InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De nieuwe SEAT Mii

De nieuwe SEAT Mii

SEAT brengt haar nieuwe model in het A-segment op de markt: de SEAT Mii. Het is volgens SEAT de perfecte auto voor de 'stedelijke lifestyle van vandaag de dag'. De vele en handige gebruiksmogelijkheden, het rijplezier, een uitstekend brandstofverbruik en innovatieve technologie, maken dit alles mogelijk. De Seat Mii is eind 2011 al in Spanje te koop, in de rest van Europa komt hij in 2012.
SEAT brengt haar nieuwe model in het A-segment op de markt: de SEAT Mii. Hij komt direct na zijn broertjes uit de Volkswagenfabrieken: de Volkswagen Up en de Skoda Citigo. Het is volgens SEAT de perfecte auto voor de stedelijke lifestyle van vandaag de dag. De handige gebruiksmogelijkheden, het rijplezier, een uitstekend brandstofverbruik en innovatieve technologie, maken dit mogelijk. De Seat Mii is eind 2011 al in Spanje te koop, in de rest van Europa komt hij in 2012.

(Technische) gegevens

De auto meet een lengte van 3,56 meter. Daarmee is het een echt stadsautootje. Hij komt als twee- en vierdeurs variant. De compleet nieuwe 1.0-liter benzinemotoren met 44 en 55 kW (60 en 75 pk) gaan prima samen met het lage gewicht van de Mii. Deze combinatie van kracht en laag gewicht maken de auto vlot in het stadse verkeer en dragen bij aan een gunstig brandstofverbruik. De zuinige, groene motor van de Mii Ecomotive noteert een CO2-waarde van slechts 97 gram per kilometer.

De Mii weegt slechts 854 kg weegt, dat komt mede vanwege het lichtgewicht ontwerp van de auto. De carrosserie is hightech en bestaat grotendeels uit extra sterk en deels extra geharde staalsoorten. Dankzij de grote stijfheid voelt de Mii kwalitatief hoogwaardig aan en biedt hij een prima passieve veiligheid. De veiligheid wordt vergroot door de zijairbags die standaard zijn en extra groot zijn voor een optimale bescherming van het hoofd en het bovenlichaam.

Krachtbronnen

SEAT heeft voor de Mii een compleet nieuwe generatie motoren beschikbaar. De driecilinder met een inhoud van één liter leveren vermogens van 44 en 55 kW (60 en 75 pk). Naast de topsnelheid van 160 en 171 km/u bedraagt het brandstofverbruik respectievelijk 4,5 en 4,7 liter op 100 km (1:22). Met een brandstoftankinhoud van 35 liter heeft de Mii een grote actieradius, en dat bij zeer lage onderhoudskosten.

Zeker van deze moderne, groene tijd zijn de twee Ecomotive-versies van de Mii. Met een start/stop systeem, energieterugwinning en andere maatregelen die het verbruik nog verder terugdringen, noteren deze versies een verbruik van slechts 4,2 liter, wat overeenkomt met een CO2-emissie van slechts 97 gram/km. De kleine SEAT met de CNG aandrijfunit die later leverbaar wordt, komt zelfs niet verder dan 86 gram CO2 per km. Als alternatief op de handgeschakelde versnellingsbak wordt de Mii ook leverbaar met een geautomatiseerde handbak, waarbij twee elektromotoren de gangwisselingen soepel laten verlopen.

Comfort

De SEAT Mii is klein van buiten, en groot van binnen. Parkeren met de Mii is nagenoeg nooit een probleem. Binnenin is volop plaats voor vier personen. Met een inhoud van 251 liter beschikt de Mii over de grootste bagageruimte in deze klasse. Wanneer men de achterbankleuning neerklapt wordt die ruimte zelfs 951 liter. Daarmee is de auto niet slechts te gebruiken in het drukke stadsverkeer, maar kun je er ook voor langere ritten prima mee uit de voeten.

Het comfort wordt vergroot door het SEAT Portable System. Dit betreft een infotainment-systeem met een 5 inch scherm. Het is uitneembaar voor mobiel gebruik, maar het is ook perfect geïntegreerd in de elektronica van de auto. Het systeem biedt functies als navigatie, handsfree bellen met voice control en een boardcomputer. Handig is de Eco-trainer, welke ondermeer bestaat uit een schakelindicator en aanbevelingen voor het ideale toerental, gemiddelde waarden en het brandstofverbruik. Dit helpt de bestuurder extra zuinig te rijden. Het SEAT Portable System kan volledig up-to-date worden gehouden via internetdownloads, terwijl speciale apps in de toekomst voor extra mogelijkheden zullen zorgen.

