InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Wel of geen winterbanden?

Wel of geen winterbanden?

Winterbanden. De ene autorijder ziet het nut er niet van in, de ander verkiest veiligheid boven alles. Waarom zou je eigenlijk in de winter andere banden onder de auto moeten monteren? Wat is het voordeel? Dit artikel geeft aan waarom het verstandig is om wel winterbanden te nemen. In sommige situaties, bijvoorbeeld als u op wintersport gaat naar bepaalde landen, is het zelfs verplicht.

Wel of geen winterbanden

De keuze om voor de winterperiode wel winterbanden onder de auto te (laten) monteren, is uiteraard altijd aan u zelf. Het zijn extra kosten, u heeft een tweede set banden nodig. Of wanneer u de winterbanden huurt bij een garage, dan betaalt u de huur en montagekosten. Wat levert het u eigenlijk op.

Voordelen van winterbanden

De belangrijkste voordelen van winterbanden liggen in het domein van veiligheid. Onderzoek heeft uitgewezen dat winterbanden weldegelijk bijdragen aan minder ongelukken gedurende de winterperiode. Winterbanden leveren al betere prestaties, dus veiligheid, bij temperaturen lager dan 7 graden Celsius. Dat is dus al vanaf november tot aan maart. Het voordeel begint al vroeg in het najaar en dus niet, zoals veel mensen denken, alleen op besneeuwde wegen.

De winterband heeft zeker voordeel als er sneeuw op de weg ligt. De remweg op een besneeuwd wegdek wordt bijna de helft korter (30 meter met winterband), in tegenstelling tot wanneer u op zomerbanden blijft rijden (meer dan 60 meter remweg).

Vierseizoenenbanden

Er zijn ook vierseizoenen banden, waarmee u de tussenweg kiest. In de winter geniet u van betere prestaties dan zomerbanden, maar ze zijn wel minder dan echte winterbanden. In de zomer is het uiteraard andersom. Al is het uberhaput niet aan te raden om met winterbanden in de zomerperiode te blijven rijden. Het is ander rubber, met sterker slijtgedrag en hoger verbruik. Uit kostenoverweging kunt u voor deze vierseizoenenbanden kiezen: u kunt met één set banden het hele jaar door (redelijk) veilig rijden.

Verplicht om winterbanden te hebben in buitenland

Wanneer u op vakantie gaat in de winter, dan dient u rekening te houden met het feit dat in sommige landen het verplicht is winterbanden onder de auto te hebben:

Verplicht Verplicht bij aangeven op borden Niet verplicht
Bosnië en Herzegovina Andorra Albanië
Duitsland Frankrijk België
Estland Italië Bulgarije
Finland Tsjechië Denemarken
IJsland Griekenland
Kroatië Groot-Brittannië
Letland Hongarije
Litouwen Ierland
Noorwegen Macedonië
Oostenrijk Moldavië
Servië Montenegro
Slovenië Nederland
Slowakije Oekraïne
Zweden Polen
Zwitserland Portugal
Roemenië
Spanje
Turkije
Wit-Rusland

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Winterbanden.nl
  • ANWB

Reageer op het artikel "Wel of geen winterbanden?"

Infoteur: Solnah
Gepubliceerd: 01-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Special: Auto's
Schrijf mee!