InfoNu.nl > Auto en Vervoer > Auto > Kleine Skoda Citigo

Kleine Skoda Citigo

Waar Volkswagen eind 2011 de markt van kleine stadsauto's heeft betreden met de Up!, zal een andere dochter uit de Volkswagen Groep met een eigen variant van een kleine auto op de markt komen. Skoda introduceert de Citigo. Vanaf zomer 2012 is de Skoda Citigo een serieus, en goedkoper alternatief voor de Volkswagen Up!
Waar Volkswagen komt met een nieuwe kleine stadsauto: de Up!, zal een andere dochter uit de Volkswagen Groep met een eigen variant van een kleine auto op de markt komen. Skoda introduceert de Citigo. Vanaf zomer 2012 is de Skoda Citigo een serieus, en goedkoper alternatief voor de Volkswagen Up!

A-segment

De Volkswagen Groep is al geruime tijd afwezig in het A-segment. Andere merken begeven zich wel op deze markt, waarin we zien dat de consument steeds meer neigt naar energiezuinige en goedkopere auto’s. Ook in het zakelijk verkeer kiest men steeds vaker voor de , in het huidige belastingstelsel, belastingvriendelijke wagens (géén BPM, 14% bijtelling). De keuze loopt uiteen van bijvoorbeeld het gezamenlijk ontworpen trio: Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, tot aan de Renault Twingo of Kia Picanto.

Eind 2011 heeft Volkswagen onder eigen naam de Up gelanceerd. Deze Volkswagen Up vult het gat dat men eerder liet vallen door het wegvallen van de Volkswagen Lupo. De andere merken onder de Volkswagen Groep, dus Skoda en ook Seat komen met een eigen variant op de markt. Deze worden verwacht medio voorjaar 2012. Alle drie de auto’s komen overigens uit dezelfde fabriek in het Slowaakse Bratislava.

Vergelijking met de Up van Volkswagen

Het zal niet verbazen dat de Skoda Citigo op heel veel fronten gelijk is aan de Volkswagen Up. Ze zijn even lang (3,56 meter) en komen beschikbaar als drie- en vijfdeurs. Ook de wielbasis is identiek (2,51 meter), evenals de bagageruimte (251 liter) die met de neergeklapte achterbank kan worden vergroot tot 951 liter.

Ook het motorenaanbod zal hetzelfde zijn: er is keuze tussen de 60 en 75 Pk versie van de 1,0-liter driecilinder benzinemotor. Beide motoren hebben een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram. De Skoda Citigo weegt 829 kg en trekt op van 0 tot 100 kilometer per uur in iets meer dan 13 seconden. De topsnelheid ligt op 160 kilometer per uur voor de 60 Pk en 171 kilometer per uur voor de 75 Pk versie. Er wordt ook gewerkt aan een aardgasversie (CNG), die een uitstoot van nog geen 80 gram beloven. Verder is er nog de Greentec-versie die wat aanpassingen heeft om de auto zuiniger te maken. Bij Volkswagen Up is dit de BlueMotion uitgave. Het brandstofverbruik in deze modellen gaat tot over de 1:23 en de uitstoot blijft onder de 100 gram. Een dieselmotor komt er niet.

Op het gebied van veiligheid heeft men een aantal systemen beschikbaar op zowel de Skoda als Volkswagen: ondermeer het City Safe Drive, dat de auto vanaf 30 kilometer per uur kan afremmen tot stilstand in noodsituaties, staat op de optielijst van beide auto’s.

Waar zit dan het verschil? Met name in de standaarduitrusting: de Citigo is kaler uitgerust. ESP is niet standaard. Ook een eenvoudiger dashboard zal in de basismodellen zitten. Een meer trendy, modern gekleurd dasboard is alleen in de hogere uitrustingsniveaus beschikbaar. Al met al zal de kritische autorijder, die bewust kiest voor een kleinere, minder milieubelastende stadsauto, minder hoeven te betalen voor de Skoda Citigo dan voor zijn evenknie: Volkswagen Up. Dat is wellicht het grootste verschil.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Skoda Rapid (2012)In 2012 zal automerk Skoda met een nieuw model op de markt komen: de Skoda Rapid. Een bekende naam onder de Skoda kenner…
Skoda Fabia: groener en dus goedkoperSkoda Fabia: groener en dus goedkoperDe Skoda Fabia en de Skoda Roomster hebben in 2010 een metamorfose ondergaan. De technische veranderingen hebben onderme…
Meer betalen voor het merkEen merk wordt vaak gelijkgesteld met de kwaliteit van een product. Een duur merk wil echter nog niet zeggen dat het pro…
Top tien zuinige auto's: benzine, diesel, gas, elektrischTop tien zuinige auto's: benzine, diesel, gas, elektrischOm de zoveel tijd houdt de ANWB een top tien bij van zuinige auto's. Er wordt gekeken naar benzine klein, benzine middel…
Bronnen en referenties
  • Skoda.nl
  • Autozine
  • Autoblog

Reageer op het artikel "Kleine Skoda Citigo"

Infoteur: Solnah
Laatste update: 09-11-2011
Rubriek: Auto en Vervoer
Subrubriek: Auto
Schrijf mee!