De SEAT Mii wordt leverbaar in 3 uitrustingsniveaus qua comfort en stijl. Daarnaast komt er breed uiteenlopende reeks aan opties en accessoires. De basisuitvoering is al redelijk compleet en beschikt over zaken als ABS, een verstelbare stuurkolom, zijairbags en Isofix-bevestigingen met Top Tether. De meest luxueuze uitvoering heeft ondermeer elektrische ramen en centrale portiervergrendeling. Daarnaast zijn er twee aantrekkelijke pakketten voor de Mii met onder andere lichtmetalen wielen, mistlampen en fraai aangepaste interieurmogelijkheden.

(Veiligheid)Systemen

De SEAT Mii onderscheidt zich door innovatieve technologieën. Ten eerste is daar het City Safety Assist. Dit zorgt voor extra veiligheid in de stad, terwijl het SEAT Portable System entertainment-, navigatie-, telefoon- en voertuigfuncties op vernuftige en gebruiksvriendelijke wijze met elkaar verenigt.

Het systeem City Safety Assist is uniek in de klasse waarin de SEAT Mii uitkomt. Het systeem herkent middels een lasersensor andere stilstaande en rijdende auto’s vóór de Mii. Wanneer de snelheid ligt onder de 30 km per uur, waarschuwt het systeem de bestuurder voor een dreigend ongeval. Wanneer de bestuurder niet reageert, remt de Mii uit zichzelf. In veel gevallen is dat voldoende om een aanrijding te vermijden, in andere gevallen worden de gevolgen ervan beperkt. ESP wordt eveneens leverbaar en wordt in die gevallen altijd gecombineerd met het City Safety Assist.

Design

Het design is volgens SEAT: mediterraans modern met een eigen karakter. Je ziet direct dat je met een SEAT te maken hebt. De voorkant heeft het typische pijlvormige design. Vanaf opzij vallen de imposante wielkasten op die afsteken tegenover de slank gelijnde dakstijlen. De achterzijde bestaat uit een nieuw ontwerp voor de verlichting met driehoekige lichtunits. De auto heeft een breedte van 1,64 meter, een wielbasis van 2,42 meter en ongebruikelijk korte overhangen voor en achter. Door de steil aflopende achterkant ontstaat de grote binnenruimte in de auto. Er is goed nagedacht over het ontwerp en alles bij elkaar lijkt het proportioneel uitstekend te kloppen.

Ook voor het interieur heeft de design afdeling niet stil gezeten . De klokken zitten ergonomisch op de juiste plaats. Onderdelen van het dasboard en interieur kunnen naar smaak worden aangepast qua kleur en materialen. De stoelen zijn ook nieuw. Ze hebben geïntegreerde hoofdsteunen en ogen sportief, terwijl ze tegelijkertijd erg comfortabel zijn en zeer geschikt zijn voor langere afstanden.

Plannen van SEAT

De Mii heeft een duidelijke SEAT identiteit. Men wil met de SEAT Mii een aanzienlijk deel van de markt in het A-segment innemen, alwaar men na de SEAT Arosa geen deel meer van uit maakt. Dat wordt overigens een flink karwei, want de concurrentie heeft allicht dezelfde plannen. SEAT, onderdeel van de Volkswagen Groep, heeft namelijk ook directe concurrentie van bijvoorbeeld de nieuwe Volkswagen Up en de Skoda Citigo. Dit zijn eigenlijk dezelfde auto’s als de Mii want zij delen veel van hun genen met elkaar. Ook Aziatische merken en de Franse automobielindustrie herkent de groter wordende behoefte aan zuinige, kleinere en vooral goedkopere auto’s.

SEAT geeft met de introductie van de Mii overigens ook de aftrap van een groots modellenoffensief, de grootste van SEAT ooit. Dat belooft veel nieuws uit het kamp van SEAT in de komende jaren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zuinige auto's: Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, CitroënZuinige auto's: Smart, Volkswagen, Seat, Skoda, CitroënDe auto's worden steeds zuiniger. In 2011 heeft de ANWB de volgende top 10 van auto's (kleine modellen met een dieselmot…
Zuinigheidsoffensief van VW: A-label en 14% bijtellingVolkswagen start een "zuinigheidsoffensief" in de automobielwereld. Drie merken, te weten VW, Seat en Skoda, komen met e…
Nieuwe Seat Toledo (2012)Het automerk Seat komt met de nieuwe Toledo. Het is inmiddels de vierde generatie Seat Toledo. Met de voorganger van dez…
Top tien zuinige auto's: benzine, diesel, gas, elektrischTop tien zuinige auto's: benzine, diesel, gas, elektrischOm de zoveel tijd houdt de ANWB een top tien bij van zuinige auto's. Er wordt gekeken naar benzine klein, benzine middel…
Top 3: Energiezuinige diesel auto'sIn deze tijd halen de benzine prijzen echt enorme bedragen, voor een liter benzine ben je tegenwoordig gemiddeld rond te…
Bronnen en referenties
  • Autovisie.nl
  • Autoweek.nl

Reageer op het artikel "De nieuwe SEAT Mii"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 09-12-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!