InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Landrover, auto uit Engeland

Landrover, auto uit Engeland

Landrover, auto uit Engeland De broers Wilks ontwikkelde in 1948 de eerste Land Rover, een variatie op de jeep maar dan met meer mogelijkheden. Inmiddels zijn er meerdere eigenaars geweest, maar de Land Rover wordt nog steeds geproduceerd. Sterker nog er zijn voor 2007 zelfs nieuwe modellen gepresenteerd.

Algemeen

Maurice Wilks (was op dat moment directeur bij Rover) vroeg na de Tweede Wereldoorlog aan zijn broer Spencer wat te doen wanneer zijn jeep, een Willy uit het Amerikaanse leger, stuk zou gaan. Het simpele antwoord was dat hij gewoon een nieuwe jeep moest ontwikkelen.

Dit was dus precies wat er in 1948 gebeurde; de eerste Land Rover kwam op de markt. Het moest een auto zijn die op een jeep lijkt, maar dan met veel meer mogelijkheden, overal moesten accessoires aan gekoppeld kunnen worden. Kortom een auto die alles aan kan.

Geschiedenis

  • In de zomer van 1947 werd het eerste prototype ontwikkeld, in september werd al begonnen met de productie. Tijdens de auto RAI van 1948 werd de jeep gepresenteerd als een open auto met vierwielaandrijving (en een vrijloop op de voorste aandrijflijn). Een auto die was aangepast voor volledig terreinrijden. Dit was de Serie 1, aanschafprijs toen der tijd was 450,-- Engelse ponden.
  • 10 jaar later, op 30 april 1958, kwam de Serie II op de markt, een wagen die tot en met december 1971 zou worden gebouwd.
  • 20 jaar na de ontwikkeling van de eerste Landrover, wordt Rover een onderdeel Leyland Motors Ltd, en in 1968 wordt het onderdeel van British Leyland.
  • Rond 1969 wordt het magische getal van 50.000 exemplaren overschreden.
  • 1970, tijd voor een nieuw model, de Range Rover Classic. Dit model was een enorm succes, waarbij lange wachttijden voor aflevering ontstonden. De levertijden waren zo lang, dat een tweede hands Range Rover zelfs duurder was dan een nieuwe. Deze wagen is geproduceerd tot 1996.
  • 1971-1984, de Serie III komt op de markt
  • 1984-1990, Model 90’ Station Wagon. Bij deze wagen zijn onder andere de schuiframen vervangen door draairamen.
  • 1986, De Rover Group wordt onderdeel van British Aerospace
  • 1989, De Discovery komt op de markt. Een auto met een volledig nieuwe carrosserievorm met wijzigingen in de hoogte van de carrosserie, lage taillelijn, versprongen dak en ramen in het achterste deel van het dak. De auto was voorzien van permanente vierwielaandrijving.
  • 1990, de presentatie van de Defender

Range Rover en BMW

In 1994 neemt BMW het bedrijf over en splitst Land Rover gelijk af. In datzelfde jaar wordt een tweede generatie Range Rover geïntroduceerd:
  • Tijdens de autobeurs van Frankfurt in 1997 wordt de Freelander voor het eerst geshowd.
  • In 1998 wordt de Defender voorzien van een Td5-motor, verdwijnt de brandstoftank en tankdop naar achteren en is het bij wet niet langer toegestaan het reservewiel op de motorkap te monteren. Tevens komt de Discovery Serie II op de markt.
  • 2000, BMW verkoopt Range Rover aan Ford Motors Company.

Range Rover en het nieuwe Millennium

  • 2004, het hoogtepunt van Range Rover; de Discovery 3 wordt gepresenteerd, een uitgave die van binnen ruimer is dan de Discovery 2. De wagen biedt ruimte aan 7 personen, en oogt chique.
  • 2004, de New 2004 Freelander, een model met ruim 700 wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger, maar het interieur biedt dezelfde luxe en verfijning. Een aanvulling op dit model is de Freelander Sport met onder andere aluminium velgen.

Range Rover anno 2007

Dit jaar zullen een aantal nieuwe modellen worden geïntroduceerd, zoals onder andere:
  • De nieuwe Defender, met een nieuwe 2,4 dieselmotor met een maximum koppel van 360 Nm, zesversnellingsbak, nieuw systeem van de verwarming, ventilatie en airconditioning
  • In september 2007 presenteerde Rover het studiemodel de Land E terreinwagen. De auto is net zo groot als de Freelander, maar heeft een hybridesysteem met een nieuw aandrijfsysteem. Berekent is dat het brandstof verbruik met 30% gereduceerd kan worden.
© 2007 - 2017 Storm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De historie van Land RoverDe historie van Land RoverHet Engelse Land Rover begon ooit met een model dat een kloon was van de Amerikaanse Jeep Willys. Tegenwoordig is Land R…
Land Rover Discovery (7 zitplaatsen)Land Rover Discovery (7 zitplaatsen)Al vanaf 1989 rijdt de Land Rover Discovery rond op de wegen en door het ruige terrein. Deze 4x4 terreinwagen of SUV sta…
Land Rover Defender 90 TD5Waarom koopt iemand een Defender? Niet om z’n luxe, moderne, hippe of flitsende uitstraling. Het is zelfs geen “PC-Hooft…
Meest waardevaste auto’sBij het kopen van een auto moet je de jaarlijkse afschrijving meenemen in de overweging welke auto je gaat kopen. Wij ze…

Reageer op het artikel "Landrover, auto uit Engeland"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 14-09-2007
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!