InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Peugeot 208 (2012)

Peugeot 208 (2012)

In 1983 introduceerde autofabrikant Peugeot een eigenzinnig autootje op de markt: de Peugeot 205. Deze auto wordt uiteindelijk zo’n succes dat het model maar liefst 15 jaar op de markt verkrijgbaar was. De wagen krijgt in 2012 zijn zoveelste opvolger: de Peugeot 208.

Peugeot 205

In 1983 introduceert autofabrikant Peugeot een eigenzinnig autootje op de markt: de Peugeot 205. Deze auto heeft het bedrijf Peugeot nieuw leven in doen blazen. Er kwamen meerdere varianten van de 205 op de markt, waaronder een 3- en 5 deurs versie en zelfs een sportieve GTI. De ontwerpstudio Pininfarina ontwierp zelfs een stationwagen, maar die heeft de markt uiteindelijk niet gehaald. Deze auto wordt uiteindelijk zo’n succes dat het model maar liefst 15 jaar verkrijgbaar is. Vanwege de populariteit en de angst dat dit weg zou vallen heeft men in al die jaren hooguit enkele kleine cosmetische aanpassingen doorgevoerd. Hierbij kun je denken aan de lichten voor en achter, de bumper, en het interieur waardoor het weer een paar jaar mee kon.

Peugeot 206

Als Peugeot halverwege de jaren ‘90 de 205 wil vervangen door een kleinere én grotere broer: de 106 en 306, komt men erachter dat het publiek de 205 niet los wil laten. Nog 3 jaar lang blijft men de 205 trouw, en dan komt toch de opvolger: de 206. Ook deze 206 blijkt een hit te zijn in het zogeheten B-segment. De 206 is populair, ook als leaseauto, en blijft geliefd bij het publiek. Terwijl de opvolger al is geïntroduceerd, in 2006 komt Peugeot met de 207, blijft de 206 leverbaar als 206+. Wel heeft men de voorkant van de 206 aangepast aan de nieuwe look van Peugeot, met ondermeer grotere koplampen. Zeer succesvolle variant op de 206 is de 206CC. Dit is één van de eerste kleine cabrio’s op de markt met een hardtop die automatisch wegklapt in de kofferbak.

Peugeot 207

In 2006 komt Peugeot met de 207. Deze auto past qua uiterlijk goed in het gamma van modellen dat Peugeot op de markt heeft. Men zet op alle fronten de successen van de voorgangers voort: er komen 3- en 5 deurs varianten. Ook een CC (cabrio) variant zal niet ontbreken en blijkt wederom in de smaak te vallen bij het publiek. De wagen is ruim 20 centimeter groter dan de 206.

Peugeot 208

De auto krijgt in 2012 haar opvolger, de Peugeot 208. Peugeot komt met zuinige, en schone motoren: 5 diesels en 2 benzinemotoren. Beide motorvarianten zorgen er voor dat voor de 208 geen wegenbelasting betaald hoeft te worden (in het huidige belastingstelsel). Waar de 207 juist aanzienlijk groter was dan zijn voorganger, kiest men bij de 208 weer voor een meer compact formaat. De 208 levert 7 centimeter in ten opzichte van de 207. Dit resulteert eveneens in een besparing in gewicht (ruim 100 kilo) en dat draagt bij aan prestaties op de weg, als ook in milieu opzicht. Bijzonder is het interieur van de Peugeot 208. De displays komen niet in het dashboard maar erop. Hierdoor kan de bestuurder zijn of haar blik meer op de weg houden.
Of de Peugeot 208 zich mag scharen in het rijtje van illustere voorgangers, dat zal de tijd ons leren. En of de komst van deze nieuwe 208 ook het einde van de 206+ en 207 betekent, dat valt ook te bezien. Hoe dan ook, bijna 30 jaar na de introductie van de Peugeot 205 loopt Peugeot nog steeds mee voorop in het B-segment.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.peugeot.nl
  • Autovisie.nl

Reageer op het artikel "Peugeot 208 (2012)"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 04-03-2013
Gepubliceerd: 07-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!