InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > De nieuwe Kia Picanto

De nieuwe Kia Picanto

De nieuwe Kia Picanto De naam zegt al genoeg: een pikant autootje, die Kia Picanto! In 2011 heeft de Koreaanse autofabrikant Kia haar auto in het A-segment een metamorfose gegeven. De Kia Picanto is van een bescheiden wagentje omgetoverd tot een pittig, sportief gelijnd model.

Kia Picanto

De naam zegt al genoeg: een pikant autootje, die Kia Picanto! In 2011 heeft de Koreaanse autofabrikant Kia haar auto in het A-segment een metamorfose gegeven. Met de nieuwe ‘looks’ van de Picanto heeft Kia haar auto in het A-segment met één klap weer op de kaart gezet. Het is een volwassen ogende auto van buiten, maar zeker ook van binnen. Zeker in deze huidige economische tijden waar iedereen op de kleintjes moet letten, neemt de interesse in auto’s uit het A-segment hand over hand toe. Door de lage CO2-uitstoot (A label) hoeft in het huidige belastingstelsel geen BPM en geen wegenbelasting te hoeven betaald. Ook is de Kia Picanto voor de leaserijders het overwegen waard vanwege de 14% bijtelling. En net als alle andere Kia modellen ook standaard 7 jaar garantie.

Looks

Kia heeft voor de nieuwe Picanto gekozen voor een sportief uiterlijk. De opvallende neus, met grote luchtinlaat geven de auto een karakteristiek uiterlijk. Deze wordt in de media wel als ‘Tiger Nose’ aangeduid. De schuine lijn in de flanken accentueert de breedogende achterzijde. En de Picanto is leverbaar in een 3-deurs en 5-deurs uitvoering. Kia heeft hier niet slechts twee achterportieren weggelaten, maar gekozen voor een redelijk verschillende uitstraling van de twee versies. De 3-deurs Picanto is nog opvallender en heeft standaard een dubbele uitlaat, rode grille en sportieve voor- en achterbumper. Ook binnen in de auto laat Kia de verbazing spreken: het is een opvallend ruime auto. Er is voldoende hoofd- en beenruimte. Het dashboard is logische en overzichtelijk ingedeeld. Er zijn geen rare, negatieve zaken te bespeuren: alles klopt gewoon.

Veiligheid

Ook over de veiligheid van de bestuurder en passagiers in de Picanto is goed nagdacht. De carrosserie van de Picanto is extra stevig en zo gebouwd dat de impact van een botsing zo veel mogelijk wordt geabsorbeerd. Tot de standaarduitrusting behoren 6 airbags (voor-, zij-, en gordijnairbags) en optioneel kan de bestuurderszijde uit gerust worden met knie-airbag. Andere technologische systemen die bijdragen aan de veiligheid en standaard aanwezig zijn:
  • ABS: Anti-lock Braking System. Ondersteunt de remschijven van voor- en achterwielen
  • BAS: Brake Assist System. Zorgt voor een optimale dosering van de remkracht
  • EDB: Electronic Brakeforce Distribution. Zorgt dat er evenwichtig wordt geremd.
  • ESS: Emergency Stop Signal. Als er plotseling vol moet worden geremd, gaan direct de alarmlichten knipperen

Dan kan er als extra opties nog worden gekozen voor:
  • ESC: Electronische Stabiliteits Controle. Zorgt bij hevig remmen voor de juiste remkracht op elk afzonderlijk wiel
  • VSM: Vehicle Stability Management. Werkt samen met de stuurbekrachtiging en zorgt ervoor dat de auto stabiel blijft wanneer er tegelijk wordt geremd en gestuurd.

Aantrekkelijk kostenplaatje

De Kia Picanto is al leverbaar vanaf slechts € 7.995,-. De leaseprijs begint bij € 189,- per maand. Deze aantrekkelijke, directe kosten voor respectievelijk de particuliere en zakelijke rijder, staan naast de prestaties van de Picanto: qua verbruik. De zeer zuinige motoren besparen uiteindelijk veel geld uit. De Kia Picanto kan worden geleverd met een 1.0 liter CVVT benzinemotor met een maximum vermogen van 69 pk en slechts 99 gram uitstoot. De andere motorvariant is de 1.2 liter CVVT benzinemotor met een maximum vermogen van 85 pk en 105 gram uitstoot.

Kia heeft zeker het milieu niet vergeten. De nieuw ontwikkelde motoren van de Picanto geven de laagste CO2-uitstoot van alle vergelijkbare modellen in dezelfde klasse. De keuze voor een Kia Picanto mag gerust worden gezien als ‘Bewust rijden’ met als voordeel dat het ook scheelt in de eigen portomonnee. Zuinig rijden, geen BPM (in huidige belastingstelsel) en geen wegenbelasting. En voor de leaserijders dus slechts 14% bijtelling.

Concurrentie

In het A-segment vechten al jaren vele merken om de gunst van de consument. Directe concurrenten voor de Kia Picanto zijn de nieuwe Volkswagen Up en Skoda Citigo, de drieling Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo, de Fiat Panda, de Ford Ka, de Hyundai i10, de Renault Twingo, de Opel Agila, de Nissan Pixo, de Suzuki Alto en de Diahatsu Cuore die binnenkort wel zal verdwijnen. Keuze genoeg dus. Veel merken zetten hun A-segment auto weg als milieu- en portomonneebewust. Dat doet Kia dus niet anders. Het verschil wordt gemaakt door voor die beperkte hoeveelheid geld toch een auto te leveren waar niet direct aan af te zien is. En daar is Kia, overigens net als bijvoorbeeld Ford met de Ka, zeker in geslaagd. De Kia Picanto lijkt een volwassen auto waarin je best gezien mag en wilt worden!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Kia Picanto - Een auto met karakterDe Kia Picanto - Een auto met karakterDe kia Picanto is een compacte auto, verfijnd, zuinig en comfortabel. Ondanks zijn compacte uiterlijk heeft deze auto me…
Overzicht goedkoopste auto's - prijzen onder de 12.000 euroOverzicht goedkoopste auto's - prijzen onder de 12.000 euroAutorijden wordt steeds duurder vanwege belastingen, de hoge boetes bij te hard en roekeloos rijden, en verschillende mi…
Top 10 meest verkochte en zuinigste auto'sTop 10 meest verkochte en zuinigste auto'sWe kunnen tegenwoordig niet meer zonder onze auto. De autohandel blijft daardoor een lucratieve handel. Maar wat zijn no…
Bronnen en referenties
  • www.autoweek.nl
  • www.kia.nl

Reageer op het artikel "De nieuwe Kia Picanto"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 09-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!