InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Citroën DS: de nieuwe lijn van Citroën

Citroën DS: de nieuwe lijn van Citroën

Met de DS-concept zet Citroën haar modellen in een premium versie op de markt. Uitzondelijke aandacht voor mee luxe en meer comfort maar vooral bijzondere looks geven de DS-modellen van Citroën een boost aan de exclusiviteit. Na het succes van de DS3 volgen de DS4 en DS5. Voor de Chinezen wordt zelfs een DS9 ontwikkeld.

De Citroën DS

Bron: Vanja / OpenclipartBron: Vanja / Openclipart
De naam DS is binnen de Citroen familie geen onbekende. Al in 1955 presenteerde het Franse automerk Citroën de DS op de Parijse autosalon aan het publiek. De auto wijkt in alles af van het gangbare: een futuristische vormgeving, toepassing van kunststof, de nieuwe hydropneumatische vering die voor ongekend comfort zorgt, variabele bodemvrijheid, een bijzonder grote binnenruimte, de panoramische voorruit, de halfautomatische transmissie, het voor het eerst in de autogeschiedenis in serie toegepaste schijfremmen met een remvermogen wat niet eerder was getoond, stuurbekrachtiging en natuurlijk voorwielaandrijving. Geen enkele auto had deze, nu heel normale maar toen revolutionaire eigenschappen. Na 20 jaar, in 1975 valt het doek voor de DS. Er zijn dan 1.330.775 exemplaren gebouwd. Vele varianten zijn op de DS uitgebracht: de DS Pallas als summum van comfort-, de ID, de Break (bestelwagenuitvoering), de Ambulance en de Cabriolet. Sindsdien is de Citroën DS een collectorsitem met nog altijd een grote schare fanatieke aanhangers. De Citroën DS heeft vanwege zijn vorm en formaat ook de bijnaam Snoek en Strijkijzer meegekregen.

De nieuwe lijn van Citroën: herintroductie van de DS

Vanaf begin 2010 wil Citroën de DS nieuw leven inblazen. Die plannen gonsten al langer door de wandelgangen. Waar op menig forum de verontwaardiging te lezen was over deze herintroductie van de DS, blijkt Citroën met name de naam DS te willen doen herleven. Autokenners dachten dat er weer auto's zouden worden geproduceerd van enorme omvang. Het matige succes van, en de verdeelde meningen over de Citroën C6 zouden deze angst voeden. Niets is minder waar. Met de nieuwe DS-lijn wil Citroën haar modellen meer premium in de markt willen zetten. De DS-lijn komt naast de C-lijn van Citroën te staan. De nummering is identiek: DS3 is op basis van de C3, de DS4 op die van de C4, etc.

Citroën DS3

De eerste DS variant wordt begin 2010 geintroduceerd: de DS3. De DS3 moet het op gaan nemen tegen ondermeer de Mini. Men oogt op het publiek dat een auto zoekt met nét even iets anders. De DS3 is een stoere auto, dat valt direct op bij de eerste aanblik; enigszins gedrongen, aparte vormen, een brutale voorzijde, een gril met aan weerszijden verticale ledjes (verplicht) en de zaagtandvormige B-stijl. De DS3 is verkrijgbaar in vele kleurencombinaties. Het dak en de wagen zijn afzonderlijk te kleuren wat het beschikbare kleurenpallet nog groter maakt. De motoren zijn verkrijgbaar voor normaal gebruik tot aan krachtigere motoren voor de sportieve rijder. Het 1,6 liter turboblok is in de basis hetzelfde blok als die van Mini; de DS3 is namelijk een co-productie van BMW en PSA. Het is een verfrissende auto, die zeker opvalt in het dagelijkse verkeer op de Nederlandse wegen.

Citroën DS4

In de zomer van 2011 komt Citroën met de grotere broer van de DS3 ... de DS4. Veel opvallender en exclusiever dan de C4. Daar hoort ook een luxueus interieur, met veel keuzemogelijkheden bij. Citroën begeeft zich met de DS4 in de richting van het premiumsegment en daar kom je ook merken als Audi en BMW tegen. De DS4 is een vierdeurs hatchback met nagenoeg dezelfde afmetingen van een C-segment middenklasser (zoals VW Golf, Opel Astra). Opvallend is net als bij zijn broertje, de DS3, het design. De elegante lijnen doen denken aan een coupé, maar tegelijk is de DS4 ook wat hoger dan normaal, en oogt daardoor een beetje als een kleine SUV of Crossover. Motoren zijn er in vele varianten: benzine of diesel, normaal of juist krachtig en sportief. Je kunt het zo gek maken als je wilt. Het interieur van de DS4 is in opzet niet veel anders dan bij de C4, maar de uitvoering is veel luxer en exclusiever. Het zijn de materialen en de afwerking, die het verschil maken. Bijzonder is de panoramische voorruit die doorloopt in de dakhemel. De bijzondere vorm van de achterportieren (scherp uitstekende zijruiten) vallen zeker op, maar het maakt in- en uitstappen ietwat lastig.

Citroën DS5

In Nederland wordt in november 2011 met een social media campagne de Citroën DS5 in de markt gezet. Velen dachten, logischerwijs, dat de DS5 de C5 als normale tegenhanger binnen de Citroën familie heeft. Deze gedachte leunt op de voorgangers: de DS3 en DS4, die respectievelijk de C3 en C4 als basis hebben. De DS5 heeft niet hetzelfde chassis als de C5. Het onderstel lijkt meer op die van de C4 Picasso. Dat zijn verschillen die je niet ziet op het eerste gezicht. Wat daarentegen wel opvalt is dat de DS5 géén sedan is, maar een hatchback. Maar wel een hatchback met een dalende achterkant, wat hem wel weer bijzonder maakt. De DS5 is al luxe in de standaard versie, zoals lichtmetalen velgen, LED-dagverlichting, getinte ramen achter. Er zijn pakketten beschikbaar om de wagen nog luxer uit te rusten, tot aan een massagestoel aan toe. De DS5 beschikt niet over het fameuze hydropneumatische veringsysteem. Motorisch heeft de DS5 ook keuze uit benzine- en dieselkrachtbronnen voor de normale rijder, tot de sportieveling. Bijzonder is het melden van de Hybrid4 motor: een hybride dieselmotor. Met deze motor komt hij in de 20% bijtelling categorie (interessant voor de zakelijke rijder). De beperking op de uitstoot is niet voldoende om door te stoten naar de 14% bijtelling. Citroën plaatst de DS5 in het premium segment in het D-segment. Of de autorijders voor het geld voor een DS5 niet net zo lief in een Audi, BMW, Lexus of Volvo rijden, dat moet blijken.

Citroën DS9

Het Metropolis concept van Citroën is doorvertaald en komt tot leven in de vorm van de DS9. Een bijzonder fraaie, grote Citroën. Het slechte nieuws voor de liefhebbers is, dat de DS9 is bestemd voor de Chinese markt. Het Franse moederbedrijf PSA gaat samen met Chinese partner Changan Automobile Group de DS9 op de markt brengen. De DS9 is gebaseerd op het Metropolis concept en wordt gebouwd op het platform van Citroën C6 en Peugeot 407. Het is nog niet duidelijk wat voor aandrijflijn het productiemodel zal krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Citroën DS: de nieuwe lijn van Citroën"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 02-07-2013
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!