënt en ‘groen’ rijden. Het is een pakket innovatieve oplossingen als Auto Start Stop, Schakelindicatie en Brake Energy Regeneration.

BMW 1 Serie Coupé

Op hetzelfde moment van de introductie van de dieselmotor 123d in maart 2007 komt de BMW 1 Serie Coupé op de markt. De BMW 1 Serie Coupé start met de motoren 120d en de nieuwe 123d en 135d. Een half jaar later volgt de 125i benzinemotor. Van de BMW 1 Serie Coupé gaat het hart van een autoliefhebber direct sneller kloppen. Het is meer dan alleen een BMW 1 Serie ‘met een kontje’. Er is als sterkste motor de BMW 135i, een zescilinder lijnmotor met twee turbo’s. Gegarandeerd rijplezier voor de sportieve rijder.

BMW 1 Serie Cabrio

In maart 2008 volgt uiteindelijk de Cabriolet versie. De Cabrio komt met 5 motorvarianten: de 118i, 120i, 125i, 135i en 120d. De twee dieselvarianten 118d en 123d volgen na enkele maanden. Ook de Cabrio ontbreekt niet in de reeks van hernieuwde BMW 1 Serie modellen anno 2011. Met één druk op de knop opent de stoffen kap (soft top) van de Cabrio zich in slechts 22 seconden. Alle modellen uit de BMW 1 Serie, dus ook de Cabrio, beschikken over BMW EfficientDynamics. De CO2 uitstoot is standaard laag. De auto’s zijn zuinig en stil. Zelfs de BMW dieselmotoren (dankzij common rail-inspuiting) zijn zo stil, dat met geopende kap volop kan worden genoten van de omgevingsgeluiden.

Wist je dat:

  • de BMW 1 Serie 3-deurs en 5-deurs niet worden verkocht in de Verenigde Staten?
  • de BMW 1 Serie Coupé en Cabrio daarentegen wel?
  • BMW speciaal voor de Amerikaanse markt de 128i benzine motor (230 pk) ontwikkelde?
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Autoweek
  • Bmw

Reageer op het artikel "Nieuwe BMW 1 Serie"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 10-12-2011
Gepubliceerd: 09-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!