InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Starten met startkabels ... zo doe je dat!

Starten met startkabels ... zo doe je dat!

De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is dit een euvel veroorzaakt door het niet goed functioneren van de accu. Met een lege accu kunt u niet starten. Dit artikel wijst u de weg hoe de auto toch te starten met behulp van startkabels.

Lege accu

De meest voorkomende kwaal met de auto in de winter is het niet kunnen starten van de auto. In 9 op de 10 gevallen is dit een euvel veroorzaakt door het niet functioneren van de accu. De accu heeft u nodig om de startmotor een slag te kunnen laten maken, en zo de auto te starten.

Het starten van een auto vereist veel energie van uw accu. Wanneer deze in slechte conditie is, kan een strenge koude, bijvoorbeeld een nacht vorst, ervoor zorgen dat de accu de startmotor niet meer van voldoende energie kan voorzien. En dus zal starten niet gaan. Door het meermaals proberen te starten trekt u het laatste beetje energie uit de accu en daarna is het helemaal over.

Stappen bij starten met startkabels

De meest waardevolle tip is om uw accu voor de winter even na te laten kijken. Dan gaat u goed voorbereid de winter in. Mocht het toch gebeuren dat u met een lege accu komt te staan, dan treft u hieronder het juiste stappenplan om te kunnen starten met behulp van startkabels. Volgt u de stappen in deze volgorde, dan voorkomt u een kortsluiting te creëren.

  1. Plaats de auto met goede accu (donor auto) naast uw eigen auto
  2. Zet de motoren van alle voertuigen uit
  3. Sluit de rode kabel aan op de + (plus) polen van beide accu’s
  4. Sluit vervolgens de zwarte kabel aan op de – (min) polen van beide accu’s
  5. Start de motor van de donor auto
  6. Start daarna de motor van de auto met lege accu
  7. Verwijder eerste de zwarte kabel
  8. Verwijder dan pas de rode kabel

Mocht het starten van de auto met lege accu niet direct lukken, laat dan heel even de kabels zitten terwijl de motor van de donor auto blijft draaien. Nu wordt de lege accu enigszins opgeladen, zodat na ongeveer 10 minuten het starten zeker moet lukken.

  • Tip: zet niet direct de auto met lege accu weer uit. Het laten draaien van de motor, en zeker een stuk rijden met auto, laden de accu weer op naar normaal niveau.
  • Tip: een lege accu is het signaal dat uw accu niet in goede conditie is. Laat er even naar kijken in een garage. Het kan ook duiden op een defecte dynamo: uw accu wordt niet opgeladen tijdens het rijden.
  • Tip: het laten staan van uw auto met een draaiende motor is prima, maar blijf binnen het zicht van de auto. Het zal niet de eerste keer zijn dat dieven er met een auto vandoor gaan! De sleutels zitten er immers al in!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eerste hulp bij autopechEerste hulp bij autopechNiks vervelender dan autopech hebben. Net wanneer je snel ergens moet zijn start je auto niet meer door een lege batteri…
Winter: tips om je auto te beschermen tegen vorst en sneeuwWinter: tips om je auto te beschermen tegen vorst en sneeuwSneeuw en vorst zorgen niet alleen voor pittoreske plaatjes en sneeuwplezier voor schaatsers en skiërs, maar kunnen ook…
Mijn auto start niet! Wat moet ik doen?Mijn auto start niet! Wat moet ik doen?Winter in het land! Bar koud. Sneeuw. Ijs. En bij de eerste winterprik is het weer raak. Je wil naar je werk vertrekken,…
Autopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomenAutopech (op donker landweggetje) vaak simpel te voorkomenOndanks dat onze auto regelmatig naar de garage gaat voor onderhoudsbeurten en de periodieke APK-keuring lopen we toch k…
Houd de accu van je motor in topconditie!De accu van je motorfiets loopt altijd langzaam leeg. Wanneer je regelmatig van de motorfiets gebruik maakt, blijft de a…

Reageer op het artikel "Starten met startkabels ... zo doe je dat!"

Reacties

Tom, 01-07-2016 20:51 #3
Lhj Hahn,

Absoluut niet doen. De auto met 12V accu zal door de te hoge spanning elektronica-schade oplopen. Je zet in feite een 32V spanningsbron parallel aan een 12V circuit. Brengt je alleen maar verder van huis.
Tom

Blk, 26-04-2016 21:00 #2
Bij het aansluiten van de negatieve (zwarte) klem op de lege accu is het veiliger om deze niet op de accupool, maar op enige afstand van de lege accu op de massa van de auto aan te sluiten. Zo vermijd je eventuele vonken, met alle vervelende gevolgen van dien!

Lhj Hahn, 19-01-2016 19:22 #1
Goed artikel, maar toch nog een vraag. Mag je een auto opstarten met behulp van de donoraccu als deze 32 volt heeft, terwijl de andere accu een 12 volt accu is? Reactie infoteur, 03-03-2016
Beste Lhj Hahn,
Het mag wel, maar er is zeker risico dat de ontvangende accu schade oploopt. Dan ben je nog verder van huis. Het is verstandiger om alleen een donoraccu met hetzelfde voltage te gebruiken.

Infoteur: Solnah
Laatste update: 06-02-2012
Gepubliceerd: 01-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto's
Reacties: 3
Schrijf mee!