InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > MINI Coupe en MINI Roadster

MINI Coupe en MINI Roadster

Het eigenzinnige automerk MINI, onderdeel van BMW, komt met twee nieuwe modellen in haar gamma: de MINI Coupé en de MINI Roadster. Op basis van de nieuwe New MINI, geïntroduceerd in 2001, heeft het merk inmiddels al meerdere varianten op de markt gezet. Nu worden daar een tweezitter aan toegevoegd: de Coupé en een open versie hiervan: de Roadster.

Mini Coupé en Mini Roadster

Het eigenzinnige automerk Mini komt met twee nieuwe modellen in haar gamma: de Mini Coupé en de Mini Roadster. Op basis van de nieuwe Mini, geïntroduceerd in 2001, heeft het merk inmiddels al meerdere varianten op de markt gezet. Nu worden daar een tweetal tweezitters aan toegevoegd: de Coupé en de Roadster.

De Mini

De Mini is uiteindelijk in 1959 door de British Motor Corporation (BMC) op de markt gezet. De auto is ontworpen omdat BMC van mening was dat de markt vroeg om een kleine wagen, met toch veel ruimte binnenin. Zo moest er plaats zijn voor 4 personen.

In 1957 werd Alec Issigonis gevraagd een prototype auto te ontwikkelen voor vier personen. De auto moest een bestaande motor van BMC krijgen en nadrukkelijk kleiner zijn dan de huidige autoís uit de BMC bedrijven: Morris en Austin. In 1958 kon de president directeur van BMC de eerste proefrit maken in twee ontwikkelde prototypes. Dit was zoín succes dat het project werd omgezet in een productielijn in 1959. Opvallend was dat de twee merken onder BMC (Austin en Morris) beiden met een model op de markt kwamen. Austin bracht de Austin Seven uit, en Morris de Morris Mini Minor. De Mini was geboren.
Het kleine wagentje had als eerste auto ter wereld een dwars geplaatste motor en voorwielaandrijving. In 1961 werd de variant Mini Cooper beschikbaar (zowel de Austin Mini Cooper als de Morris Mini Cooper). De naam van John Cooper, een expert op het gebied van het opvoeren van motoren, werd voor eeuwig verbonden aan de snellere variant van de Mini. In 1967 werden de namen Austin en Morris achterwege gelaten en was de Mini een merknaam op zich. Tot het jaar 2000 werd de auto geproduceerd.

De nieuwe Mini: New MINI

Automerk BMW heeft de merkrechten van Mini gekocht en introduceerde in 2001 haar plannen met de auto: de New MINI. In 2001 komt de eerste New MINI op de markt. De eerste oogopslag doet je inderdaad vermoeden dat aan deze wagen de vermaarde Mini ten grondslag ligt. Echter, de New MINI is feitelijk een geheel nieuwe wagen. Hij is aanzienlijk groter, breder dan het kleine wagentje. De auto kenmerkt zich door een zeer goede wegligging (ook een kenmerk van de oude mini) en is verkrijgbaar in zoveel verschillende kleuren: veel onderdelen zijn in vele kleuren en prints aan te passen. Denk aan de spiegels, het dak, lampen, alles kan. Door deze vele keuzemogelijkheden kan de klant de auto helemaal naar eigen smaak aanpassen en zie je zelden twee exact dezelfde New MINIís op straat rijden. De New MINI is verkrijgbaar in de varianten: MINI One, MINI Cooper en MINI Cooper S. Het verschil zit voornamelijk in het motorische deel van de auto. De Cooper en Cooper S zijn voor de sportievere bestuurders.

Nieuwe leden in de familie van de New MINI

In 2006 brengt BMW een open variant (cabriolet) van de New MINI op de markt. In 2007 volgt het eerste echte broertje: de MINI Clubman: een stationwagon variant op de New MINI. Een opmerkelijke auto met twee achterdeuren. Het publiek moest even wennen, maar omarmde ook deze MINI.

In 2010 komt MINI met een verrassend model op de markt: de eerste MINI die langer is dan 4 meter. Het is de MINI Countryman. Een volwassen wagen met als basis voor het model de New Mini. Hij staat hoger op de wielen, neigt daarmee richting een SUV achtige auto. Ook de MINI Countryman is verkrijgbaar in de versies One, Cooper en Cooper S. Optioneel is de MINI Countryman ook verkrijgbaar als 4-wheeldrive, voor diegenen die de auto grondig willen testen in het ruigere terrein.

2011 is het jaar van de introductie van de tweezitter: de MINI Coupé. Duidelijk herkenbaar is wederom dat de New MINI als basis heeft gediend voor deze sportief ogende coupé. Dat het een auto is dat mikt op sportief rijdende bestuurders, blijkt uit de beschikbaarheid van alleen Cooper en Copper S modellen. In 2012 zal de MINI Coupé een open variant krijgen: de MINI Roadster. Het grote verschil tussen de MINI Roadster en MINI Cabriolet is dat de Roadster echt voor twee personen is gemaakt.

Toekomst

Wat BMW met haar merk MINI nog meer in petto heeft, zal de tijd leren. Op de autoshow in Detroit in 2011 liet MINI haar concept zien van de MINI Paceman. Een auto gebaseerd op het platform van de MINI Countryman en dus wederom een groter model dan de standaard New MINI. Dit model is niet te plaatsen in een reeds bestaande categorie autoís en daarom introduceert MINI de Sports Activity Coupé. Of hij er ook gaat komen, dat blijft nog de vraag. Of komt er wellicht nog een SUV achtig model? In ieder geval zit men bij MINI niet stil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
Recensie mobiele telefoon: Sony Ericsson Xperia x10 miniEr zijn tegenwoordig vele telefoons op de markt. Een keuze maken wordt ons dus extra lastig gemaakt. Om deze reden is he…
Een halve eeuw MiniDe Britse auto Mini is in 2009 al weer een halve eeuw oud. Ondanks de leeftijd van het voertuig leeft het merk als nooit…
De pizzarette: zelf mini-pizza's bakkenDe pizzarette wordt steeds populairder. Voor iedereen die het gourmetten en fonduen zat is tijdens de feestdagen of ande…
Bronnen en referenties
  • www.mini.nl
  • Wikipedia
  • Autovisie
  • Autoweek

Reageer op het artikel "MINI Coupe en MINI Roadster"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 25-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!